Hej!

Har till slut kommit till skott och investerat i en 430X.
Tomten är ca 45x95m. Klippyta ca 2900m2.

Har ni några tips eller kommentarer på denna slingdragningen?

* Bilden är gammal, så jordhögar etc. är borta.
* Blått område är inte färdigställt, så det kopplas in om ett år eller två.
* Lila område är jag osäker på om det funkar, den smala passagen är bara en meter bred, men det kanske är värt att ta med allt utom just passagen om den strular.
* Turkos är en backe som går ca 1m från altanen. Det är väl i gränsfall för att roboten kommer upp för den, men jag hoppas på det. Den smala passagen till väster om altanen är ca 2m.
* Gult är träd etc.

Jag har tänkt sätta stationen vid 1, främst för att det är skuggat läge och relativt nära till elförsörjning då det ligger ett hus till höger om platsen. Dock viss risk för nedfallande grenar då det är stora träd över. En annan nackdel är att det blir långa guidekablar, om de behöver dras till norr om huset. Har någon något bättre förslag?

Har ni dragit slinga runt alla träd, eller låter ni roboten studsa mot dem bara?

Satellitbild över en trädgård med markerade områden för robotgräsklippares slingdragning, inkluderar träd och backe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det funkar bra. Skulle inkludera det lila och genom guidekabel låta klipparen starta där ibland. Vad gäller slänter är min erfarenhet att det går bättre uppför än nerför.

Jag skulle därför akta mig för att ha en guide nerför i slänten, nerför (och helst även uppför) går klipparen bäst på skrå. Och om jag skulle ha en guide i slänten skulle jag dra den uppför på hemvägen, vilket jag tolkar som norrut. Så guide uppför där och sen i en båge till vänster och ner och hem mot laddaren. Och den andra kanske till det lila.

Mindre fruktträd skulle jag hägna av, i övrigt låta dem klara sig själva.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för feedbacken! Då har jag lite att fundera på!
 
Hvis du bare lægger tråden på græsset og sætter den fast med pløkker (spig) kan du altid lave det om. Så jeg synes du skal tage så meget som muligt og ellers prøve dig frem. Jeg beskytter kun små træer med en trådring.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.