Byggs det nya fritidshus områden idag på samma sett som på 50 60 70 talen?
 
M maria01 skrev:
Byggs det nya fritidshus områden idag på samma sett som på 50 60 70 talen?
nej, dessutom har du högre krav på hur dom ska vara byggda gällande, värme, VVS etc. vilket gör husen dyrare :(
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Byggs det nya fritidshus områden idag på samma sett som på 50 60 70 talen?
Det tror jag verkligen inte, utan att 100% veta.
Men prisutvecklingen talar väl också för ett lågt byggande.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det tror jag verkligen inte, utan att 100% veta.
Men prisutvecklingen talar väl också för ett lågt byggande.
Då borde det finnas en marknad, fast det var lättare fför att att anlägga ett sommarstugeområde idag är det nog svårare att få tillstånd var ju oftast bönder som sålde tomter så var det i stora delar av Roslagen
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tror det är svårare att få bygglov idag. Hårdare krav på allt, avlopp, energiprestanda, handikapp/tillgänglighet, KA, allt är dyrare och kommuner mer restriktiva.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror det är svårare att få bygglov idag. Hårdare krav på allt, avlopp, energiprestanda, handikapp/tillgänglighet, KA, allt är dyrare och kommuner mer restriktiva.
Är det inte så att fritidshus inte omfattas av en del av de krav du räknar upp? Krav på avlopp finns. Men energiprestanda, KA och handikapptillgänglighet är väl inga krav för fritidshus? Jag frågar för att jag är genuint intresserad. Vi funderar nämligen lite på att bygga en ny stuga där vi har vårt fritidshus idag.
 
-RB- -RB- skrev:
Är det inte så att fritidshus inte omfattas av en del av de krav du räknar upp? Krav på avlopp finns. Men energiprestanda, KA och handikapptillgänglighet är väl inga krav för fritidshus? Jag frågar för att jag är genuint intresserad. Vi funderar nämligen lite på att bygga en ny stuga där vi har vårt fritidshus idag.
Vissa kommuner har lättare regler för fritidshus. Ring och kolla med kommunen. Men om du tänker bygga en ny stuga på samma grund som inte är större än den gamla så kan du göra en renovering med ROT det behöver i princip bara vara några takstolar kvar av det gamla huset.
 
-RB- -RB- skrev:
Är det inte så att fritidshus inte omfattas av en del av de krav du räknar upp? Krav på avlopp finns. Men energiprestanda, KA och handikapptillgänglighet är väl inga krav för fritidshus? Jag frågar för att jag är genuint intresserad. Vi funderar nämligen lite på att bygga en ny stuga där vi har vårt fritidshus idag.
Så var det förr men många tillämpar idag samma regler pga fusk. "vi ska ha det som fritidshus baaaaara ju..."
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror det är svårare att få bygglov idag. Hårdare krav på allt, avlopp, energiprestanda, handikapp/tillgänglighet, KA, allt är dyrare och kommuner mer restriktiva.
Borde ligga i små kommuner på landsbygden att det finns fler sommarhus i och med det är skatt plus mer kunder till det Loka näringslivet
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Borde ligga i små kommuner på landsbygden att det finns fler sommarhus i och med det är skatt plus mer kunder till det Loka näringslivet
Kunder ok, men de flesta betalar ju sin skatt där de är skrivna vilket ett icke-corona-år sällan är fritidshuset. Kan nog tänka mig att det är det motsatta för kommunen. De får inga skatteintäkter och bara arbetstillfälle på sommaren. Resten av året ska kommunen stå för sysselsättningen. För att inte tala om den service som sommargästerna nyttjar som också betalas med skattepengar.

Så det är nog inte helt självklart vad som är positivt eller negativt med fritidshus.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
...För att inte tala om den service som sommargästerna nyttjar.....
Vilken service tänker du på?
 
M MagHam skrev:
Vilken service tänker du på?
I princip saker som betalas med kommunala medel men som inte finansieras med avgifter. Gator, torg, stränder, parker, hemtjänst för personer som vistas tillfälligt i kommunen osv osv. Många kommunen har exempelvis stora problem att hantera hemtjänst under sommarmånaderna då alla anställda förstås ska ha semester men sen har man ett antal inresta äldre i sommarboende som har rätt till hemtjänst.

Förhoppningsvis uppväger fördelarna men man kan nog inte se enbart vinster med att ha sommargäster.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Kanske man borde skatta där man bor (inte där man är skriven) så fick kommunen där sommarstugan ligger en inkomst. T ex 1 mån skatt för en semester i stugan.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jag vill nog, utan att ha någon kalkyl på det, påstå att fritidsgäster inte belastar den gemensamma servicen speciellt mycket. Möjligen de fall då hemtjänst utnyttjas nu under Corona där det varit personalbrist.
Skola (som är bland det dyraste) kan vi räkna bort.
V/A, renhållning, bygglovstjänster och liknande betalar man för.
Antar att kommunen också får den kommunala fastighetsavgiften.
Sedan när man handlar och rör sig vid sevärdheter stödjer man den lokala affärsverksamheten.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.