Hejsan

Behöver rengöra ett rum som blivit väldigt sotigt efter eldande i kamin, har kört med vatten o såpa men det blir bara värre (man drar bara runt sotet på väggen).
Vågar man använda en kärcher ångtvätt el liknande?
 
Är du säker på att det är från kaminen? Då borde såpa eller diskmedel fungera. Det finns ett fenomen som kallas häxsot, det är betydligt svårare att rengöra.
 
  • Gilla
Aelw
  • Laddar…
Aha! Där lärde jag mig något nytt! Häxsot. Undrar om det är sådant som blir på min spismur och som inte går att torka väck, inte med något rengöringsmedel jag provat, inte diskmedel, inte såpa, inte Cillit Bang, inte T-sprit. Sot brukar ju annars inte vara så svårt att få bort.
 
Jag flyttstädade ett kök en gång i en gammal sekelskifteslägenhet. Inget bet på väggarna tyckte jag och tog då koncentrerad ajax. Det blev rent och vitt där jag provade. Bara det att nu måste jag rengöra hela köket så. 3 meter takhöjd och allt vad det innebar...
 
Jiji Jiji skrev:
Är du säker på att det är från kaminen? Då borde såpa eller diskmedel fungera. Det finns ett fenomen som kallas häxsot, det är betydligt svårare att rengöra.
Ja det är jag, det går bort med såpa men det blir mest att man drar runt det.
Intressant o höra om "häxsot" aldrig hört förut var tvungen o googla :)
 
Så min fråga är egentligen är det någon som tror eller har prövat att använda en ångtvätt med rengöringskudde på en målad innervägg?
Pröva går ju alltid men tänkte ev köpa en maskin för detta ändamålet.
 
Jag tror inte att en ångtvätt funkar på sot. Sot är fett. Doppa och skölja trasan ofta tycker jag brukar funka. Yes diskmedel är det jag brukar använda när det är sotigt. Men inbränd sot är ju svårt men det verkar det inte röra sig om.

Men hur har det blivit sotigt när ni eldat i kaminen?
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tror inte att en ångtvätt funkar på sot. Sot är fett. Doppa och skölja trasan ofta tycker jag brukar funka. Yes diskmedel är det jag brukar använda när det är sotigt. Men inbränd sot är ju svårt men det verkar det inte röra sig om.

Men hur har det blivit sotigt när ni eldat i kaminen?
Ja man får väl göra en rejäl insats med rengöringen, är en hyresgäst som fortsatt elda i en otät kamin, problemet med kaminen är löst men nu återstår rengöringen.
 
T TheSwoopis skrev:
Ja man får väl göra en rejäl insats med rengöringen, är en hyresgäst som fortsatt elda i en otät kamin, problemet med kaminen är löst men nu återstår rengöringen.
Aha, vad jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.