H
H Hus-i-Sörmland skrev:
Där har du såklart fel, självklart står det i avtalet hur många visningar det rör sig om. Tre gånger har de jag pratat med gått med på mot en ersättning på sammanlagt 25tkr. Visningarna får man själv välja om de ska vara innan eller efter inflytt. En visning är ca 4h.
Visst, om det är många spekaulanter vid samma tillfälle men en kund traskar knappas runt i 4 timmar för att titta på ett hus. En säljare märker väldigt snabbt om det är en prutkund och lägger givetvis på marginal för att få till kundens rabatt. Kunden blir ju nöjd hur som helst. Kunden alr ju inte koll på hustillverkaren alla kostnader. Det gäller alla hustillverkare. Precis som på allting annat så måste marginalerna räcka till allt material, ritningar, administration, löner osv. Vinstmarginalerna är inte speciellt höga, konkurrensen är hård mellan hustillverkarna. Tror man att man har fått rabatt så lurar man sig själv.
 
H
A Argastesnickaren skrev:
Jag har inte skrivit att någon får 75-100000 kr för tre visningar.
Jag har skrivit att det vanliga sättet är att man vill visa ett hus vid tre olika tillfällen för olika kunder där man bokar in sig för att titta på just detta huset.
Vissa fick tex isolering i innerväggar till ett värde av cirka 15000 kr se inlägg i början.
Andra kanske vill ha andra tillval som passar dom.
Bägge parter känner att dom gör en bra affär och då är alla nöjda.
Hustillverkaren får tillgång till visningshus utan större kostnader (inköpspris för det dom skickar med) och har då hela tiden nya olika hus att visa upp.
Det förekommer i tråden så det var inte specifikt för dig. Vad säger att hustillverkaren inte la på pengar på något annat istället? Pengarna måste in. Det finns människor går runt till hustillverkare och säger att hos alla hustillverkare ingår braskamin för att få en braskamin "gratis". Visst kan de få det men priset läggs ju på andra saker istället. Kunden är ju nöjd för braskaminen har de ju fått "gratis". Det är väl bättre att hustillverkaren ger det bästa priset från början? Vill man ha ett visningshus så är det väl bra om man kan få en skälig peng per timme i ersättning, men glöm inte att det också fördyrar alla hus, det är ju en utgift som husföretagen har och i slutändan är det kunden som betalar!
Jag tycker att om några familjer har haft vänligheten att visa sina hus så är jag väldigt tacksam, säljaren har också ställt upp och tagit sin tid i anspråk, då kan man ju som en gentjänst ställa upp och visa upp vårt hus. Det belastar heller inte hustillverkaren utgifter och andras köpares huspriser.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Det förekommer i tråden så det var inte specifikt för dig. Vad säger att hustillverkaren inte la på pengar på något annat istället? Pengarna måste in. Det finns människor går runt till hustillverkare och säger att hos alla hustillverkare ingår braskamin för att få en braskamin "gratis". Visst kan de få det men priset läggs ju på andra saker istället. Kunden är ju nöjd för braskaminen har de ju fått "gratis". Det är väl bättre att hustillverkaren ger det bästa priset från början? Vill man ha ett visningshus så är det väl bra om man kan få en skälig peng per timme i ersättning, men glöm inte att det också fördyrar alla hus, det är ju en utgift som husföretagen har och i slutändan är det kunden som betalar!
Jag tycker att om några familjer har haft vänligheten att visa sina hus så är jag väldigt tacksam, säljaren har också ställt upp och tagit sin tid i anspråk, då kan man ju som en gentjänst ställa upp och visa upp vårt hus. Det belastar heller inte hustillverkaren utgifter och andras köpares huspriser.
Jag är nog helt tvärtom, den som betalar direkt vad alla begär blir om inte alla gånger så iallafall många gånger blåst.
I alla stora affärer ligger där en prutmån, hur stor eller liten den är skiljer sig åt men alla säljare vill sälja dyrt och på andra hållet alla köpare vill köpa billigt.
Har byggt nytt hus förra året och finns mycket pengar att spara för den som frågar.
Du säger ingen prutmån andra lyckas pruta.
Vem tror du tjänar på att du inte prutat??
 
