Och visst är det lite konstigt att dom som hyllar fri prissättning och fri konkurrens är mycket glada så länge det gynnar köparen, men den dag det gynnar säljaren ropar samma hyllningskör på prisreglering. :thinking:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Eller så accepterar man att företagare vill tjäna pengar. Att de tar betalt för bil att de vill tjäna pengar även på material.
Helt ok för min del, om man bara är tydlig med det.
B Byggdjuret skrev:
Man kam fråga hur prissätter inköp. Man frågar om timkostnaden, men inte priset på material.
Inte helt sant. Man frågar "Vad kan det kosta?" och får svar "Vi tar 500 kr/h". Det har jag sett flera exempel på.
Visst kan jag följa upp med frågan om material, men då riskerar jag ett svar som "Ja, vi har bra priser du kommer få 25% rabatt" (utan att nämna att det är på för kunden okända grossistprislistan) eller "Ja, jag har inte prislistan i huvudet, men det blir ett bra pris det lovar jag"

Sen bör jag ställa frågor om bilen, reseersättning, vilka maskiner hantverkaren måste hyra och hur de prissätts. I princip måste jag veta alla delar som hantverkaren kan önskas ta betalt för.

Sen finns det massor med hantverkare som är tydliga och bra att ha att göra med också.
 
  • Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och visst är det lite konstigt att dom som hyllar fri prissättning och fri konkurrens är mycket glada så länge det gynnar köparen, men den dag det gynnar säljaren ropar samma hyllningskör på prisreglering. :thinking:
Javisst , dom ( konsumenterna ) hyllar " fri prissättning" i form av skälig prissättning vilket även lagstiftarna
anser är den rätta definitionen på fri prissättning . Dom ( leverantörerna ) definierar "fri prissättning" som
absolut frihet att ta så mycket betalt som möjligt . Det finns inget som är absolut frihet i denna värld .
Vi har sexuell frihet men sexualbrottslagstiftning. Vi har avtalsfrihet men lag mot bedrägeri , ocker och
annan oredlighet .Vi har allemansrätt men lag mot skadegörelse, ofredande och allmänfarliga brott . Vi har
yttrandefrihet men lag mot ärekränkning . Osv .
All frihet begränsas av skälighet inom ramarna som sätts av konsumentlagarna och brottsbalken .
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det är för j......gt att de har mage att sätta såna priser det borde regleras i lag att man inte får ta mer betalt än ved kunden tycker den har råd med. Borde vara förbjudet med fri prissättning.

Eller så accepterar man att företagare vill tjäna pengar. Att de tar betalt för bil att de vill tjäna pengar även på material. Man kam fråga hur prissätter inköp. Man frågar om timkostnaden, men inte priset på material.
Eget ansvar...

Man läser inga trådar om vilka priser den lilla närlivs har. De flesta begriper att de kostar mer. De har inte samma ekonomiska muskler. Willys säljer varor med minus marginal. Det handlar om ordinarie pris.lock varor.
Det skulle inte din lokala närlivs klara av ekonomiskt.
En hantverkare skulle inte överleva på att ha minus marginaler. De flesta hantverkare är ensam eller bara några få anställda.

Om folk frågade först så skulle man slippa många trådar om att det var dyrt.
Upplysnings - och avrådandeplikt åligger hantverkaren . Om hantverkaren utför sin lagstadgade
plikt slipper han frågorna. Detta ingår i fackmässigt utförande vilket hantverkaren ingår avtal ,
med konsumenten om , innan tjänsten påbörjas. En del hantverkare verkar dock sakna
vetskap om detta , varför tvist uppstår efter att tjänsten utförts. Hantverkaren äger ett
kunskapsövertag mot konsumenten vilket konsumenten ofta anser blivit oskäligt utnyttjat
som orsak till tvist.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja så enkelt man kan göra det för sig. Synd att det inte är så enkelt. Hantverkaren får en kostnad som troligtvis inte tillverkaren dtår för. Det är att byta ut delen. Sen ligga ute med pengarna. Så det är inte så enkelt som du vill tro. Detta gäller oavsett vilken lag som det syftas till. Att köparen själv måste reklamera hör inte till frågan.
Så, jo hantverkaren har en kostnad att ta hänsyn till. Dessutom är det inte säkert att tillverkaren är lika snäll som hantverkaren.

Men varför är det så svårt att acceptera att det finns kostnader för en produkt som man inte tänker på själv? Eller är det bara så att fin åsikt är att hantverkare inte ska ta betalt?
Om hantverkaren har ett dåligt garantiavtal med tillverkaren skall han för skälig verkan mot
konsumenten upplysa om detta innan tjänsten påbörjas annars får han stå sitt kast.
 
