J
Hej har en CTC Ecoheat 308 bergvärmepump installerad 2013 som har fungerat utan problem i många år.
Tyvärr har installatören gått i pension så jag kan inte fråga dem.

Jag upplevde tryckfall från expansionskärlet och tog hit en firma som skulle kolla. ( Först knackade reparatören på expansionskärlet och sa att det låter bra ) Efter lite till och från kom de dock fram till att expansionskärlet läckte, detta genom att när vi spolade varmvatten i kranen sjönk trycket i expansionskärlet. Problemet löste sig med ett nytt kärl, det var i alla fall min uppfattning.

Nu har det gått några veckor och trycket var nere på 0.1 bar när jag kollade men återhämtade sig till runt 1.0 bar på några timmar utan att jag fyllde på något vatten i kärlet. Men sen såg jag i samband med dusch att trycket sjönk 0.5 bar på några minuter och jag känner mig säker på att duschen påverkade trycket i kärlet.

Och en dusch ska väl inte påverka trycket i expansionskärlet ?

Jag har inte sett någon annan läcka, varken under bergvärmepumpen eller notera vatten i hinken under expansionskärlet.

Jag har även noterat att kurvan för returvatten temperatur är mycket mer ojämn än vad jag minns den.

Någon som vill hjälpa till att ställa en diagnos? Tack på förhand:D
 
J Johansson 68 skrev:
Hej har en CTC Ecoheat 308 bergvärmepump installerad 2013 som har fungerat utan problem i många år.
Tyvärr har installatören gått i pension så jag kan inte fråga dem.

Jag upplevde tryckfall från expansionskärlet och tog hit en firma som skulle kolla. ( Först knackade reparatören på expansionskärlet och sa att det låter bra ) Efter lite till och från kom de dock fram till att expansionskärlet läckte, detta genom att när vi spolade varmvatten i kranen sjönk trycket i expansionskärlet. Problemet löste sig med ett nytt kärl, det var i alla fall min uppfattning.

Nu har det gått några veckor och trycket var nere på 0.1 bar när jag kollade men återhämtade sig till runt 1.0 bar på några timmar utan att jag fyllde på något vatten i kärlet. Men sen såg jag i samband med dusch att trycket sjönk 0.5 bar på några minuter och jag känner mig säker på att duschen påverkade trycket i kärlet.

Och en dusch ska väl inte påverka trycket i expansionskärlet ?

Jag har inte sett någon annan läcka, varken under bergvärmepumpen eller notera vatten i hinken under expansionskärlet.

Jag har även noterat att kurvan för returvatten temperatur är mycket mer ojämn än vad jag minns den.

Någon som vill hjälpa till att ställa en diagnos? Tack på förhand:D
Det borde inte vara så att varmvattenberedaren läcker då hade trycket på radiator vattnet stigit. Det är högre tryck på vattnet än på radiatorer vattnet. Oavsett om det är kommunalt eller eget vatten.
 
Har liknande fenomen att när pumpen värmer tappvatten sjunker trycket ca. 0.3 bar för att sedan stiga lika mycket när uppvärmningen är klar. Vid service sades det att förtrycket på expansionskärlet är dåligt och att jag kanske bör byta till sommaren.
 
J
1 1Kjell-Erik ingemar skrev:
Det borde inte vara så att varmvattenberedaren läcker då hade trycket på radiator vattnet stigit. Det är högre tryck på vattnet än på radiatorer vattnet. Oavsett om det är kommunalt eller eget vatten.
Jag har kommunalt vatten, och jag har även "begränsade" kunskaper om bergvärmepumpar så jag tycker det är konstigt att trycket kan ändra sig så fort utan att jag fyller på systemet med nytt vatten från den ventilen som man fyller expansionskärlet med om du förstår hur jag menar.

Men du tror inte att själva tanken för varmvatten är läcker om jag förstår dig rätt?
 
J
S Sesulo skrev:
Har liknande fenomen att när pumpen värmer tappvatten sjunker trycket ca. 0.3 bar för att sedan stiga lika mycket när uppvärmningen är klar. Vid service sades det att förtrycket på expansionskärlet är dåligt och att jag kanske bör byta till sommaren.
Okej låter intressant, vet du om förtrycket något att göra med expansionskärlet, eller är det en annan del i systemet, Expansionskärlet som jag ju har helt nytt så det borde fungera......
 
J Johansson 68 skrev:
Jag har kommunalt vatten, och jag har även "begränsade" kunskaper om bergvärmepumpar så jag tycker det är konstigt att trycket kan ändra sig så fort utan att jag fyller på systemet med nytt vatten från den ventilen som man fyller expansionskärlet med om du förstår hur jag menar.

Men du tror inte att själva tanken för varmvatten är läcker om jag förstår dig rätt?
Det är också så att när temperaturen på vattnet skunker så skunker trycket på radiator vattnet. Egentligen är det inte något problem så länge det inte blir luft i något element. Det är inte bra att fylla på nytt syre rikt vatten, det är risk att det blir rost i systemet.
 
J Johansson 68 skrev:
Jag har kommunalt vatten, och jag har även "begränsade" kunskaper om bergvärmepumpar så jag tycker det är konstigt att trycket kan ändra sig så fort utan att jag fyller på systemet med nytt vatten från den ventilen som man fyller expansionskärlet med om du förstår hur jag menar.

Men du tror inte att själva tanken för varmvatten är läcker om jag förstår dig rätt?
Hade varmvatten tanken läckt så hade säkerhets ventilen läckt vatten
 
J
Tackar för hjälpsamma svar i tråden. Då borde det alltså inte vara någon fara eller större fel på systemet. Det finns ju både varmvatten i kranen och värme I elementet så det får väl gå ett tag till.
 
J Johansson 68 skrev:
Okej låter intressant, vet du om förtrycket något att göra med expansionskärlet, eller är det en annan del i systemet, Expansionskärlet som jag ju har helt nytt så det borde fungera......
Det sitter ett membran som skiljer luftsidan/vattensidan åt i expansionskärlet. Vid installation pumpas luftsidan upp till angivet tryck på expansionskärlet. Detta gör så att expansionskärlet tar upp de tryckförändringa som exempelvis blir när pannan behöver värma kallare vatten, som sker när du förbrukar tappvarmvatten.

Är membranet trasigt/dåligt tryck kommer expansionskärlet inte hantera tryckskillnaderna.
 
J
Tack för svaret, men är detta något jag måste/bör åtgärda. Jag har ju precis fått ett nytt expansionskärl monterat. Kan det vara något fel med monteringen?
 
Ta en bild på expkärlet så kan man se....
 
J
Det nya expansionskärl sitter precis som det tidigare kärlet och jag kan inte känna något läckage. Nytt expansionskärl installerat i pannrum, kopplat till kopparledningar, ingen synlig läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt expansionskärl installerat i värmesystem med kopparledningar, pump och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, kan vara att det där kärlet är förstyckt 1.5 bar dvs att systemtryck ska över 1.5 bar innan den överhuvudtaget fyller kärlet. Ring installatören å hör...
 
J
Tack för alla svaren, nu har jag en lösning på problemet. Installatören kom tillbaka och vi felsökte ett tag. Sen kom han på att det av någon anledning för högt tryck i kärlet, efter viss kalibrering av installatören av det nya kärlet så håller sig trycket nu hyfsat stabilt även efter en dusch. Trycket ligger mellan 1.0- 1.3 bar och vi har flera våninigar i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.