Har köpt en ca 3000kvm tomt där ca 70% är skog.
Skogen är en blandning mellan barr och lövträd. Nästan alla är väldigt unga/låga/smala.
Vi vill avverka det mesta för att bygga och anlägga tomten.

Har träden något värde?
Är det möjligt att få träden avverkade och bortforslade mot att firman behåller träden?

Om man avverkar själv vad gör man med allt?
Majbrasa? Ved? Blocket? Återvinningen?
 
ser ibland annonser på marketplace / facebook (nya blocket) att folk låter andra komma dit och såga ner ens träd och i utbyte får de ta med sig träden/veden.
 
Det finns en hake med att låta folk såga på sin tomt. Det är att tomtägaren har ansvar för allt som händer. En olycka med personskador eller skador på annat runtomkring. Säkrast är att ta dit en firma med ansvarsförsäkring som fäller ner allt. Sedan kan man sälja det.
 
Tack den haken kände jag inte till.
Vad gör man med allt sly och kvistar som inte går att sälja?
 
Värdet på så lite skog är negativ för en skogsentreprenör då det kostar mer att ta ned och transportera bort än värdet på virket. Däremot kan du som sagt bli av med träden utan kostnad som ved som någon privatperson hämtar, men fälldem själv eller låt proffs göra det som har kunskap, utrustning och försäkring.

Sly och kvistar kan du antingen låta flisa upp
(kolla med de som fäller), elda upp, eller köra till återvinningen.
 
Redigerat:
Elda upp i en tunna
 
KristinaRT
Gör flis att ha under gungor/runt pallkragar/på gångar/i rabatter beroende på vad det är för typ av trädgård ni anlägger...
 
Ta kontakt med en virkesinköpare så kanske du kan få någon krona för träden eller slippa betala för att bli av med dem.

Tänk noga igenom om du vill ta bort alla träd eller om några ska sparas, det tar tid för nya träd att växa upp.

Lättast är nog att sälja dem som ved, ska du inte såga själv se till att den som gör det har motorsågskörkort.

Att ta ner träden är den lilla biten, gräva upp stubbar och bereda marken kostar pengar...
 
Ok får fundera lite
 
Köp/hyr en bensindriven kvistmaskin, jäkligt effektiv
 
Det är mer jobb än man tror, för mig kostade det nästan lika mkt att låta firman transportera bort som att kapa upp till ved har jag för mig, behöver ju lite ved men jag tog mig vatten över huvudet och fick björkkubbar över (jag hade ved av sämre kvalitet jag tänkt ersätta men orkade inte klyva all björken och sortera den gamla veden) - jag la ut kubbarna på facebook på kvällen och på lunchen så hade 2 olika personer varit och fyllt totalt drygt 3 normala släpkärror och högen var borta.

Så, att skänka bort "prima" kubbar som kan göras till ved är nog inget problem. Att få betalt för det tror jag är svårare. Iallafall få mer än vad det kostar att ta ned.

Och som sagt, stubbfräsning, köra flis till tippen osv är väldigt mkt jobb. Hade jag en skogstomt skulle jag låta det vara just det och bara gallra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ska inspektera stället i helgen, målet är mycket gräsmatta och få träd.

Funderar på vad det skulle kosta att ta in en firma för att ta bort alla träd, stubbar, kvistar och sly. Någon här som gjort det och vad fick ni betala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.