För ett gäng år sedan köpte jag ett set med 10 gamla japanska stämjärn. Den förre ägaren hade köpt dom under 80- eller 90- talet på en semester japan. Redan när jag köpte dem låg de över min budget, men jag gillar gamla verktyg osv. Saken är den att jag aldrig har känt mig bekväm med att börja använda dem. De är helt enkelt lite för fina för mig och mina gamla EA Berg järn gör fortfarande vad jag förväntar mig av dom, så järnen har legat kvar i lådan hos mig precis som hos den förre ägaren.

I efterhand har jag försökt kolla upp vad det är för järn och det här är ungefär vad jag vet.

Järnen är av orie nomi typ i storlekarna 41, 36, 30, 24, 18, 15, 12, 9, 6 och 3mm.
Märkningen på järnen kan läsas som Fuji Hiro och som jag har förstått så tillverkas de inte längre.
De guldiga klisterlapparna på är Densan märkningar med nummer 02900-02909. Densan är en förening styrd av japans handels och industri ministerium i syfte att bevara traditionellt japanskt hantverk. Märkningen ska intyga att smeden har använt sig av material och metoder som är äldre än 100 år osv. De enda nyproducerade stämjärnen jag har hittat med den här märkningen är smida av Ikeda eller Tasai

I övrigt så är den mjukare delen av stålet såkallat damaskus stål, dvs en massa lager av stål som välvts ihop(och sedan etsats?). Jag vet inte vad det är för kolstål i dom men jag tror att både aogami och shirogami kan vara tillåtet Densan märkningen till trots, även om jag är långt ifrån säker. Både på bolster och ringar syns det tydligt att dom är välvda och handhamrade. I mina ögon är järnen i nyskick.


Det pris jag hade tänkt är 16000kr.
Ärligt talat så skäms jag lite för det, det är i mina ögon ett helt orimligt pris för stämjärn. Fast alla idag jämförbara järn ligger betydligt högre i pris och finns det inget intresse så får jag väl helt enkelt börja använda dom. jag kan tänka mig att sälja halva setet vid intresse.

Traditionellt japansk träetui med kalligrafi och stämpel, för stämjärnsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Set med 10 gamla japanska orie nomi stämjärn i träskrin, med märkningar från Densan och handtag i mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japanskt stämjärn med damaskusmönstrat stål och trähandtag i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två japanska stämjärn i träask, handhamrade med damaskusstål och Densan-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett japanskt stämjärn med damaskusmönster som ligger på ett träunderlag, märkt med Fuji Hiro och Densan-klisterlapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dem var fina. Varför sälja dem?

Är det inte en häftig sak att behålla? Känns väldigt unika.
 
  • Gilla
Jens.ros
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Dem var fina. Varför sälja dem?

Är det inte en häftig sak att behålla? Känns väldigt unika.
Jo
Njingan Njingan skrev:
Dem var fina. Varför sälja dem?

Är det inte en häftig sak att behålla? Känns väldigt unika.
Jo absolut. Nu har dom legat i sin låda i 40 år vilket känns synd på så fina verktyg. Men det kanske blir så att jag sätter en konkav egg på dom och börjar använda dom.
 
Vet du vad första köparen betalade för dom? Man blir ju lite nyfiken.

Skulle jättegärna köpa dom men eh, inte så studentvänligt pris direkt. Får nöja mig med mina loppisfynd ett tag till.
 
  • Gilla
Jens.ros
  • Laddar…
Lyxigt, stämjärn i Damaskus-stål!
Vill ha, men mycket pengar för något man inte vågar använda. Om du inte är i behov av pengarna så tycker jag att du behåller dem, de minskar definitivt inte i värde och är minst lika mycket en prydnad som ett verktyg.
Grattis till ditt innehav!
 
  • Gilla
Jens.ros och 1 till
  • Laddar…
Hade personligen sett till att de sitter fast i lådan och sen monterat upp de på väggen som prydnad. Blir garanterat ett givet samtalsämne när gäster får syn på de.:love:

Var i Sverige finns de någonstans?
 
  • Gilla
  • Älska
Jens.ros och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Vet du vad första köparen betalade för dom? Man blir ju lite nyfiken.

Skulle jättegärna köpa dom men eh, inte så studentvänligt pris direkt. Får nöja mig med mina loppisfynd ett tag till.
Nä jag har tyvärr ingen aning.
 
mikethebik
skogstomten

Det är väl inte direkt som om jag måste bli av med dem. Jag gillar verkligen fina gamla verktyg, men jag samlar eller investerar inte i verktyg på det sätte. Jag föredrar att använda de verktygen jag har och på något sätt så känns det inte riktigt rätt att när jag tänker att på använda de här järnen för att hacka ut mina glappa sinkningar.

Järnen finns i Luleå
 
Du säger ”orimligt dyra”.

Utan att veta något alls om hur marknaden ser ut så kan jag inte ha någon uppfattning om ditt begärda pris är rimligt. Kanske har du lagt dig alldeles för lågt, kanske att du är benägen att sälja till ett pris långt under det begärda?

Om jag inte vore i ett läge att behöva få loss kapital så hade jag avvaktat i ditt läge. Sett det som att det bara finns där som en tillgång med ett obestämt (men förmodat högt) värde.

Att börja använda grejerna, slipa om etc. ja det är ju en väldigt bra fråga att ställa sig, och försöka bedöma hur det kan påverka värdet.

Jag tror inte jag skulle gjort detta i det här fallet, väldigt svårt eftersom jag inte vet hur marknaden ser ut men det det tycks ju som att det handlar om väldigt unika saker med högt värde för de som kan uppskatta värdet fullt ut.

____

PS. Om jag skulle äga dylika saker och vill att de kan komma i besittning av folk som förstår det fulla värdet: troligt att jag skulle lägga ut en testraket på eBay, auktion helt enkelt med så stor global exponering som möjligt. Dina 16.000 SEK prisidé kanske är total bullshit vem vet innan man testat marknaden. Och märk väl, du behöver inte sälja på de bud du får.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens.ros
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
PS. Om jag skulle äga dylika saker och vill att de kan komma i besittning av folk som förstår det fulla värdet: troligt att jag skulle lägga ut en testraket på eBay, auktion helt enkelt med så stor global exponering som möjligt. Dina 16.000 SEK prisidé kanske är total bullshit vem vet innan man testat marknaden. Och märk väl, du behöver inte sälja på de bud du får.
Det låter vettigt. Har varit inne på liknande tankar, det är egentligen två skäl till att jag valde att testa lägga ut dom här framför Ebay. Det främsta är säkert att jag är lat. Det känns helt enkelt enklare att sälja inom Sverige. Det andra är att jag själv aldrig skulle buda på en dyr vara från en ”orejtad" säljare. Har faktiskt googlat efter svenska Ebay mäklare.

Vad gäller det orimliga i priset, så syftar jag enbart på att jag själv tycker det är orimligt att lägga 16000 på stämjärn, på samma sätt som att jag tycker att 600k är orimligt mycket pengar för en bil. Även om marknadens svärmintelligens säger att jag har fel.
Jag menar inte att priset skulle ligga långt över marknadsvärde. Vad jag har sett så är så kan japanska premiumjärn kosta allt från 10k till 120k. Jag har fått lite spretiga värderingar av folk som har bättre koll än mig alla ligger markant över det pris som jag har satt, så jag tror att det vore möjligt att få ett högre pris om jag hade ett större driv att få ut dem på rätt marknad. Jag tror dock inte att det är en förmögenhet. Det är helt enkelt en summa som jag är bekväm med, något som både jag och rätt köpare borde kunna känna sig nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.