H
H HEM2121 skrev:
Visst, om det är många spekaulanter vid samma tillfälle men en kund traskar knappas runt i 4 timmar för att titta på ett hus.
Har man nån gång sålt en bostad vet man att det inte handlar om att en kund ska trampa runt i fyra timmar. Men det går åt några timmar för mäklaren eller i det här fallet säljaren att komma på plats förbereda sig osv. Även innan men speciellt i dessa tider genomförs visningar i små grupper över längre tid så att alla ska hinna lyfta de frågor de har.

(Att rabatter tas av en pålagd marginal trodde jag inte behövde uttalas. Det är som att påpeka att ett hus bör ha tak. Allmänt vedertaget.)
 
H
A Argastesnickaren skrev:
Jag är nog helt tvärtom, den som betalar direkt vad alla begär blir om inte alla gånger så iallafall många gånger blåst.
I alla stora affärer ligger där en prutmån, hur stor eller liten den är skiljer sig åt men alla säljare vill sälja dyrt och på andra hållet alla köpare vill köpa billigt.
Har byggt nytt hus förra året och finns mycket pengar att spara för den som frågar.
Du säger ingen prutmån andra lyckas pruta.
Vem tror du tjänar på att du inte prutat??
Det finns säkert olika husföretag och olika säljare som lägger på prutmån redan från början, då får du lägre pris.
Det märks så snabbt om det är en kund som måste eller vill pruta oavsett pris utan att ha en aning om vad kostnaderna eller vad priset är för huset från början. Så även om du fått ett prutat pris så vet du inte vad det "riktiga" priset är, men du är ju nöjd oavsett för du har ju prutat.
Men har du fått lägsta pris från början av din säljare så har du ingen pålagd prutmån. Du kan inte pruta och då blir du inte nöjd, eller hur? Återigen du har ingen aning om produktkostnader och vilka påslag som är gjorda.
 
H HEM2121 skrev:
Det finns säkert olika husföretag och olika säljare som lägger på prutmån redan från början, då får du lägre pris.
Det märks så snabbt om det är en kund som måste eller vill pruta oavsett pris utan att ha en aning om vad kostnaderna eller vad priset är för huset från början. Så även om du fått ett prutat pris så vet du inte vad det "riktiga" priset är, men du är ju nöjd oavsett för du har ju prutat.
Men har du fått lägsta pris från början av din säljare så har du ingen pålagd prutmån. Du kan inte pruta och då blir du inte nöjd, eller hur? Återigen du har ingen aning om produktkostnader och vilka påslag som är gjorda.
Om du kollar mitt användarnamn så är jag i branschen.
Vad jobbar du med??
Började min karriär som snickare och har jobbat för flera av dom största byggföretagen och även med modulhus tillverkare.
Tror jag har lite koll efter samtal med våra säljare under åren som gått;)
 
  • Gilla
Hus-i-Sörmland
  • Laddar…
H
H Hus-i-Sörmland skrev:
Har man nån gång sålt en bostad vet man att det inte handlar om att en kund ska trampa runt i fyra timmar. Men det går åt några timmar för mäklaren eller i det här fallet säljaren att komma på plats förbereda sig osv. Även innan men speciellt i dessa tider genomförs visningar i små grupper över längre tid så att alla ska hinna lyfta de frågor de har.

(Att rabatter tas av en pålagd marginal trodde jag inte behövde uttalas. Det är som att påpeka att ett hus bör ha tak. Allmänt vedertaget.)
Det beror ju på om marginalen är inlagd med prutmån, eller hur?
För du tror väl inte att något företag säljer för skojs skull utan att tjäna något. I ett hus har du oftast tillval och går du över standarden får du betala mellanskillnaden, har du någon aning om vilka marginaler husleverantörerna har? Förmodligen inte. Bara ett exempel. Så tro inte att du har prutat, du bara tror att du har prutat, så länge du är nöjd så är det håruppsättningar lugnt. Skulle du vilja betala för vad andra har prutat på sina hus? Förmodligen inte! Hur du än vrider och vänder på det så får du betala fullt pris, vilket är rätt. Man har alltifåd möjlighet att välja ett enklare alt. Mindre hus efter sin plånbok.
 
