Hej, har en stuga vid en tjärn (ca 150 meter i diameter) med träd runtom. Ska slå ihop en flytbrygga med inplastad friggo som flytblock, som ska klara av att ligga i året om. Tjärnen har rätt stadigt vattenstånd och brant stenbotten. Flytbryggan blir 3x3 meter med 2-3 meter landgång.

Funderar på förankring. Ska man lägga betongankare med två korsade kättingar utåt samt 2 kättingar inåt land eller skulle det gå att förankra via landgången med kraftiga gångjärn; betongfundament land/landgång samt landgång/brygga eller klarar inte det de krafter som blir? Ingen båt ska läggas vid bryggan, utan den kommer enbart att användas för bad och enklare fiske. Andra förslag?
 
Mycket is på en tjärn som kommer att trycka till dina block. Eftersom pölen inte är stor med kraftiga vindar. kan du få ner rör i varje hörn så åker bryggan upp/ner med vattenståndet. Landgången fästs i bryggan och på land ligger den bara lös så den kan röra sig.
 
Så du menar att isförhållandena är värre i en tjärn, än i en sjö? Funderat på rör också, men dels är det större stenar på botten och sen blir det relativt djupt fort, så jag tror det blir svårt.
 
En tjärn har förmåga att bli tjock is på, i ditt fall då får du gjuta klumpar på kanske 100 till 150 kg på sommaren och han en grov ögla,( han vara ett grovt armeringsjärn ) samt en lite grövre ( grövre håller längre ) kätting på som är lång nog att kunna fästas i flotten. På vintern dras dom ut på isen och sjunker på våren. Tänk bara på att klumpen ska vara min 3 meter ut från flottens yttre kant och vara snett ut från spetsen ( blir 45 grader ut ) så en kätting kan bli lång när den ska diagonalt i kättingen fästes ett rep som fästas i land, som är så lång att klumpen kan sjunka igenom och repet räcker från land ner till botten. När flotten kommer på plats dras kättingen upp och fästes. In till land blir det kätting med, Alla kättingar ska korsas. Landgången fästs i flotten och ligger lös på land. Det går även att lägga klumpen på isen och såga runt så den åker ner, men tänk till på längd kätting och repet så inget blir för kort , inträffar det så är du ute ur leken som det sägs. Hänger du med på förklaringen.
 
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
Tack jo jag hänger med. .

Ok då blir det nog kättingar. Isen har gått redan, men tänkte göra en mindre betongklump med ögla och kätting, och sedan trä på betongringar uppifrån, för att bygga vikt.

Ska ringa firman som säljer blocken och höra om det kan bli problem med tjockare is. https://marinvaror.se/butik/bryggtillbehor/flytkroppar/flytponton-250-liter
 
Det med att få ut en klump som väger lite är vanskligt. behövs nog en bojstensbåt då, har sett andra göra så och en vanlig båt kantrade. Det var därför jag skrev vinter/sommarjobb. Betongringar som träs på Tja kansje går det med men då kommer nog kättingen att bli lite som en hängmatta och bli svår att strama upp. Men allt är relativt och jobbet därefter. Kanske inte behövs så tunga bottenbitar och det inte skvalpar häftigt, men det är stor lyftkraft på en flotte/ponton,, så tyngderna måste vara minst med kätting 45 grader från dito. annars kan dom lyfta klumpen. Men tror du fixar det och lycka till.
 
Du kan hänga upp en gjutform på flytelementen och gjuta "på plats" om du vill slippa trä på betongringar.
 
Jonaserik - Tänkte använda flytbryggan för att lägga ut vikterna och jag hade även tänkt at inte montera all trall, utan lämna mitten öppen. På så viset får jag en stabil arbetsplattform. Idéen till vikterna fick jag här och naturligtvis släpper man ner dem när man är rakt över den första, så att ingen fastnar på vägen ner. https://marinvaror.se/butik/bryggti...kringspaket/forankringspaket-betongvikter-400
 
Bumbi. Tack, javisst jag kan göra en större klump att börja med åtminstone.
 
Som jag troligen skulle göra det.
Lägg en formplyfa som botten.
Stapla tillräckligt många betongringar alt någon annan typ av form. OSB funkar utmärkt då den sänks med klumpen.
Lägg i en mindre klumpen jag gjort i förväg med en riktigt rejäl ögla ev med några armeringsjärn utstickande.
Varva runt klumpen med nyblandad betong och färdig betong typ trasiga betongpannor, plattor etc och/eller vanlig sten. Det är drygt att släpa säckar och blanda betong när det intressanta är totalvikten.
Låt brinna två dygn eller längre.
Bogsera ut bryggan och sänk klumparna där de bör vara.
Några gånger under processen skulle jag svära rejält.
Klart.
 
Z z_bumbi skrev:
Som jag troligen skulle göra det.
Lägg en formplyfa som botten.
Stapla tillräckligt många betongringar alt någon annan typ av form. OSB funkar utmärkt då den sänks med klumpen.
Lägg i en mindre klumpen jag gjort i förväg med en riktigt rejäl ögla ev med några armeringsjärn utstickande.
Varva runt klumpen med nyblandad betong och färdig betong typ trasiga betongpannor, plattor etc och/eller vanlig sten. Det är drygt att släpa säckar och blanda betong när det intressanta är totalvikten.
Låt brinna två dygn eller längre.
Bogsera ut bryggan och sänk klumparna där de bör vara.
Några gånger under processen skulle jag svära rejält.
Klart.
Tack, låter som en bra plan. :strong::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.