Kan man bygga en liten bikupa eller vad krävs för att bin ska flytta in i lådan man bygger och på vad ska de fästa honungskakan?
 
Youtube allt om bin. Börja där
 
Att ha tambin i en kupa kräver en hel del kunskap och hantering. Det finns sjukdomar man måste se upp med, utökning, svärmhantering, ta hand om honung, invintra och mycket annat att tänka på under säsongen.
Rekommenderar en nybörjarkurs som t ex den SBR håller i Studieförbundet vuxenskolans regi.
Det du kan göra redan nu är ett "vildbihotel" En träbit med borrade hål som många av våra solitärbin uppskattar. Googla på hur man gör.
// Har själv ett mindre biodlingsföretag tillsammans med min fru som gått 2 årig YH i yrkesbiodling. Men vi jobbar med annat som huvudsaklig sysselsättning //
 
Vilda honungsbin klarar sig helt utan hjälp.
De behöver inget att fästa sina vaxkakor på. Om man vill bygga en bomöjlighet för dem är det lämpligt att söka på ”Bait hive” för lämpliga designer och storlekar. Är tanken att det ska vara ett permanent hem för bina bör man bygga med tjockare virke än normalt för att bättra på isoleringen.
 
I Sverige finns inga vilda honungsbin naturligt på det sättet man ser i varmare klimat. Däremot förekommer förvildade bin som t ex svärmat och satt sig i någon lada eller vägg. Dom är i regel dödsdömda efter några år p g a Varroa.
Bait hive kallas svärmfångskupa och somliga sätter ut sådana i hoppet om att fånga en svärm. Det är dock bättre att efter att ha skaffat sig kunskap köpa ett par samhällen av en annan biodlare.
 
Har man lyckats utrota dem? Det var ju tråkigt. Jag gissar att biodlingen är en stor orsak till det.
 
Dom flesta vildbin är solitärbin eller mindre samhällsbyggare, typ humlor (som också är ett slags bi).
Det var därför jag föreslog vildbihotell till TS för dom behöver också goda livsbetingelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.