H
H HEM2121 skrev:
Det beror ju på om marginalen är inlagd med prutmån, eller hur?
För du tror väl inte att något företag säljer för skojs skull utan att tjäna något. I ett hus har du oftast tillval och går du över standarden får du betala mellanskillnaden, har du någon aning om vilka marginaler husleverantörerna har?
Förmodligen inte. Bara ett exempel. Så tro inte att du har prutat, du bara tror att du har prutat, så länge du är nöjd så är det håruppsättningar lugnt. Skulle du vilja betala för vad andra har prutat på sina hus? Förmodligen inte! Hur du än vrider och vänder på det så får du betala fullt pris, vilket är rätt. Man har alltifåd möjlighet att välja ett enklare alt. Mindre hus efter sin plånbok.
Känns som vi gått varvet runt och du börjat argumentera mot dig själv. Så jag hoppar av diskussionen. Ville mest påpeka för andra som läser att dina påståenden om att första priset är det lägsta som kommer ges och andra detaljer om visningar är felaktiga gissningar. Tror alla förstår det nu.
Glad påsk!
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
H
A Argastesnickaren skrev:
Om du kollar mitt användarnamn så är jag i branschen.
Vad jobbar du med??
Började min karriär som snickare och har jobbat för flera av dom största byggföretagen och även med modulhus tillverkare.
Tror jag har lite koll efter samtal med våra säljare under åren som gått;)
Man behöver inte arbeta i snickeribranchen för att förstå ekonomi. Inkomster-utgifter=vinst.
Vinstmarginalen är också beroende på konkurrens. Ju större konkurenns ju mindre marginal. Pengarna måste in. Som jag skrivit tidigare att prutkunder avslöjar sig väldigt snabbt, det gäller att göra kunden nöjd, priset dessa får är med prutmån, kunden är ju nöjd bara kunden fått pruta. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå detta. Har arbetat som säljare och säljledare i drygt 30 år,
 
Redigerat:
H
H Hus-i-Sörmland skrev:
Känns som vi gått varvet runt och du börjat argumentera mot dig själv. Så jag hoppar av diskussionen. Ville mest påpeka för andra som läser att dina påståenden om att första priset är det lägsta som kommer ges och andra detaljer om visningar är felaktiga gissningar. Tror alla förstår det nu.
Glad påsk!
Lev du i din värld och tro. Svårt kanske att inse att ditt prutade pris inte är det lägsta priset hos hustillverkare. Tror heller inte du förstått något av det jag har skrivit då du påstår att jag argumenterat mot mig sig.
Det är därför ingen idé att föra en vidare diskussion om och kring detta ämne.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Man behöver inte arbeta i snickeribranchen för att förstå ekonomi. Inkomster-utgifter=vinst.
Vinstmarginalen är också beroende på konkurrens. Ju större konkurenns ju mindre marginal. Pengarna måste in. Som jag skrivit tidigare att prutkunder avslöjar sig väldigt snabbt, det gäller att göra kunden nöjd, priset dessa får är med prutmån, kunden är ju nöjd bara kunden fått pruta. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå detta. Har dock arbetat som säljare och säljledare i drygt 30 år,
Du skriver i ditt första inlägg i denna tråden att trivselhus kör med fast färdig prutat pris.
Sen när här är några som har lyckats få ner priset så säger du att säljaren lämnar prutmån till vissa personer som vill pruta vilket skiljer från person till person på hur mycket.
Återigen den som betalar fullt pris istället för rätt pris oavsett vad det gäller blir säkert lika nöjd.
Bara lite fattigare;)
 
H
A Argastesnickaren skrev:
Du skriver i ditt första inlägg i denna tråden att trivselhus kör med fast färdig prutat pris.
Sen när här är några som har lyckats få ner priset så säger du att säljaren lämnar prutmån till vissa personer som vill pruta vilket skiljer från person till person på hur mycket.
Återigen den som betalar fullt pris istället för rätt pris oavsett vad det gäller blir säkert lika nöjd.
Bara lite fattigare;)
Då ska jag förtydliga.
De flesta husföretag har agenter som säljer hustillverkaren hus. Dvs agenterna är egna företagare. Den agenten/företaget för TH som vi köpte huset av dribblade inte med priset, där är det raka rör som gäller. Vilket är super!
Vad andra agenter/företag oberoende vilka husmärke de säljer finns både seriösa och "huskrängare" man har ju pratat med många. Som jag nämt tidigare så syns det lång väg vilka som är prutare, gäller alla branscher. Säljaren vill göra kunden nöjd och sätter priset därefter med eller utan prutmån. Är det en prutare blir kunden inte nöjd om de inte får pruta. Man skulle kunna ge priset på halva tillverkningskostnaden men prutare skulle ändå pruta för de har ingen om vad de prutar på. Oseriöst eller seriöst säljande, det kan man iochförsig diskutera, det blir oseriöst om säljaren håller fast med det prutbara priset om inte kunden prutar. Tycker att det är betydligt seriösare att lägga fram rätt pris från början och att kunder vet att det inte är prutbart och accepterar det.
 
