Hej!
Är total novis på detta med vedpannor.. Så ber om ursäkt för okunniga frågor.
Ska ta bort vår vedpanna och funderar lite på hur jag kopplar loss pannan från murstocken? Undrar också om vilket år vår panna kan vara ifrån. Huset är byggt -83, men det finns papper på en annan panna bland "huspapprena" så misstänker att pannan bytts ut sen huset byggdes. Pannan som står här idag är en Diom VedUnic V835.
Sen är jag också nyfiken på vad pannan kan tänkas väga? Går den att bära ut i ett stycke eller behöver den demonteras på något vis? Bör jag i så fall oroa mig för asbest eller annat?

Så:
Hur och var kopplar jag loss pannan från murstocken?
Hur gammal kan Diom VedUnic V835 vara?
Vad kan pannan tänkas väga?
Kan pannan eller tätningar/packningar innehålla asbest eller annat otrevligt?

Anslutningsröret från en Diom VedUnic V835 vedpanna till murstocken, med synliga bultar som kan användas för losskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsrör från en vedpanna till murstocken i ett hus, synbart slitet och i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diom VedUnic V835 vedpanna i ett utrymme, med reglage och mätare på framsidan och ansluten till ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis är den delen som går in i muren monterad först och därefter inmurad. normalt montage. Syna väggen intill rökröret så kan du nog se att det är lappat där runt. Så det blir till att hugga upp runt röret för att lossa det. Röret är nog nu påträtt rakt ner och går inte att lyfta upp så det släpper från pannan..
 
Ska väl gå att lyfta pannan en bit med spett och mellanlägg. Släpper det inte så tigersåg och vinkelslip på mellanröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.