hahalj
Ja, brunn eller brunn, en bit drän-rör?

Förra ägaren till huset sade för 10 år sedan att spolbrunnen ska ligga nånstans vid högsta hörnet på huset, fullt rimligt. Har aldrig behövt leta efter den, har inga problem med dräneringen, men nu ska det byggas trädäck precis i närheten så jag behöver ha koll på var den spolbrunnen finns så jag kan fixa så vi slipper riva däcket om det skulle behöva spolas nån gång.

Så efter två kvällar med spade och hacka så hittar jag ett svart plaströr, jippi! Men...det sitter inte fast i nån brunn, det ligger ca 4-5 dm under marken och viker av rakt ner i dräneringen. Man har satt en träbit som plugg ? i röröppningen, för att hindra sten, eller möss? att leta sig in?

Hur är det tänkt att detta ska fungera?
Någon som sett nåt liknande?
Dräneringen gjordes runt 1988, så det är väl snart dags att förbättra, men har som sagt inga problem med fukt.

Uppgrävd mark vid husvägg med synlig del av svart dräneringsrör under jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävd mark med ett synligt svart drän-rör som slutar med en träbit som plugg i öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart dräneringsrör med träplugg ute i en grävd grop i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter väl kanske rimligt att det där är ”spolbrunnen”. Det som talar för det är ju att den är pluggad och då kan det ju knappast vara där det är tänkt att vattnet ska rinna undan. Det verkar ju också stämma med tidigare ägares information. Men man undrar ju varför man inte drog upp det ur marken och la ett lock på?

Vet du var dräneringen mynnar ut? Nått ställe somnade kan komma åt att se?
 
hahalj
A Amrich skrev:
Låter väl kanske rimligt att det där är ”spolbrunnen”. Det som talar för det är ju att den är pluggad och då kan det ju knappast vara där det är tänkt att vattnet ska rinna undan. Det verkar ju också stämma med tidigare ägares information. Men man undrar ju varför man inte drog upp det ur marken och la ett lock på?

Vet du var dräneringen mynnar ut? Nått ställe somnade kan komma åt att se?
Jodå, dräneringen landar i en cementbrunn utanför lägsta hörnet på huset som har avrinning till ett närliggande dike. Dräneringen fungerar, det rinner kontinuerligt in vatten i den brunnen och vi har Inga fuktproblem i källaren.

Nå, mitt problem är att röret hamnar under kommande trädäck, så jag gör väl enklaste lösningen, gräver runt röret så jag jag kan räta upp det, sen sätter jag en lättbetäckning med lock över den pluggade öppningen. Så är det iaf synligt och åtkomligt utanför trädäcket om det av någon anledning skulle behövas nån gång.
 
Skulle du mot all förmodan behöva komma åt det går det väl att skruva loss en planka på däcket med? Bara du vet vart du har det.
 
hahalj
T TypRätt skrev:
Skulle du mot all förmodan behöva komma åt det går det väl att skruva loss en planka på däcket med? Bara du vet vart du har det.
Jo i princip, men vill ändå att ha det synligt. Om inte annat så för framtida ägares skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.