Ja man lägger i regel markduk under bärlagret för att separera det från att blanda sig med underliggande material.

Det är ingen större fara att inte ha det. Det finns risk för sättningar över sikt men troligen inget katastrofalt.

Ogräsduk känns overkill!
 
Oj, jag trodde ogräsduk ovanpå allt var snudd på obligatoriskt? Nog kan saker gro även i makadamm?
Iaf, det är en mindre kostnad i det hela så jag kör nog på det iaf.

Jag byggde ett liknande trädäck i västerläge vid huset för två år sen (dock helt rektangulärt). Det gick ju inte att sitta en enda kväll där förra sommaren, blev alldeles för varmt. Därför denna nya konstruktion under grenar som silar ljuset. (Lite överflödig information kanske)

Klyva bräder är över min kompetensnivå, så det får jag leja bort. Men en kapsåg måste jag köpa. Tar gärna emot tips på en bra såg för rimliga pengar.
 
Den här altanen vill vi se bilder på, bara så du vet!! :D
 
Nää det tycker jag inte att det är. Vill det växa så kommer de skita om det ligger duk eller ej! Och trallen i sig ser ju till att solintaget blir minimalt, så bortkastade pengar ;)

Klyva brädor är onödigt, gör som tidigare sagt! Lätt hela brädor, figursåga sedan med förslagsvis sticksåg och sätt 16x70 som klädselbräda. Ska du ha 2 meter radie så kan jag mer eller mindre garantera dig att den kommer gå att använda! :D
 
Går ju att underlätta böjandet genom att såga ur flera snitt på baksidan av brädan med en cirkelsåg enligt principen på bilden. För att göra en 2m radie behövs inte lika många snitt men kanske ett snitt per dm borde underlätta lite.

Händer böjer en träbräda med många sågade snitt på baksidan för att skapa en böj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Konstruktion av ett trädäck med kvartscirkel-kant och ett nybyggt träplank i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trädäck med verktyg spridda runt, plank i bakgrund för privat utrymme, oavslutat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går inte undan precis, men nu skall jag såga till mitt ”kvartscirkel-hörn”.
Byggde ett plank bakom också för att få det mer privat.

Ser kommer frågan vad jag skall klä kanten med på trädäcket. Finns 1 mm cortenstål som jag skulle kunna skruva in... eller blir det fult?
 
S
G Galten skrev:
Ser kommer frågan vad jag skall klä kanten med på trädäcket. Finns 1 mm cortenstål som jag skulle kunna skruva in... eller blir det fult?
Jag tycker att de som lagt upp bilder på BH på rundade altaner har fått det riktigt fint med en böjd planka som kjol. Kan ju klä in plankan i plast och så en slang in i plasten från kokande vattenkärl för att basa den och få det enklare att böja. Men det kanske är överdrivet kämpigt, kan väl bli fint med cortenstål också
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Allt är en fråga om tycke och smak. Jag skulle valt trä eftersom jag inte är så förtjust uti cortenstål, men det är ju jag det. Möjligen kan jag rättfärdiga det med att undvika vassa metallkanter, men annars är det helt en smaksak.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Delvis byggd rund trädäck med en bockad stålkant längs dess omkrets i en trädgård, bredvid en bod och under ett äppelträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det med stålkanten. Den är bockad i överkanten så den är inte vass.
Nu är det bara återfyllande av sten och sen jord
 
  • Gilla
KHW och 8 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
[bild]

Så här blev det med stålkanten. Den är bockad i överkanten så den är inte vass.
Nu är det bara återfyllande av sten och sen jord
Tjusigt! (y)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Nu har trädäcket funnits i snart två år och jag har inte behandlat det med något, bara skurat det med Biltemas tralltvätt.

Vet att det finns tusen trådar om behandling av trall, men frågar ändå. Bör jag behandla träet med något? Jag vill gärna ha den ”väderpinade” looken och absolut inte oljat. Men det är klart att om livslängden ökar med behandling så gör jag det!
 
Skulle säga att det är en smaksak faktiskt.

Jag behandlade mitt trädäck med nitor Wood protection förra året, dels då jag först slipade det för att bli av med åsar som blivit men även då min sambo bestämt att det skulle bli gråare.

Detta året kommer jag behöva tvätta det, för det har blivit påväxt på sina ställen. Dock mindre än innan jag behandlade.. Så någon nytta har det nog allt gjort :thinking: mer än att se snyggt ut då :D
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Skulle säga att det är en smaksak faktiskt.

Jag behandlade mitt trädäck med nitor Wood protection förra året, dels då jag först slipade det för att bli av med åsar som blivit men även då min sambo bestämt att det skulle bli gråare.

Detta året kommer jag behöva tvätta det, för det har blivit påväxt på sina ställen. Dock mindre än innan jag behandlade.. Så någon nytta har det nog allt gjort :thinking: mer än att se snyggt ut då :D
Tack för tipset! Det skall jag kolla upp (y):)
 
G Galten skrev:
Tack för tipset! Det skall jag kolla upp (y):)
Ja jag är positivt överraskad ändå. Sioo:x verkar vara det populäraste men jag kunde verkligen inte motivera prisskillnaden. I vårt fall landade det på typ 1500kr istället för 4500kr.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.