Hej jag skulle vilja planhyvla lång spålntad panel.
vissa av brädorna har slagit sig under torkningen och är lite snea och vinda med en maxlängd på 5.40.
Nu undrar jag om det går att planhyvla dessa i en mindre planhyvel.
man kan ju lägga en vaxad mdf under brädan så utmatningsbordet blir långt.
En blå Cocraft bänkplanhyvel för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativt En mindre planhyvel Emco-Rex 2000 i ett verkstadsutrymme, utan synlig bräda under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter mer som att du behöver både rikt och sen planhyvla planken, då är det den undre kombimaskinen som gäller. Den har plåtbord men om de är raka och du bygger stöd så funkar den.

Men har du 5m långa plankor lär du förlora rätt mycket material om de är vinda och du ska hyvla dem..
 
Böjen är ganska liten varje cm. Men eftersom de är långa adderas böjen och därför är några brädor slagna.
Då trycket av valsarna i maskinen ligger på brädan tänkte jag att det inte behöver vara något problem att de är slagna.
Jag är inte ute efter att få ut böjen ur virket utan jag vill bara ha ena sidan hyvlad.
Skulle det gå att använda någon av ovanstående maskin till detta?
Vilken skulle vara bäst/skulle båda fungera?
 
P poppe12 skrev:
Böjen är ganska liten varje cm. Men eftersom de är långa adderas böjen och därför är några brädor slagna.
Då trycket av valsarna i maskinen ligger på brädan tänkte jag att det inte behöver vara något problem att de är slagna.
Jag är inte ute efter att få ut böjen ur virket utan jag vill bara ha ena sidan hyvlad.
Skulle det gå att använda någon av ovanstående maskin till detta?
Vilken skulle vara bäst/skulle båda fungera?
Jaha, ja då borde båda fungera.
 
Tack för svar. Jag köpte en begagnad emcorex 2000.
Men det blev under förväntan. När jag hyvlar en bräda ca 5m lång och kommer till mitten så börjar matningen slira. Jag undrar så klart varför. Jag har inget outfeed table spånhanteringen är en plastback med ett rör kopplat till en Pullman s13. Det blir ganska mycket spån innanför backen så jag undrar om det kan vara det.
Förslag?

Jag har sett en billig Clas Ohlson planhyvel. Skulle en sådan klara att köra igenom en massa bräder i storleksordningen 5 meter utan out feed table? Hur håller knivarna i en sådan? Jag har redan lite chipping på mina och jag slipade de perfekta innan jag började.
 
Jag har en Emco Rex, problemet med att den slirar är troligen att du behöver spänna remmen till drivningen. Passa på att ta ett begagnat ljus och dra lite stearin på borden också så går det lättare.
Många Emco Rex är i lite dåligt skick när det kommer till inställningar och knivar, så en översyn, rengöring och slipning eller byte av knivar rekommenderas.

Du tar väl också av det ena av de övre borden när du planslipar? Annars fyller det snabbt upp med spån.
 
Kutterhuvudet snurrar som det ska med hjälp av kilremmen från motorn, så jag får ett jack ibland då den stannar . Andra sidan med kuggar och flat slirrem (enligt manualen ska den slira om det fastnar något, säkerhet) för drivningen, är det den remmen som ska spänna? Ja jag tar bort andra bordet. Jag har slipat knivarna och ställde de så de flyttar ett planslipat träblock 4mm vid kontakt vid nollat riktbord.
Det kan ju vara spånen. Det hamnar en del ovanpå brädan. Konstigt att det stannar alltid i mitten av brädan dock.
Var det något annat jag borde serva tycker du? Här tänkte bygga eller hellre köpa ett spånfångare. Några tips på vad man kan köpa/design? Skulle vilja kunna koppla den till min dammsugare med ca 5cm i slangdiameter.
 
Japp, det är remmen som driver valsarna som behöver spännas. Det sitter en bult inne i planhyveln på ena väggen som håller blocket som ska spännas. Kan ta en bild lite senare. Dock borde det vara lite mer konstant problem. D v s att den stannar när det blir lite för trögt oavsett om halva brädan passerat eller bara 10 cm. Men testa spänna och gnugga lite stearin.

Det du kan kontrollera är att planhyvelns bord är parallella mot varandra. Mina bord har en tendens att flytta lite på sig ibland så att ett längre ämne vobblar lite då det blir som en puckel på mitten då det flyttbara bordet sjunker i ena änden.

Det finns en bild här på forumet någonstans på en av medlemmarnas lösning på just en Emco Rex när det gäller spånhuv. Ska se om jag kan hitta länken. Tyvärr tror jag inte att det kommer fungera med en dammsugare då den helt enkelt har för liten slang och för dåligt luftflöde. Jag tror den kommer sätta igen.
 
Är plankorna stöttade hela vägen? Om de inte har stöd och är ganska långa så kommer de bli bågformade och släppa från underlaget och blir svårt att mata för maskinen
 
Jag och min sambo höll på var sin sida och det var samma problematik. Dock har jag kört själv också. Dvs håller på ena sidan av plankan bara och upplever samma.
@Bart
Tack för tipsen!!
Ska se om jag hittar skruven du talar om.
Jag misstänker att du kan ha rätt angående dammsugaren men tänkte ändå prova då en del mindre planhyvlar körs med dammsugare tror jag och slangen har inga problem med igensättning då jag suger spånen .
Jag har en emcorex 2000 med pressat plåtbord inte b20. Har du kunnat fixa vobbligheten i bordet? Jag har lagt ett vattenpass över och märker att det inte är helt rakt.

Om du har en liknande eller samma tycker du det är en bra maskin om man ställer in den rätt. Jag tycker det är mycket kraft till cuttern men resten vet jag inte om jag tycker fungerar så bra men det är kanske bara en inställningsfråga.
 
Redigerat:
Jag tycker den fungerar bra för mina ändamål. Rikthyveln lämnar en del att önska med ett kort bord i plåt. Inte idealiskt, men det gör den lätt och jag kan ha den på hjul och flytta runt utan problem. Viktigt när utrymmet är begränsat.

På rikthyveln går det att justera det löstagbara bordet så att det ligger helt i våg med det andra bordet. Se bara till att det höj och sänkbara bordet står i läge noll, eller så högt upp det kan komma. Det finns fyra skruvar du kan lossa och justera bordet på höjden i alla fyra hörnen. Som sagt, när allt är inställt och med vassa knivar är den en rätt bra maskin. Det är dock en lätt pjäs med plåtbord, så löpande justeringar är nödvändigt.

Här är en länk till en annan tråd i forumet som beskriver problemet med drivningen och att spänna remmen. Lite mer extremt än i ditt fall. https://www.byggahus.se/forum/threads/emco-rex-2000-rikt-och-planhyvel-bara-stannar.223171/
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Se här hur jag menar med att justera bordet. På Emco Rex 2000 är det bara att lossa bordet, justera in det och skruva fast. bara och bara, det tog några vändor innan det blev bra, men när man fått in snitsen går det ganska fort.

 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Ok Tack Bart :)
Ska kolla om jag kan få den bättre inställd då. Ja jag gillar också att den inte är så stor eftersom jag inte har så mycket plats och den därför kommer flyttas runt en del.
 
Det är säkert för sent för kommentar, att rikta 5 meter läng panel är onödigt arbete, sneda bräder är inget som går att göra nåt åt, planar du dem går det bra men böjen försvinner inte för det. Använd paraffin på bordet så glider träet bättre. Det bästa är att förvara bräder plant med många strö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.