S Spikin skrev:
Javisst , dom ( konsumenterna ) hyllar " fri prissättning" i form av skälig prissättning vilket även lagstiftarna
anser är den rätta definitionen på fri prissättning . Dom ( leverantörerna ) definierar "fri prissättning" som
absolut frihet att ta så mycket betalt som möjligt . Det finns inget som är absolut frihet i denna värld .
Vi har sexuell frihet men sexualbrottslagstiftning. Vi har avtalsfrihet men lag mot bedrägeri , ocker och
annan oredlighet .Vi har allemansrätt men lag mot skadegörelse, ofredande och allmänfarliga brott . Vi har
yttrandefrihet men lag mot ärekränkning . Osv .
All frihet begränsas av skälighet inom ramarna som sätts av konsumentlagarna och brottsbalken .
Och då har vi inte nått annat än en marknadsekonomi, och inte ett kapitalistiskt system som lovordar och då inte minst dom som "gnäller" mest.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Om hantverkaren har ett dåligt garantiavtal med tillverkaren skall han för skälig verkan mot
konsumenten upplysa om detta innan tjänsten påbörjas annars får han stå sitt kast.
Nu har du blandat ihop något.
Vi pratar om kundens reklamations rätt.
Den är som du själv påpekat lagstagad.
Och är inget som går att avtala bort. Är det vanligt att en leverantör även tar på sig kostnaden för att montera bort och tillbaka?
Vid ett vanligt garanti ärende?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Upplysnings - och avrådandeplikt åligger hantverkaren . Om hantverkaren utför sin lagstadgade
plikt slipper han frågorna. Detta ingår i fackmässigt utförande vilket hantverkaren ingår avtal ,
med konsumenten om , innan tjänsten påbörjas. En del hantverkare verkar dock sakna
vetskap om detta , varför tvist uppstår efter att tjänsten utförts. Hantverkaren äger ett
kunskapsövertag mot konsumenten vilket konsumenten ofta anser blivit oskäligt utnyttjat
som orsak till tvist.
Jojo... Men på vilket sätt kan upplysnings och avrådande hjälpa till? Upplysning de skulle vara priserna. Men frågan är hur man ska lösa det? Att upplysa när kunden ringer?
Ska man fråga varje kund lm denne vill veta priset? Så man ska inte ha något eget ansvar? Utan all skuld på hantverkaren
Men var kommer avrådandet i prisdiskussionen när kunden söker kontakt med hantverkaren?
Jag kan se om kunden vill ha något åtgärdat men som troligtvis skulle kosta mer än det är värt. Men nu diskuterar vi priset som hantverkaren tar. En mer allmän diskussion.
Jag är nyfiken eftersom du så ofta nämner dessa. Som jag uppfattar det så fort man pratar pris. Jag är med de grova dragen i de paragrafer du pratar om. Då handlar det om att inte göra något som inte behövs. Och även upplysa om något dyker upp.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Helt ok för min del, om man bara är tydlig med det.

Inte helt sant. Man frågar "Vad kan det kosta?" och får svar "Vi tar 500 kr/h". Det har jag sett flera exempel på.
Visst kan jag följa upp med frågan om material, men då riskerar jag ett svar som "Ja, vi har bra priser du kommer få 25% rabatt" (utan att nämna att det är på för kunden okända grossistprislistan) eller "Ja, jag har inte prislistan i huvudet, men det blir ett bra pris det lovar jag"

Sen bör jag ställa frågor om bilen, reseersättning, vilka maskiner hantverkaren måste hyra och hur de prissätts. I princip måste jag veta alla delar som hantverkaren kan önskas ta betalt för.