H HEM2121 skrev:
Då ska jag förtydliga.
De flesta husföretag har agenter som säljer hustillverkaren hus. Dvs agenterna är egna företagare. Den agenten/företaget för TH som vi köpte huset av dribblade inte med priset, där är det raka rör som gäller. Vilket är super!
Vad andra agenter/företag oberoende vilka husmärke de säljer finns både seriösa och "huskrängare" man har ju pratat med många. Som jag nämt tidigare så syns det lång väg vilka som är prutare, gäller alla branscher. Säljaren vill göra kunden nöjd och sätter priset därefter med eller utan prutmån. Är det en prutare blir kunden inte nöjd om de inte får pruta. Man skulle kunna ge priset på halva tillverkningskostnaden men prutare skulle ändå pruta för de har ingen om vad de prutar på. Oseriöst eller seriöst säljande, det kan man iochförsig diskutera, det blir oseriöst om säljaren håller fast med det prutbara priset om inte kunden prutar. Tycker att det är betydligt seriösare att lägga fram rätt pris från början och att kunder vet att det inte är prutbart och accepterar det.
Imponerande att alla säljare i alla branscher ser vilka som ska pruta och hur mycket för att sätta pris därefter.
Jag håller med om att rätt pris direkt är det bästa för alla kruxet är ju att för det mesta så stämmer det inte.
Ta då byggbranschen, en överhettad marknad där många kunder vill ha in ett pris på ett jobb eller ett hus.
Har man fullt upp så hugger många till lite extra, går det så går det annars skiter vi i det vi har jobb ändå.
Att din säljare säger fast pris kan varken du eller jag kontrollera om det stämmer eller???
Tror inte vi kommer längre utan var och gör som den vill med sina pengar.
Har man för mycket betalar man vad säljaren vill så är alla nöjda.
Glad påsk så är min diskussion slut här;)
 
  • Gilla
Hus-i-Sörmland
  • Laddar…
H
A Argastesnickaren skrev:
Imponerande att alla säljare i alla branscher ser vilka som ska pruta och hur mycket för att sätta pris därefter.
Jag håller med om att rätt pris direkt är det bästa för alla kruxet är ju att för det mesta så stämmer det inte.
Ta då byggbranschen, en överhettad marknad där många kunder vill ha in ett pris på ett jobb eller ett hus.
Har man fullt upp så hugger många till lite extra, går det så går det annars skiter vi i det vi har jobb ändå.
Att din säljare säger fast pris kan varken du eller jag kontrollera om det stämmer eller???
Tror inte vi kommer längre utan var och gör som den vill med sina pengar.
Har man för mycket betalar man vad säljaren vill så är alla nöjda.
Glad påsk så är min diskussion slut här;)
Prutar du på mjölken så vet du vilket pris mjölken kostar i vanliga fall. Den förmånen har du inte om du inte köper ett standardilserat hus som har ett givet pris utifrån att du väljer ingående standard utrustning. Gör du ett arbete så har du förmodligen den rutinen och kunskapen att du vet på ett ungefär hur många timmar du behöver lägga och vad materialet kostar. Du skulle inte bli glad om någon kom och sa att du måste gå ner i pris. Vill du jobba för 100-200 mindre i timmen. Vet du att den du ska göra jobbet för kommer att pruta så kommer du förmodligen lägga ett högre pris och sen ge rabatt och så får du betalt vad du tänkt ifrån början. Eller så hoppar du det jobbet.
För en hyfsat duktig säljare är det inga problem att läsa av kunderna, inte ovanligt heller att de prutar innan de vet priset.:D Glad Påsk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.