Skumpe Skumpe skrev:
Blir nyfiken, har du nån länk till dessa dörrar du talar om? Sån vill man ju ha. Tillverkare?
Det får du gjort på ett finsnickeri. Men inte vilket som helst i högen, det krävs att det är någon som inte försöker konkurrera med de stora fabrikerna utan faktiskt skapar en kvalitetsprodukt. Nu vet jag inte riktigt var du håller till, men bland andra Åvalla snickeri med snickare Daniel Grip tillverkar kvalitet. http://www.avallasnickeri.se
 
Portar i Stockholms innerstad går ofta inåt. Till den grad att vi alltid följer upp och kontrollfrågar om det finns tillstånd om beställaren vill ändra inåtgående till utåt när en ny port skall tillverkas. Där handlar det om det olämpliga i att portar inkräktar på trånga trotoarer.

Det är fortfarande önskvärt av tekniska skäl och av utrymningsskäl med utåtgående, men som alltid är verkligheten mer komplicerad. Det finns fler saker att väga in som i många fall överväger.

Angående TS. Inget material är underhållsfritt. Är det dåliga förutsättningar så måste allt skötas med tätare intervall. Inte så att jag försvarar HDF. Vägrar själv använda det utomhus. Men vilket trä som helst spricker och flagnar i soligt och öppet läge utan skydd. Till HDFs försvar kan man säga att HDF varnar genast när ytbehandlingen är slut. En furulist kan se helt okej ut tills den bara är en kuliss.

Mvh Findus
 
Tomture61
findus42 findus42 skrev:
Portar i Stockholms innerstad går ofta inåt. Till den grad att vi alltid följer upp och kontrollfrågar om det finns tillstånd om beställaren vill ändra inåtgående till utåt när en ny port skall tillverkas. Där handlar det om det olämpliga i att portar inkräktar på trånga trotoarer.

Det är fortfarande önskvärt av tekniska skäl och av utrymningsskäl med utåtgående, men som alltid är verkligheten mer komplicerad. Det finns fler saker att väga in som i många fall överväger.

Angående TS. Inget material är underhållsfritt. Är det dåliga förutsättningar så måste allt skötas med tätare intervall. Inte så att jag försvarar HDF. Vägrar själv använda det utomhus. Men vilket trä som helst spricker och flagnar i soligt och öppet läge utan skydd. Till HDFs försvar kan man säga att HDF varnar genast när ytbehandlingen är slut. En furulist kan se helt okej ut tills den bara är en kuliss.

Mvh Findus
Om en ny dörr ej klarar 6 mån utomhus så är det helt klart en undermålig produkt .
TS kan ej ha skärmtak åvanför dörrar pga. prickad mark framför dörrar .
Dessutom dörrar för över 30.000:- :thinking: WDF !

Skillnaden mellan en dörr med homogent trä och en dörr med bättre U-värde är isoleringen i dörren . Svårt att hitta material som är 6-8 mm för att klä dörrbladen med .
Ska färgen vara tät eller ska den kunna andas för HDF :thinking:
 
Redigerat:
P Patrik Friberg skrev:
Du sitter på en skatt!
Ärligt talat så fattar jag inte varför rätt simpla saker som entrédörrar ska behöva vara så fruktansvärt dyra!
Betalar man över 20.000 kr för en dörr så tycker jag att man ska kunna förvänta sig lite kvalitet, men icke! Vad är det som kostar så mycket? Det är inte materialet eller tillverkningen iaf. Det är lite som med badrum. Det är liksom bara så att ett badrum ska vara dyrt.
Ja, det finns tillverkare idag som tillverkar i mycket hög kvalité. www.snickarper.se & www.bovalls.com - Ska våra kunder ha några ytterdörrar av annat varumärke, så får de finna en annan snickare att sätta dom. Vi vill lämna kvalité efter oss. Dessa två tillverkare har kvalité som inte heller kräver skärmtak.
 
Jobbig tråd att ramla in på. Vi hade bestämt oss för en pardörr av märket Diplomat o trodde man skulle få en riktig kvalitetsdörr för 35 tkr med tydligen inte.

En massiv trädörr i furu verkar inte heller vara självklara lösningen. Har varit i kontakt med två snickerier som båda säger att deras dörrar behöver en riktig farstukvist eller ordentlig skärmtak för att hålla på sikt.

Funderar nu på en dörr från RM Snickeri med det blir rätt mycket dyrare än Diplomatdörren men det kanske det är värt
 
  • Gilla
Åsa Gelin
  • Laddar…
Tomture61
J Jockeastrom skrev:
Jobbig tråd att ramla in på. Vi hade bestämt oss för en pardörr av märket Diplomat o trodde man skulle få en riktig kvalitetsdörr för 35 tkr med tydligen inte.

En massiv trädörr i furu verkar inte heller vara självklara lösningen. Har varit i kontakt med två snickerier som båda säger att deras dörrar behöver en riktig farstukvist eller ordentlig skärmtak för att hålla på sikt.

Funderar nu på en dörr från RM Snickeri med det blir rätt mycket dyrare än Diplomatdörren men det kanske det är värt
Har du läst inlägget precis åvanför ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du läst inlägget precis åvanför ?
Ja. Bovalls har ingen dörr som ser ut som vi vill att den ska göra. SnickarPer fungerar inte heller då vill ha överljus o får in absolut Max 30 cm, inte en cm till. SnickarPers överljus tillverkas i 34 cm standard så jag är rädd det blir dyrt med special. Har dock begärt en offert.
 
