När vi tittade på vårat undergolv såg vi att dom har användt Plywood.
Vi ska nu byta plastmattan och tänke möjligtvis byta plywooden.
Vi har ungefär 1,5 cm att gå på till dörrarna, plywood ca. 1cm och mattan ca. 0,2.
Då har vi ungefär 2,7 att gå på.

Finns det nån nackdel med plywood? Ska vi la den ligga kvar?

Vad tycker ni är bäst att använda 2,7 cm på.. vi vil lägga trädgolv (/laminat)
 
Förlåt, jag förstår inte riktigt vad problemet är..? Sviktar undergolvet som det är nu, eller finns det något annat som gör att ni vill byta? Vad finns under plywooden?
 
När det va nån byggkille här för ett tag sen så sa han "hä..har ni plywood?! *Skratt*"

Då undrar jag.. är detta ett sämre material?

Vi har inget problem förutan lite knirk här och där.. men tänkte att när vi endå ska riva upp mattan kan man byta om.
Under finns isolering (ca.2400mm) och masonitskiva.
 
Jag är varken snickare eller byggnadsingenjör men varför skulle inte plywood duga att kliva på?
Det hör till jargongen i byggsvängen att garva lite åt sånt man inte gjort själv, hade mäster själv i egen hög person slagit dit plywooden hade det varit bäst i världen...:D
 
Om ni har 10 mm plywood på reglar med centrumavstånd 600 mm (vilket jag antar när du säger "isolering", även om jag inte tror att det är 2400 mm) så reagerar han antagligen på att det är klent. Det skulle förvåna mig storligen om det är byggt så och inte sviktar när ni går på det? Det kan vara reglat tätare, och om ni tycker att det funkar så funkar det ju.

Annars river ni förslagsvis bort plywooden och lägger 22 mm golvspånskivor som undergolv istället.
 
jon_h skrev:
Om ni har 10 mm plywood på reglar med centrumavstånd 600 mm (vilket jag antar när du säger "isolering", även om jag inte tror att det är 2400 mm) så reagerar han antagligen på att det är klent. Det skulle förvåna mig storligen om det är byggt så och inte sviktar när ni går på det? Det kan vara reglat tätare, och om ni tycker att det funkar så funkar det ju.

Annars river ni förslagsvis bort plywooden och lägger 22 mm golvspånskivor som undergolv istället.
Nej, inte 2400.. blev en nolla för mycket där ja.. 240mm

Tycker inte alls det sviktar, men när du säjer det så hörs det klent ut.
Vi hadde en läcka under badrummet och då tog vi upp golvet under. Då va det reglad på 300, men har ingen aning om det är 300 på hela huset.
Jag tycker att det måste svikta rejält med en skiva på 10 och 600 i mellan och det gör det inte.

Det finns nog bara ett sätt att va säker.. man får bryta upp och se.
Och om det värkligen är 600 i mellan ska man nog vurdera golvspånskiva.
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.