Sen finns det massor med hantverkare som är tydliga och bra att ha att göra med också.
Det går alltid att ta med dåliga hantverkare. Men de börjar bli lite tjatigt nu. Frågan är om inte de allra flesta hantverkare är bra.? Kan vi inte utgå från det i diskussionen?
Annars kan vi börja blanda in dåliga kunder.
Som inte frågar om pris. För att bli arga och förbannade när fakturan kommer för starta en tråd här om hur dyrt allt var. Som man hade vetat om man frågat.
Men folk frågar inte. Sen har vi kunden som klagar på allt hantverkaren gör bara för att han kan. Så ja det finns många dåliga kunder. Som är värda att nämnas.
Eller så skippar vi båda. När man för en allmän diskussion så tycker jag det passar bättre
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det går alltid att ta med dåliga hantverkare. Men de börjar bli lite tjatigt nu. Frågan är om inte de allra flesta hantverkare är bra.? Kan vi inte utgå från det i diskussionen?
Annars kan vi börja blanda in dåliga kunder.
Som inte frågar om pris. För att bli arga och förbannade när fakturan kommer för starta en tråd här om hur dyrt allt var. Som man hade vetat om man frågat.
Men folk frågar inte. Sen har vi kunden som klagar på allt hantverkaren gör bara för att han kan. Så ja det finns många dåliga kunder. Som är värda att nämnas.
Eller så skippar vi båda. När man för en allmän diskussion så tycker jag det passar bättre
Saken är den att nästan alla kunder är dåliga. Dåliga på att veta vilket material som går åt. Vad materialet kostar. Vilket arbete som ska utföras. Hur lång tid det tar. Vilka verktyg som går åt. Hur hantverkare brukar debitera olika poster. Listan kan göras lång. Eftersom det är så här så har vi konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen för att skydda den svagare parten (den dåliga kunden) från den starkare parten (den duktiga hantverkaren). Det hantverkaren är dålig på är att vara kund, eller förstå kundens situation och kunskapsunderläge. I bästa fall upplyser hantverkaren kunden om allt som kunden inte ens vet att hen kan/bör/ska fråga om.

När sådant här diskuteras ifrågasätts oftast inte hantverkarens fackkompetens. Det som ifrågasätts är dennes affärsmannaskap. Så egentligen borde jag inte skriva hantverkaren, utan säljaren, kundansvarige, företagsledaren eller liknande eftersom det är i de rollerna det brister. I ett stort företag finns det oftast anställda som arbetar enkom med dessa områden, medan det i ett litet eller enmansföretag ju blir en och samma person med flera hattar.

För att sammanfatta: hur fan ska jag veta vad det kostar när jag inte ens vet vilka poster på den kommande faktura jag ska fråga om?

(Och för att förtydliga ytterligare, jag själv med flera andra på forat känner till detaljerna kring denna problematik så vi kan navigera hjälpligt så vi inte får någon chock när fakturan kommer. Eller så är vi intresserade hempulare som gillar att göra saker själva. Alternativt för att vi vet att undvika överraskningarna genom att göra jobbet själva. Vi på bh är inte på något sätt representativa för en typisk kund som är betydligt mindre intresserad eller insatt)
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det går alltid att ta med dåliga hantverkare. Men de börjar bli lite tjatigt nu. Frågan är om inte de allra flesta hantverkare är bra.? Kan vi inte utgå från det i diskussionen?
Annars kan vi börja blanda in dåliga kunder.
Som inte frågar om pris. För att bli arga och förbannade när fakturan kommer för starta en tråd här om hur dyrt allt var. Som man hade vetat om man frågat.
Men folk frågar inte. Sen har vi kunden som klagar på allt hantverkaren gör bara för att han kan. Så ja det finns många dåliga kunder. Som är värda att nämnas.
Eller så skippar vi båda. När man för en allmän diskussion så tycker jag det passar bättre
Om det med folk skall förstås konsumenten så vet han inte vad han skall fråga om men hantverkaren
skall med sin fackkunskap sätta sig in i konsumentens situation och upplysa honom. Säkert har
hantverkaren levererat tjänsten till annan konsument och kan frågorna . Om kunskapen om tjänsten
inte finns hos hantverkaren är han inte fackmässig och skall avstå att utföra tjänsten.
Konsumenten betalar för avtalad fackkunskap. Om den inte levereras föreligger fel i tjänsten och
reklamationsrätt .
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jojo... Men på vilket sätt kan upplysnings och avrådande hjälpa till? Upplysning de skulle vara priserna. Men frågan är hur man ska lösa det? Att upplysa när kunden ringer?
Ska man fråga varje kund lm denne vill veta priset? Så man ska inte ha något eget ansvar? Utan all skuld på hantverkaren
Men var kommer avrådandet i prisdiskussionen när kunden söker kontakt med hantverkaren?
Jag kan se om kunden vill ha något åtgärdat men som troligtvis skulle kosta mer än det är värt. Men nu diskuterar vi priset som hantverkaren tar. En mer allmän diskussion.
Jag är nyfiken eftersom du så ofta nämner dessa. Som jag uppfattar det så fort man pratar pris. Jag är med de grova dragen i de paragrafer du pratar om. Då handlar det om att inte göra något som inte behövs. Och även upplysa om något dyker upp.
Du har lång väg att vandra
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Du har lång väg att vandra
Du vill säga vad? Jag tolkar ditt svar som att du faktiskt inte vet. Hur ska jag annars tolka det?
 
