Delvis avtäckt, möjligtvis äldre, mörkblå matta nära en dörr, med en blå presenning och frågetecken om underlagets material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal matta som flagnat och fastnat på ett trägolv i ett rum från 1927, med möjlig asbestoro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns så många här med erfarenhet att jag vill se om ni kan hjälpa mig med detta?

I min förening har jag fått möjlighet att göra om ett rum till en verkstad och har tankar att lyfta bort den gamla matta som ligger över trägolvet under.
Huset är byggt 1927 och rummet var i bruk som kontor fram till nån gång på 70-talet. Oklart när mattan lagts in.

Det man ser när man lyfter på mattan är att underlaget torkat ut och gått sönder. Pulveriseras nästan när man rör vid delarna. Har bitvis fastnat i golvet och har testat att det går med en skrapa att skrapa av/bort det då.

När jag började skrapa började jag fundera på om materialet kan innehålla asbest eller andra material att ta hänsyn till. Ser det här bekant för er och finns det någon input gällande asbest rörande den här mattan/ bilderna?

Tack på förband.
 
S
Som vanligt gällande sån här typ av rivning (oavsett vetskap om asbest eller inte) gäller följande, se till att ventilera ordentligt, använd ordentlig mask, riv i lugn och ro. Därefter våttorkas alla ytor.

Förövrigt ser det ut som ett undergolv, som inte normalt sett är tänkt att ha som ytskikt. Därmed kan de nog va lämpligt att lägga ett golv ovanpå det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.