Jag måste lägga ny trall på min altan som ligger på andra våningen.

Under altanen finns ett badrum och ett sovrum. Taket på dessa rum är alltså golvet på altanen. Taket är dåligt isolerat (15 cm glasull). Nu funderar jag på att lägga 5 cm falsad XPS 300 Cellplast under trallen (mer får inte plats under altandörren). Även om det inte sparar så mycket värme så är det andra fördelar med det. Yttersta skiktet på taket är av plåt med falsar, och befintliga (standard) trallrutor måste anpassas till dessa. Denna anpassning görs lättare i cellplasten, och de nya trallrutorna får ett helt slätt underlag. Frågan är då om XPS-plasten tål att trallarna läggs på, och om den är tillräckligt vädertålig, framför allt mot vatten. De nya trallrutorna kommer jag att tillverka själv, med så små springor som möjligt, men de kommer ju inte att hindra att vatten kommer ner till cellplasten. Plåttaket har dåligt fall, men det finns utrymme att bättra på det med hjälp av cellplasten.

Jag kan tejpa skarvarna på cellplasten, men borde jag dessutom lägga på byggfolie eller liknande som skydd mot nötning och fukt? Altanen är ca 20 m2.
 
Jag förstår om ingen har någon liknande erfarenhet att dela med sig av.

Jag ställde frågan till en cellplastleverantör och fick följande svar:

XPS 300 är för utomhusbruk. Det finns flera saker att tänka på här.

  • Cellplast ska alltid täckas i brandsynpunkt.
  • Cellplast bör inte ligga i vatten, då vatten kan tränga in över tid.

Cellplast som ligger på tak ovan tätskikt är normalt spårad så vatten kan rinna med fallet.

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.