Jag vill byta ut några av mina fönsters glaskassett till en mer ljudisolerande variant från Elitfönster.

Hur svårt är detta att göra själv? Det är deras 3glas fönster med Alu utsida.

En fråga som också kommer upp är om det lättare blir otätt med denna metod och jag istället borde köpa samma fönster med ljudisoleringen komplett istället?
 
Om du har treglas idag så finns det väl inte så mycket att hämta med ett byte? riktiga ljuddämpande brukar ju ha egna bågar också. Är du säker på att ljudet kommer igen glaset? minsta lilla läckage i lister ger stor ljudpåverkan, för att inte tala om friskluftsventiler
 
Värdet på glasen är idag 32db och det går att få 46db dämpning med nya glas.

Jag har byggt ett hus som är relativt nära en 30-väg. Det är inte många bilar som åker där, men varenda bil hör man från långt håll och vägljudet är mycket högre än jag kunde tro. Är fakitskt förvånad över det.

Jag har fixat alla friskluftventiler, och nu försöker jag åtgärda allt jag kan för att få lite lugn och ro...
 
MultiMan
Jag har Elitfönster i trä med aluutsida samt 3-glas kassetter. 11x15 stora och 2-luft sidohängda. Är förvånad över hur bra de isolerar då huset ligger 5 meter från en grusväg där det körs fort (det dubbla mot 30 eller mer) med allehanda fordon. Hör bara fordonen svagt precis när de åker förbi, men knappt märkbart och inget som stör.

Är du säker på att karmen är tät? Både monteringen i väggen och tätningslisterna. Mina är skummade dit så mot väggen är mina 100% täta.
 
Okej, det är intressant!

Mitt ligger kanske 8m från vägen. Där det körs mellan 30-50km/h och ljudet i rummet är riktigt jobbigt. Ingen tung trafik alls. Tyvärr ligger alla sovrum på denna sida, så har lite panik nästan :( Tycker ljudet förstärks i rummet nästan.. Jag hade räknat med ljud som du beskriver MultiMan, inte detta.

Eksjöhus har tydligen inte exakt samma fönster som Elitfönster säljer normalt, men det ska inte vara stå stor skillnad. Men tätningslisten består från fabrik av en smal gummilist runt fönstren. Undrar om det är den som är boven...? Det är inte drevat.

Det är dock tydlig skillnad när bilen passerar fönstret och lägger man örat mot glaset upplevs ljudet väldigt starkt.
 
P pette_rsson skrev:
Värdet på glasen är idag 32db och det går att få 46db dämpning med nya glas.

Jag har byggt ett hus som är relativt nära en 30-väg. Det är inte många bilar som åker där, men varenda bil hör man från långt håll och vägljudet är mycket högre än jag kunde tro. Är fakitskt förvånad över det.

Jag har fixat alla friskluftventiler, och nu försöker jag åtgärda allt jag kan för att få lite lugn och ro...
hur fixade du tilluftsventilerna (själv har jag klaffventiler)?
 
A A.G skrev:
hur fixade du tilluftsventilerna (själv har jag klaffventiler)?
Hittills har jag bara tryckt i mineralull och stängt dem. Kanske inte är 100% ljudtätt, men eftersom karmen är såpass djup bör det inte vara den största boven längre.
 
MultiMan
Jag måste öppna mina fönster annars hör jag inte postbilen eller lastbilsleveranser förrän de tutar eller drämmer igen dörrarna på fordonet.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag måste öppna mina fönster annars hör jag inte postbilen eller lastbilsleveranser förrän de tutar eller drämmer igen dörrarna på fordonet.
Man kanske skulle prova skumma fönstren då? Det blir också lite stabilitet runtom. Jag är ju klart tveksam till den här gummilisten.

Anses skumning vara ljudtätare än riktig drevning?
 
MultiMan
Ingen aning faktiskt. Jag valde det pga gamla ojämna plankväggar och jag ville ha det helt tätt (mest mot blåst), samt viss stabiliserande verkan också. Bytte själv för 16 år sedan nu och inget fönster har rört sig öht, lika tätt längs fodret på utsidan nu som dagen jag satte dit dem.
 
Som exempel på ljud så bytte jag gamla tvåglas mot treglas, (vanliga, ej ljudspecial) blev lite besviken på ljudet, men så var det en dörr som var felbeställd, och den var bara drevad och inte skummad, den blev bytt och skummad, och då försvann massor med ljud i hela den delen av huset, så för ljudets skull så behövs skum, och tilluftsventiler blir inte ljudtäta med isolering. En annan dörr började låta efter något år, det hördes i hela rummet, och blev tyst om man tryckte lite på bågen, det fanns justeringar, och sen var det tyst igen.
 
P Plutus skrev:
Som exempel på ljud så bytte jag gamla tvåglas mot treglas, (vanliga, ej ljudspecial) blev lite besviken på ljudet, men så var det en dörr som var felbeställd, och den var bara drevad och inte skummad, den blev bytt och skummad, och då försvann massor med ljud i hela den delen av huset, så för ljudets skull så behövs skum, och tilluftsventiler blir inte ljudtäta med isolering. En annan dörr började låta efter något år, det hördes i hela rummet, och blev tyst om man tryckte lite på bågen, det fanns justeringar, och sen var det tyst igen.
Ja, det låter ju som att jag borde prova att skumma tilluftsventilen och ersätta gummilisten med skum istället då. Innan jag beställer nya fönster....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.