Redigerat:
J Jockeastrom skrev:
Ja. Bovalls har ingen dörr som ser ut som vi vill att den ska göra. SnickarPer fungerar inte heller då vill ha överljus o får in absolut Max 30 cm, inte en cm till. SnickarPers överljus tillverkas i 34 cm
J Jockeastrom skrev:
Ja. Bovalls har ingen dörr som ser ut som vi vill att den ska göra. SnickarPer fungerar inte heller då vill ha överljus o får in absolut Max 30 cm, inte en cm till. SnickarPers överljus tillverkas i 34 cm
Har du kollat direkt med SnickarPer? De har ingen direktförsäljning, men jag brukar ringa dit med mina frågor, sen skickar de en offert till min återförsäljare. Vi sätter á 30 SnickarPer / år, så vet att de har ett riktigt duktigt finsnickeri för specialdörrar, så ring dem och kolla.
 
G Gurrans skrev:
Har du kollat direkt med SnickarPer? De har ingen direktförsäljning, men jag brukar ringa dit med mina frågor, sen skickar de en offert till min återförsäljare. Vi sätter á 30 SnickarPer / år, så vet att de har ett riktigt duktigt finsnickeri för specialdörrar, så ring dem och kolla.
Jag har mailat dom idag. Återförsäljarutbudet verkar dock var dåligt (obefintligt) i norra delen av landet där vi bor.
 
  • Gilla
Gurrans
  • Laddar…
I
Vi är på väg att köpa ny ytterdörr och läst runt en hel del på nätet samt pratat med återförsäljare och HDF är standard i ytterdörrar även i 20 000 - 30 000 klassen. När jag frågar tillverkaren om inte detta är direkt dåligt så säger man bara att det klarar väta något bättre än MDF men att det fortfarande sväller. Anledningen till att man använder HDF handlar om att kunna leverera många olika utformningar på dörr för rimliga priser.

Vi satte nyss in en billigare dörr från Bauhaus i garaget och redan efter 2–3 månader så reser sig färgen på karmen. Som tur var fick vi tillbaka pengarna men ingen ersättning för allt jobb med montering och materialåtgång.

Jag kan inte annat än att hålla med om att kvalitén på dörrar är förvånansvärt låg idag. De dörrar vi har i huset har suttit där sen 70 talet, först nu är det dags att byta dem. När jag tittar på nya dörrar med HDF räknar jag på sin höjd 5 år.

Extra tak ut över takfoten? Det har uppenbarligen inte de teakdörrar som suttit på vårt hus i 50 år behövt!? Vi går alltså bakåt i utvecklingen och det med stormsteg?

Den ytterdörr vi just nu lutar åt är en Diplomat dörr med deras Extreme märkning där yttre HDF skivor är bytta mot laminat som inte kan svälla. Men det är inte tydligt om det kan finnas annan HDF i dörren. Dörren beräknas kosta 15 000 kr plus sidoljuset för 7000 kr. Ska man få en massiv dörr tillverkad kan man väll tänka sig att den hamnar på 40 k? Men visst, håller den 40–50 år lär det ju vara värt det.

Har läst flertalet trådar, särskilt om Swedoors där man har en kärna av HDF som spräcker dörren när vätan tillslut tar sig in. Det räcker att någon råkar klämma något i dörren, kanske på undersidan där man lätt missar skadan.

Men uppenbarligen säljer HDF dörrarna bra eftersom det är klart svårare att få tag på massiva. Folket anser kanske inte att man behöver bättre kvalité.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Vi har tittat på Ekstrands dörrar till vårt hus för dom lämnar 10års garanti på sina svarta dörrar. Tydligen har dom inte MDF / HDFutan använder sig av ett annat material i sina dörrar som inte suger åt sig vatten där av längre garantier på alla sina dörrar.
Eller vet ni nån annan som gör det också ?
 
Tomture61
1 1973 skrev:
Vi har tittat på Ekstrands dörrar till vårt hus för dom lämnar 10års garanti på sina svarta dörrar. Tydligen har dom inte MDF / HDFutan använder sig av ett annat material i sina dörrar som inte suger åt sig vatten där av längre garantier på alla sina dörrar.
Eller vet ni nån annan som gör det också ?
MDF används ej i ytterdörrar, HDF används .
Målade dörrar eller träfaner på HDF .
Några få tillverkare använder riktigt trä till lister på dörrbladet .
 
  • Gilla
1973
  • Laddar…
I
1 1973 skrev:
Vi har tittat på Ekstrands dörrar till vårt hus för dom lämnar 10års garanti på sina svarta dörrar. Tydligen har dom inte MDF / HDFutan använder sig av ett annat material i sina dörrar som inte suger åt sig vatten där av längre garantier på alla sina dörrar.
Eller vet ni nån annan som gör det också ?
Vad jag snappat upp så är inte tillverkarna så glada över mörka färger så dubbelkolla att garantin även gäller denna färg. Vad jag förstår blir risken större att dörren kröker sig men jag är definitivt ingen expert på området.

Vi har dock en i området som har till synes nyare svart dörr men den svarta färgen har inte åldrats fint av solen vilket jag misstänker inte är helt ovanligt. Kan vara värt att kolla upp iallafall.
 
  • Gilla
1973
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
MDF används ej i ytterdörrar, HDF används .
Målade dörrar eller träfaner på HDF .
Några få tillverkare använder riktigt trä till lister på dörrbladet .
Ja ,dom med en lös trä list på utsidan som skapar en typ fejkad spegel, dom är inte roliga alls.
 
Byggde hus 2014. Satte in pardörrar från Diplomat. Vi är inne på 4e (!) dörren nu. Alla sväller upp likt TS inom 2 år.

Enda positiva är att garantin har gått problemfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.