Hej,
Ska byta golv i vårt vardagsrum (hus och golvvärme från -89) och stötte på denna utmaning när jag började bryta upp den bärande parketten. Har ytterst svårt att tro att det inträffade i samband med att jag tog bort parkettbrädan utan är troligtvis en knäck som varit där under en längre tid eller sedan installationen när huset byggdes. Systemet verkar uppenbarligen fungera ändå då vi inte upplevt några problem med värmen i vardagsrummet. Golvvärmen är wirsbo/uponor och rörets diameter är 20 mm.
Vad bör man göra med tanke på systemets ålder (1989) att övriga rum har precis samma lösning.

1. Låta det vara som det är och hoppas på det bästa. Går alltid att komma in underifrån via kryggrund om det skiter sig i framtiden.
2. Böja rätt/ skarva - har en skarvning på annat ställe i huset och det har funkat bra så här långt.
3. Byta ut hela röret när jag ändå öppnar upp och tar bort golvet. Kan dock kanske medföra problem med anpassningar på grund av att systemet är över 30 år gammalt?

Vad skulle ni ha gjort?

Ska naturligtvis ta kontakt med en fackman för att diskutera frågan med skulle gärna vilja få lite olika infallsvinklar.

/Freddan
 
  • Böjt och potentiellt skadat 20 mm golvvärmerör vid renovering av vardagsrummet i ett hus från 1989.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök böja tillbaks, går nog bra.
Slangen tål rätt mycket.
 
Bygg en mall med rätt rundning och stripsa fast den i.
Annars vill den nog återta samma form igen.
 
om det är ett vanligt pexrör (Grått är lite ovanligt?) värmer man röret för att fixa knäcken som detta. LK; Uponor etc har instruktioner för hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.