Hej

När vi köpte vårt hus var altanen i bedrövligt skick. För några veckor sedan tog vi bort trallen och jag tycker att plintarna ser helt ok ut, förutom en som har spruckit och måste bytas ut. Dom andra står stadigt och har inga sprickor.

Nu till frågan. Dom stolpskor som sitter i stolparna är inte justerbara vilket, om jag har förstått det rätt försvårar det att få allt rakt, speciellt för någon som aldrig har byggt en altan tidigare. Är det möjligt/bra att såga bort dom gamla, borra hål och fästa nya höj och sänkbara med tex. ankarmassa? Så här ser det ut just nu:
 
  • Tomt plats där altan plintar sticker upp ur marken med en spade och räfsa på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Det går bra att göra som du beskriver.

Men... De där plintarna sitter ju stadigt, du kommer klara det utmärkt utan justerbara stolpskor. Ett bra vattenpass bara eller möjligen en laser.
 
L
Det svårare jobbet är ju redan gjort det har med gjutningen att göra. Nu när mark och plintar satt sig finns det ingen anledning att såga av järnen och börja om om de ändå kommer passa mot konstruktionen. Ifall du har rätskiva går det ganska enkelt att få det ok.
 
J
Jag förstår nog inte riktigt, varför vill du ta bort nuvarande plintjärn och borra i nya skor. Kan du förklara? Hur hög ska altanen vara sen? Om regelverket ska vara upphöjt kan ju höjden enkelt justeras med stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.