P Pin skrev:
Saken är den att nästan alla kunder är dåliga. Dåliga på att veta vilket material som går åt. Vad materialet kostar. Vilket arbete som ska utföras. Hur lång tid det tar. Vilka verktyg som går åt. Hur hantverkare brukar debitera olika poster. Listan kan göras lång. Eftersom det är så här så har vi konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen för att skydda den svagare parten (den dåliga kunden) från den starkare parten (den duktiga hantverkaren). Det hantverkaren är dålig på är att vara kund, eller förstå kundens situation och kunskapsunderläge. I bästa fall upplyser hantverkaren kunden om allt som kunden inte ens vet att hen kan/bör/ska fråga om.

När sådant här diskuteras ifrågasätts oftast inte hantverkarens fackkompetens. Det som ifrågasätts är dennes affärsmannaskap. Så egentligen borde jag inte skriva hantverkaren, utan säljaren, kundansvarige, företagsledaren eller liknande eftersom det är i de rollerna det brister. I ett stort företag finns det oftast anställda som arbetar enkom med dessa områden, medan det i ett litet eller enmansföretag ju blir en och samma person med flera hattar.

För att sammanfatta: hur fan ska jag veta vad det kostar när jag inte ens vet vilka poster på den kommande faktura jag ska fråga om?

(Och för att förtydliga ytterligare, jag själv med flera andra på forat känner till detaljerna kring denna problematik så vi kan navigera hjälpligt så vi inte får någon chock när fakturan kommer. Eller så är vi intresserade hempulare som gillar att göra saker själva. Alternativt för att vi vet att undvika överraskningarna genom att göra jobbet själva. Vi på bh är inte på något sätt representativa för en typisk kund som är betydligt mindre intresserad eller insatt)
Jag förstår faktiskt inte dina och många andras argument alls. Om jag vill veta vad något kostar så frågar jag vad det kommer att kosta. Om jag får svaret 500kr/ Tim så ställer jag mig själv frågan om det var det jag faktiskt undrade och just frågade om. En normalt begåvad människa borde med det svaret kunna fråga: Jag undrade inte vad du tar i timmen. Jag vill veta vad hela arbetet kommer att kosta.
DÅ får man förhoppningsvis ett fast pris eller ett takpris eller en budget.
Kan inte hantverkaren presentera detta bör man fråga sig om man inte ska ringa en annan hantverkare.

Det rabblas lagar och paragrafer i detta forum där mycket handlar om hantverkarens skyldigheter. Men få verkar vara lika intresserade av att läsa vad som händer i verkligheten när tex. Arn avgör ett ärende.

Man läser om fakturerade timmar som inte stämmer. Men få verkar inse att hantverkarens arbetstid inte börjar och slutar vid tröskeln.

Man läser om servicebilar som faktureras utan att hantverkaren upplyst om detta. Men få verkar inse att han har rätt att ta betalt för servicebilen om det inte är avtalat om annat.

Man läser om oskäliga påslag på material. Här blir det lite mer komplicerat. Men en sak är glasklar. Priset på materialet är inte oskäligt bara för man hittar materialet billigare på någon nätbutik.

Så för er egen skull. Ta er lite tid och läs lite Arn beslut så ni blir mer säkra på att era egna tolkningar av lagar och förordningar motsvarar era förväntningar.

För er andra som inte orkar läsa på. Lyd mitt råd som jag skrivit många gånger i detta forum.

Läs på lite. Gärna på konsumentverkets hemsida. Prata med vänner och bekanta.
Se till att få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund.
Ställ frågor om ni är osäkra. Gärna via mail så ni får skriftliga svar.

Har man följt dessa råd har man kommit långt. Vill man känna sig ännu tryggare på vad något kommer att kosta så ser man till att få ett fast pris.
Många oseriösa firmor som gärna arbetar med metoden att bara ange ett Tim/ pris kommer att försvinna med automatik.

Och till er som nu tänker skriva. ”Varför ska du lägga över ansvaret på oss privatpersoner”.
Det gör jag inte. Men detta är det enklaste sättet att inte bli eller känna sig blåst.
 
S Spikin skrev:
Om det med folk skall förstås konsumenten så vet han inte vad han skall fråga om men hantverkaren
skall med sin fackkunskap sätta sig in i konsumentens situation och upplysa honom. Säkert har
hantverkaren levererat tjänsten till annan konsument och kan frågorna . Om kunskapen om tjänsten
inte finns hos hantverkaren är han inte fackmässig och skall avstå att utföra tjänsten.
Konsumenten betalar för avtalad fackkunskap. Om den inte levereras föreligger fel i tjänsten och
reklamationsrätt .
Får önska dig lycka till med dina reklamationer. :crysmile::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.