Hej!

Vi är starten på ev husbygge. Vi har fått en del erbjudande om tomter, dock är samtliga helt oförberedda för husbygge samt utanför detaljplan. Har gjort en uppskattad kalkyl om var vi kan landa. Vi har mål att helst inte passera 4,1mkr. Vad finns det för postern som jag missat helt? De poster ni anser jag missat, vad brukar de ligga på i pris så jag får ett hum om vad som tillkommer. Just nu ser den ut enl nedan:


Tomt: 360 000 (ca 3000kvm) alt 240 000kr (ca 2000kvm)
Anslutning vatten/avlopp: 200 000 (Västra götalandsregionen)
Grävning för va/a: 50 000
Anslutning el: 30 000
Anslutning fiber: 20 000
Markarbete: 200 000
Summa 860 000

Hus helentreprenad: 3 000 000 (De hus vi överväger inkluderar viss markarbete för grund)
Geoteknisk undersökning: 25 000
Byggström: 25 000
Lagfart 1.5% av tomt: 5 400 (Tomten köps separat ca 1 år innan vi tänker dra igång bygget)
Pantbrev 2% av tomt+hus: 67 200
Förhandsbesked: 30 000
Kontrollansvarig: 25 000
Summa 3 177 600

Total kostnad 4 037 600

Rimligt? Eller är jag ute och cyklar?
 
Bygglov, besiktning imkanal och ev rökkanal, färdigställandeskydd (om det inte ingår i entreprenaderna), är några saker som jag kan komma på som jag inte tänkte på när vi började vår husresa.
Sen la vi till färg till fasad i vår kalkyl också då huset bara är grundmålat när vi får det
 
Eventuella räntekostnader för byggnadskreditiv eller annat lån, fastighetsskatt och kanske framförallt - en buffert för oförutsett/tillval på 5-15 %.

(Eftersom det är utanför detaljplan - eventuella kostnader för avstyckning och/eller anslutning till gemensamhetsanläggningar.)
 
Kolla om bygg sopor är med i budgeten för huset.
För min del körde jag allt själv till tippen vilket blev en timmpeng på över 1000kr.
(Köpte en släp med häckar som såldes för samma pengar när bygget var klart, container under byggtiden var beräknat till att 25000 plus moms)
Behövs byggström?
Är det lösvirke så sätt skåpet på plats på två reglar ock koppla in direkt.
Alternativt finns det någon granne med 16 amp uttag, sätt en mätare och betala bra för strömmen.
Både du och grannen tjänar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.