Hej!
Har sökt intensivt efter utebord då vi snart flyttar till hus. Såg att flera i stort sett skänker bort gedigna furu-matbord men tar mellan 2-5000kr för "klena" och självklart ibland väldigt fina utebord.
En idé började spira, varför skulle man inte kunna skrapa bort lacken på ett vanligt matbord och behandla det för utomhusmiljön? Vinsten blir att ha ett rejält matbord, återbruk, kreativiteten får utlopp och det blir pengar över i budgeten till allt annat som ska inhandlas. Men hittar ingen som gjort det när jag sökt på nätet generellt.
1. Är det en idé att lägga tid på?
2. Skrapa bort lack, behandla träet?

Input efterfrågas :)
 
Om bordet ska så under tak kan du definitivt göra det. Om det står helt fritt brukar det vara bättre med "plankor" så att det inte blir vatten stående på skivan.

Min far var snickare och han hade två bord på sin stora balkong som han ursprungligen tillverkat som innemöbler. Han hade inte behandlat dem med något speciellt alls. Ytan blev ju lite ful med tiden men det hade ju slipning kunnat avhjälpa. Nu gick de nog tyvärr på tippen när han dog, men det var egentligen inget fel på dem. De hade stått på balkongen i minst fem, sex år. Det var tak på balkongen.
 
  • Gilla
MalinGIMA
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om bordet ska så under tak kan du definitivt göra det. Om det står helt fritt brukar det vara bättre med "plankor" så att det inte blir vatten stående på skivan.

Min far var snickare och han hade två bord på sin stora balkong som han ursprungligen tillverkat som innemöbler. Han hade inte behandlat dem med något speciellt alls. Ytan blev ju lite ful med tiden men det hade ju slipning kunnat avhjälpa. Nu gick de nog tyvärr på tippen när han dog, men det var egentligen inget fel på dem. De hade stått på balkongen i minst fem, sex år. Det var tak på balkongen.
Aha! Tack!! :ok:Guld värt att få höra lite om erfarenheter... nej inget tak (ännu...) Men det innebär att det skulle fungera och att då köra med överdrag på bordet när det inte används! Tänkte inte på det. Toppen!
 
ullet
Jag hade ett furubord stående året runt på en altan under tak 3-4 år utan att göra nåt åt det. Lacken klarade det bra men till slut bågnade skivan, gissar att det kan bero på en kombination av att den endast var lackad på ovansidan och att trälim inte är så fukttåligt.

Jag tror det skulle stå sig rätt bra under några år om man behandlade det bättre, men kan inte ge några garantier.
 
  • Gilla
MalinGIMA och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M MalinGIMA skrev:
Aha! Tack!! :ok:Guld värt att få höra lite om erfarenheter... nej inget tak (ännu...) Men det innebär att det skulle fungera och att då köra med överdrag på bordet när det inte används! Tänkte inte på det. Toppen!
Om ni lutar bordet när det regnar rinner vattnet av snabbare. Rejäla furubord brukar finnas på secondhandbutiker för väldigt lite pengar.
 
  • Gilla
MalinGIMA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.