Tomture61
Felet kommer sporadiskt , kopplad till tv .
Hur kan jag mäta vart felet sitter , patchpanelen - kabel - kontakt i rummet .

Obs det är inte helt avbrott , mera dålig kontakt , tror jag . Funkar 95 % av tiden .
 
Hur yttrar sej felet?
Första testet borde vara att byta patchkablar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomture61
K Keld skrev:
Hur yttrar sej felet?
Första testet borde vara att byta patchkablar.
Har nyligen bytt leverantör av tv-program utbud .
Trodde först det berodde på hårdvaran , men icke , felet sitter i "huset"
Felet yttrar sig i att återuppspelning av teveprogram från digitalboxen pausar , typ 8 ggr / timme.
Har testat samma nätverksuttag / nätverkskabel till tv:n , felet följer med , indikerar att nätverkskontakten tappats .

Har testat byta nätverkskabel mellan nätverksuttag / digitalbox .

Drog en ny nätverkskabel från tjänstefördelaren till tv-digitalboxen , felet borta .

Problemet med att byta nätverkskabeln i huset i sin helhet är att den sitter som berget .
 
Det kan ju vara en LG TV?
Då kan det kablade nätverket vara okay, men det är TVn som krånglar.

Bäste lösningar är då att köra trådlöst. Trådlöst ger också lite högre värden på SpeedTest än med ethernetkabel.
Tja, jag hoppas på fler SW uppdateringar. Det kommer faktisk ibland. Jag kanske ska prova med kabel igen nån gång. :rolleyes: :devilish: :oops: (Förutom brist på appar så är jag nöjd. Netflix, HBO och ViaPlay finns. Det är skönt att få gnälla ibland).

Felsökningstips: Skaffa en lång kabel som du kan dra ända från en LAN-port på routern till TVn, så eliminerar du både uttag och patchkablar. Bara för att utesluta fel och felsöka alltså. :p

Edit: hade inte läst ditt senaste inlägg...
 
Tomture61
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan ju vara en LG TV?
Då kan det kablade nätverket vara okay, men det är TVn som krånglar.

Bäste lösningar är då att köra trådlöst. Trådlöst ger också lite högre värden på SpeedTest än med ethernetkabel.
Tja, jag hoppas på fler SW uppdateringar. Det kommer faktisk ibland. Jag kanske ska prova med kabel igen nån gång. :rolleyes: :devilish: :oops: (Förutom brist på appar så är jag nöjd. Netflix, HBO och ViaPlay finns. Det är skönt att få gnälla ibland).

Felsökningstips: Skaffa en lång kabel som du kan dra ända från en LAN-port på routern till TVn, så eliminerar du både uttag och patchkablar. Bara för att utesluta fel och felsöka alltså. :p

Edit: hade inte läst ditt senaste inlägg...
Har redan testat ;)
Har även testat byta patch kabel i teknikskåpet (där router-fiberbox-tjänstefördelare mm. sitter)
Helt otroligt , för att få internet och tv har jag 6 st lådor i teknikskåpet + patchpanel !
 
Mest sannolikt är väl dålig kontraktering av ”husets kabel” i väggjacket?
Har du inspekterat?
Det är väl iofs inte lätt att se, men det finns folk här som har en böjelse för att se på bilder på nätverksprylar.
Enklast (?j är att göra om kontrakteringen. Det fick jag göra på 2 uttag i mitt hus.
 
Tomture61
blackarrow blackarrow skrev:
Mest sannolikt är väl dålig kontraktering av ”husets kabel” i väggjacket?
Har du inspekterat?
Det är väl iofs inte lätt att se, men det finns folk här som har en böjelse för att se på bilder på nätverksprylar.
Enklast (?j är att göra om kontrakteringen. Det fick jag göra på 2 uttag i mitt hus.
Min första tanke var att byta kontakten i nätverksuttaget , har redan köpt nytt .

Men undrar om det går att mäta sig fram med instrument vart felet sitter.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har redan testat ;)
Har även testat byta patch kabel i teknikskåpet (där router-fiberbox-tjänstefördelare mm. sitter)
Helt otroligt , för att få internet och tv har jag 6 st lådor i teknikskåpet + patchpanel !
Eftersom du skriver här antar jag att du inte har massa mätinstrument och nätverksverktyg, men har du en lång kabel kunde du kanske börja med att mäta om det är kontakt? Ohmmät ett stift i taget i varje ände bara. :p
 
Tomture61
blackarrow blackarrow skrev:
Eftersom du skriver här antar jag att du inte har massa mätinstrument och nätverksverktyg, men har du en lång kabel kunde du kanske börja med att mäta om det är kontakt? Ohmmät ett stift i taget i varje ände bara. :p
Vet att televerkare förr i tiden , när det var kopparkabel i backen , kunde mäta sig fram vart brottet på kabeln var .
Exakt hur vet jag ej .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min första tanke var att byta kontakten i nätverksuttaget , har redan köpt nytt .
Men undrar om det går att mäta sig fram med instrument vart felet sitter.
Det finns kitt med enklare testare och verktyg.
Vill du mäta i vilken ända felet är ska en sådan här testare funka.
Den kan mäta kabellängd och tala om typ av fel något
bättre än de med bara lysdioder, men jag föredrar ändå min enkla testare med lysdioder,
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tomture61
Kom en påsk och flera andra saker emellan :D
 
Jag har varit med om något liknande. Då fick jag inte riktigt bra kontakt mellan uttaget och kabeln. 1G-länken tränade om lite då och då. Så prova att kontaktera om. Om det visar sig att det faktiskt är brott på kabeln så kan du koppla om så att du bara använder 2 av 4 st par på ledningen. Man kan då endast köra 100mbit men det räcker oftast till TV-boxen. Bäst är ju att dra ny kabel men det kan ju vara ett tråkigt alternativ om kabeln sitter fast.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet att televerkare förr i tiden , när det var kopparkabel i backen , kunde mäta sig fram vart brottet på kabeln var .
Exakt hur vet jag ej .
Principen är ganska enkel, det sänds ut en signal och så mäts tid till, och nivå på, signalen som studsar tillbaka. Det går exempelvis att se om ett antennuttag har avslutats med ett 50-ohms motstånd istället för ett 75-ohms.
 
Tomture61
kashieda kashieda skrev:
Principen är ganska enkel, det sänds ut en signal och så mäts tid till, och nivå på, signalen som studsar tillbaka. Det går exempelvis att se om ett antennuttag har avslutats med ett 50-ohms motstånd istället för ett 75-ohms.
Om en kopparkabel ska mätas så antar jag att man måste kalibrera mätinstrumentet mot en likadan kabel med en känd längd ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.