Tidigare var det inte ett problem, men i takt med att både sparkapital och projektens budget ökar är det ett ständigt problem med bankers relativt små gränser.

Behöver ta ut pengar - max 15,000:-/vecka.
Swish? - Relativt låg gräns, kan höjas genom besök på bankkontor där man samtidigt måste redovisa vad man tänkt köpa, ibland köp som inte ens blir av.

Skulle köpa ett billigare hus nyligen utan att ta bolån, banken ville inte vara delaktig i en överföring på 350,000:- (totala köpeskillingen), vilket var ett stort problem så säljarens lån behövde lösas via banken. I samband med mitt överföringsförsök spärrades mitt konto...

Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
redep och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Japp, Snart kan man inte köpa toapapper utan att förklara vart man ska köpa det och varför.
Samtidigt kan knarkhandlare och företagspampar m.fl. bolla med miljontals kronor utan att någon reagerar.
Konstigt att vi har kontanter som man inte får betala med och pengar på kontot som banken bestämmer och styr över, så att man inte kan använda dom som man vill.
 
  • Gilla
Sofriko och 39 till
  • Laddar…
Med tillgång till internetbank i valfri större bank så ska det inte vara något problem att föra över några hundra tusen. Även maxbeloppet på swish kan man själv enkelt justera efter sitt behov i sin internetbank.
 
  • Gilla
  • Wow
deetee och 21 till
  • Laddar…
Swish har begränsningar och olika banker har olika maxbelopp. Nordea har tex 50 000 som maxbelopp medan Swedbank har 150 000.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Både jag och ett flertal av mina bekanta har krävts på en förklaring och kopior på kvitton m.m. när vi har fört över/tagit emot pengar mellan konton allt från ett par tusen till några hundra tusen.
Bland annat min mamma (85år) som inte känner sig trygg med att betala med kort, jag brukar hämta ut kontanter på hennes kort 1000-5000 kronor. Ajabaja sa banken och ifråga sätta vad hon skulle ha kontanterna till och krävde in en förklaring annars skulle dom spärra hennes konto.
Känns som man har fåt en överförmyndare.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
yalazy och 30 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Både jag och ett flertal av mina bekanta har krävts på en förklaring och kopior på kvitton m.m. när vi har fört över/tagit emot pengar mellan konton allt från ett par tusen till några hundra tusen.
Bland annat min mamma (85år) som inte känner sig trygg med att betala med kort, jag brukar hämta ut kontanter på hennes kort 1000-5000 kronor. Ajabaja sa banken och ifråga sätta vad hon skulle ha kontanterna till och krävde in en förklaring annars skulle dom spärra hennes konto.
Känns som man har fåt en överförmyndare.
Dags att byta bank då ? När jag köpte bil senast, så fick jag dela upp beloppet på 3 delar p.g.a begränsningar (det var max 150.000:- / uttag för Swedbank), men f.ö. inga problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
renpet och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Det skulle kunna vara en ide!
Men frågan är till vilken bank, frågan om att förklara sina transaktioner har kommit från Swedbank, Nordea, Danske bank, Forex och Handelsbanken som jag vet om iaf
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag har aldrig haft några problem av denna typ. Angående kontantuttag med max 15,000:-/vecka gäller denna gräns mig veterligt per kort i "bankomat" men om man behöver kan man ha flera kort kopplade till kontot för att åtminstone öka uttagsmöjligheterna. Pratar vi om "rejäla" kontantuttag i Sverige är det väl bara att beställa dessa i förväg.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Både jag och ett flertal av mina bekanta har krävts på en förklaring och kopior på kvitton m.m. när vi har fört över/tagit emot pengar mellan konton allt från ett par tusen till några hundra tusen.
Bland annat min mamma (85år) som inte känner sig trygg med att betala med kort, jag brukar hämta ut kontanter på hennes kort 1000-5000 kronor. Ajabaja sa banken och ifråga sätta vad hon skulle ha kontanterna till och krävde in en förklaring annars skulle dom spärra hennes konto.
Känns som man har fåt en överförmyndare.
Jag åkte på granskning och behövde bilagor med skuldebrev m.m på 116 olika transaktioner. Att skriva skuldebrev med en vän jag fick en swish för en lunch 2019 lönns skapligt olämpligt
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, jag har aldrig haft några problem av denna typ. Angående kontantuttag med max 15,000:-/vecka gäller denna gräns mig veterligt per kort i "bankomat" men om man behöver kan man ha flera kort kopplade till kontot för att åtminstone öka uttagsmöjligheterna. Pratar vi om "rejäla" kontantuttag i Sverige är det väl bara att beställa dessa i förväg.
Går det verkligen att beställa i förväg? En vän till mig vägrades uttag från foten på ca 25000;-. De godtog inte anledningen att han ville ha en kontant buffert.
 
  • Wow
  • Ledsen
TCG och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Går det verkligen att beställa i förväg?
Ja. Exakta rutiner skiljer sig mellan bankerna men så här skriver några:

Skärmdump av en informationsruta med texten 'Kontanter' som visar att det inte finns kontanter i kassan men man kan beställa och lämna mynt. Information om svenskt kontantuttag och växling av valuta med specifika villkor för växelköp. Skärmdump av bankens regler för uttag över 5000 kronor som kräver kontakt med bankkontor i förväg.

A August Eriksson skrev:
De godtog inte anledningen att han ville ha en kontant buffert.
Oj, oj, oj, oj vad jag inte skulle godta detta!
 
  • Gilla
lidholmen och 3 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Går det verkligen att beställa i förväg? En vän till mig vägrades uttag från foten på ca 25000;-. De godtog inte anledningen att han ville ha en kontant buffert.
Det låter helt sjukt. Undrar vad banken skulle göra om jag vill säga upp mina konton och ta ut pengarna kontant (jag skaffar ingen ny bank, teoretiskt). Kan de vägra mig att säga upp konton då?
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Förstår nog inte alla vinklingar i tråden, men att överföra mellan bankkonton har jag inte haft problem med via internetbank. Nu senast en 10% summa av lägenhetsköp som dottern gjorde och krävde några hundra tusen.
Eller är problemet enbart uttag av kontanter, vilket jag inte tolkar ts frågor som utan generellt större belopp.
 
  • Gilla
Oscar Jönsson och 3 till
  • Laddar…
Swedbank hade en gräns på 250 kk för överföring, men det gick lätt att höja till 1 miljon utan knussel eller frågor.

Nej, har aldrig haft problem med "stora projekt". Men jag brukar inte gå omkring med väskan fylld med sedlar heller...
 
  • Gilla
Rapps och 6 till
  • Laddar…
Och hur ofta gör "gemene man" affärer i miljonnivå. Gör man det frekvent så har man rutiner för det.
Exkluderar nu all verksamhet som är eller tenderar att kunna vara brottslig.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.