Hej. Vi har en stenmur mot grannens baksida. Vi vill sätta staket/plant som är ca 3 m högt. Anledningen till höden är att vi vill sätta jordankare i marken på utsidan av stenmuren (mot grannens tomt, fast inom vår tomtgräns). Muren är ca 100-120 cm och staketet ska vara 180 cm ovanför vår mark på tomten
.
Hur hade ni löst det bäst?

Vi vill gjuta fast jordankare för stolpar på 100*100 mm. Längden på ankaret är 750 mm. Vi ska på några ställen även fästa stolparna mot stenmuren samt även ha staket som fortsätter runt hörnen på tomten så att det står stabilt "håller ihop"

Låter det som att det kan bli stabilt?
 
Vad säger grannen:thinking:
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vad säger grannen:thinking:
Är det ens en väsentlig fråga? Du svarar inte på mina frågor i inlägget...

Självklart har jag pratat med grannen och fått godkänt! Så jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till just frågorna i inlägget.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Z
A A. B skrev:
Är det ens en väsentlig fråga? Du svarar inte på mina frågor i inlägget...

Självklart har jag pratat med grannen och fått godkänt! Så jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till just frågorna i inlägget.

Sköning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
A A. B skrev:
Är det ens en väsentlig fråga? Du svarar inte på mina frågor i inlägget...

Självklart har jag pratat med grannen och fått godkänt! Så jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till just frågorna i inlägget.
Vad sugen man blir på att hjälpa till...not.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
harry73
A A. B skrev:
Är det ens en väsentlig fråga? Du svarar inte på mina frågor i inlägget...

Självklart har jag pratat med grannen och fått godkänt! Så jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till just frågorna i inlägget.
Det är ju ett bra sätt att inte få hjälp
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TS har ju rätt i fråga. Jobbigt många trådar som hamnar off topic. Det som borde gjorts.
1. Off topic frågeställaren bör fundera på om frågan är relevant.
2. TS borde ha formulerat sig trevligare att hålla sig inom topic.

Nu kommer aldrig TS att få de svar hen behövde och sådeles vart denna tråd tyvärr en skittråd, likt många andra!
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
TS har ju rätt i fråga. Jobbigt många trådar som hamnar off topic. Det som borde gjorts.
1. Off topic frågeställaren bör fundera på om frågan är relevant.
2. TS borde ha formulerat sig trevligare att hålla sig inom topic.

Nu kommer aldrig TS att få de svar hen behövde och sådeles vart denna tråd tyvärr en skittråd, likt många andra!
Det blev tråkigt alltihop! Jag är rätt ny här och tänker att om någon ställer frågor som jag ställt i inlägget så är det självklart att personen tagit sig förbi första steget i planeringen dvs. Att kollat med grannen/sökt bygglov.

Men jag vet inte... Kanske är det folk som bygger utan lov från varken kommun eller granne som skapar inlägg på denna sida?
 
harry73
A A. B skrev:
Det blev tråkigt alltihop! Jag är rätt ny här och tänker att om någon ställer frågor som jag ställt i inlägget så är det självklart att personen tagit sig förbi första steget i planeringen dvs. Att kollat med grannen/sökt bygglov.
Nu är ju ett forum inte ett konsultbolag där svaren ska komma direkt och så effektivt som möjligt. Det är snarare som att be några grannar om råd när du träffar dom på ICA.
Alla ger med lite av sin kunskap eller ställer följdfrågor om problem de ser.
Och även om dessa svar inte är så hjälplösa, för de diskussionen och därmed lösningen framåt.
En annan fördel är att en aktiv tråd drar till sig mer uppmärksamhet.

Just i din fråga är ju 3m staket en röd flagga. Det krävs bygglov och i många kommuner kommer du inte få det med den höjden.
En annan viktig fråga är hur muren ser ut ,(bilder) går det att fästa något på den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ett tre meter högt plank (och för den delen staket) blir väldigt svårt att få stabilt utan att använda snedsträvor.

Om jag förstår dig rätt så har ni en stödmur mot grannen och en nivåskillnad. Har ni övervägt att gjuta en ny stödmur och då integrera stolpfästen i den? Annars är thujor populära för detta ändamål.

Alldeles frånsett det byggtekniska så ska ni också få lov från kommunen för detta. Jag håller det för ganska osannolikt om inte grannen är en industri eller liknande. Ett tre meter högt plank, nästan oavsett bredd, blir väldigt dominerande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A A. B skrev:
Kanske är det folk som bygger utan lov från varken kommun eller granne som skapar inlägg på denna sida?
Japp! Många inlägg under åren har kommit från personer som vill bygga något högt mot grannen pga diverse konflikter och där det absolut inte finns några granngodkännanden så det går nog lite på automatik för de som varit här ett tag att tänka som första fråga - har TS kollat med grannen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag kommer inte kunna svara men de som kan behöver garanterat mer information för att ge svar på frågan. Ett 3 m högt plank är inget unikt men utan att ha en aning om hur det ser ut eller tänkt konstruktion så finns det inte mycket att gå på så fyll på med info så kanske tråden vänder.
 
  • Gilla
A. B
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett tre meter högt plank (och för den delen staket) blir väldigt svårt att få stabilt utan att använda snedsträvor.

Om jag förstår dig rätt så har ni en stödmur mot grannen och en nivåskillnad. Har ni övervägt att gjuta en ny stödmur och då integrera stolpfästen i den? Annars är thujor populära för detta ändamål.

Alldeles frånsett det byggtekniska så ska ni också få lov från kommunen för detta. Jag håller det för ganska osannolikt om inte grannen är en industri eller liknande. Ett tre meter högt plank, nästan oavsett bredd, blir väldigt dominerande.
Tack för svar. Vi har tyvärr inte tänkt gjuta ny mur utan kom på när den var klar att vi kanske borde gjort det..

Thujor var bra idé! Då det säkerligen inte behövs bygglov för det? Värt att utforska vidare.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Japp! Många inlägg under åren har kommit från personer som vill bygga något högt mot grannen pga diverse konflikter och där det absolut inte finns några granngodkännanden så det går nog lite på automatik för de som varit här ett tag att tänka som första fråga - har TS kollat med grannen.

Tack för svar då vet jag det till nästa gång. Att jag kanske ska skriva i frågan /inlägget så att det framgår.
 
tommib
Thujor (och annan växtlighet) kräver inte bygglov. Det är det vanliga förslaget när folk är trötta på grannen och inte vill se den. Tänk bara på att grannen kanske inte blir lika glad över dem. Jag hade iofs föredragit thujor framför ett tremeters monsterplank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.