Hej kommer snart komma till moment med att börja fixa golv i badrummet som jag håller på med stort sett helt själv.
Väntar på röris bara.
Hade tidigare frigolit under spånskiva och blev rekoemnderad (bla här i forumet och ett besök av kunnig) att gjuta med EPS ist.
Så för att få bra tjocklek så tänkte jag bila ner badrumsgolvet ca 10cm så då blir det ca 15-17cm upp till tänkt golvnivå.
Så har några frågor.

1. Den bilade ytan blir ju något skrovlig. Kan man gjuta EPS på det? alla filmer och instruktioner visar antingen plan betong eller plast.

2. Röris och el ska dra vatten, avlopp och el i väggar. Ska jag bygga igen väggarna med plyfa och gips före EPS och Flytspackel eller bara plyfa? Om det har betydelse?
Det står mycket om att allt ska vara stabil.
Ska ha våtrumsmatta på golv och väggar så är ju inga tunga grejer.

3. Flytspackling är det svårt att göra själv?
Rummet är ca 6,2m2

4. EPS fixerar golvbrunn och tvärgående rör nog bra eller ska man ha nå starkare bruk längst ner?
(Jag har kolla på att det ska vara minst 20mm flytspackel under brunnens fläns)
 
Ingen som har några svar?
Det finns dom som kan och har erfarenheter här vet jag, hur gjorde ni :)
 
Jag är amatör.
Brunnen fixerade jag i betong.
EPS till någon centimeter under brunnflänsen.
EPS kan du gjuta på en skrovlig yta.
Flytspackling är "svårt" om man inte läst på och är noggrann med förberedelser.
Läs på EPS manualen. Får inte stå "öppen" för länge - vill jag minnas.
LÄS på allt du tänker använda...
 
Redigerat:
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Flytspackel är väl trevligare att jobba med än eps-betong. Kommer om man inte är väldigt duktig få spackla ett par gånger då du inte kommer få eps så slätt som du önskar.
 
B larry78 skrev:
Flytspackel är väl trevligare att jobba med än eps-betong. Kommer om man inte är väldigt duktig få spackla ett par gånger då du inte kommer få eps så slätt som du önskar.
EPS är perfekt och smidigt att ”fylla upp” och samtidigt få lite isolering. En säck ger hela 45 liter som är lätt att bära och hantera.
Ovanpå det måste man Självklart flytspackla.
EPS ger ingen färdig yta utan lyfter grunden till en nivå man önskar flytspackla ifrån.
LÄS!!
https://www.bauhaus.se/media/pdf/produktblad4331778A.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Jag skulle nog tips om att göra som så att du gjuter eps till ca 20mm under brunnskanten, inom 2dagar så flytspacklar du till strax under kanten på brunnen och därefter lämnar du över till mattläggaren.
Det är bättre att dom får fixa det slutliga fallet i badrummet.
Jag skulle nog monter plyfa på väggen som täcks med tunn plast. Gjuta eps, göra grovflytning och sen gipsa.

Grovflytningen kan du misslyckas med lite utan att det blir kattskit av allt...
Vill du så kan du ju hålla 25mm till brunnen, det spelar ju ingen roll
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
F FDT skrev:
EPS är perfekt och smidigt att ”fylla upp” och samtidigt få lite isolering. En säck ger hela 45 liter som är lätt att bära och hantera.
Ovanpå det måste man Självklart flytspackla.
EPS ger ingen färdig yta utan lyfter grunden till en nivå man önskar flytspackla ifrån.
LÄS!!
[länk]
Vad skall jag läsa? Jag skrev väl inget om att man inte skall flytspackla. Bara att man måste vara duktig om man inte skulle behöva göra de i flera omgångar som beskrivs ovan av Nio. Har man gjutit något med vanlig betong så förväntar man sig nog att kunna lägga de i brunnsnivå direkt eller till och med göra fallen grovt direkt. Men de säger jag som amatör och egna erfarenheter.
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Vad skall jag läsa? Jag skrev väl inget om att man inte skall flytspackla. Bara att man måste vara duktig om man inte skulle behöva göra de i flera omgångar som beskrivs ovan av Nio. Har man gjutit något med vanlig betong så förväntar man sig nog att kunna lägga de i brunnsnivå direkt eller till och med göra fallen grovt direkt. Men de säger jag som amatör och egna erfarenheter.
Sorry, menat att tipsa TheGame om att läsa på hur produkter skall användas.
 
Tack för svaren.
Då ska jag nog gjuta hela vägen med EPS betong, hade tidigare cellplast 5cm + spånskiva flytande så tänkte TT lite tjockare lager EPS betong blir ungefär samma. Själva husgrunden är oisolerad betongplatta.

Antingen tajmar jag in så flytspackling kan se strax efter EPS gjutning en eller så gör jag som @nino skrev flyter lite själv och låter mattläggaren flyta det sista ovan.

Först ska bara röris vara hit och se hur dom ska göra vatten och avlopp så blir lite väntetid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F FDT skrev:
Fegade så här för att få exakt höjd upp till flytspacklingen:
[länk]
Smart lösning :cool:(y)
 
Jag körde också på med EPS-betong för att komma upp i nivå. Väger ju som sagt inte så mycket så det är väldigt lätt att hantera. Och en schysst textur som gör att man lätt kan applicera det.

Jag blandade EPS:en i sopsäckar. Skar upp toppen på EPS-säcken, trädde över en sopsäck och vände allt uppochner. Sedan skar jag upp "botten" på EPS-säcken och hällde i vattnet och drog sedan bort EPS-säcken ut sopsäcken. Sedan maserade jag sopsäcken med handkraft tills alls "kulor" var gråa istället för vita. Sedan var det bara att bära in allt i säcken, väldigt smidigt.

På så vis så flyger det inte runt tre miljoner frigolitkulor när man ska blanda EPS.

Jag satte plyfan innan jag lade i EPS:en (med plast mot plyfan som "nino" säger för att förhindra att den suger vätskan ut EPS:en). Sedan satte jag gips och flytspacklade sedan mot detta. Jag "flöt" i 2 omgångar, först en grovflytning helt plant, sedan en gång till för fallet. Lokala fallet i duchen handspacklade jag.

Det är alltid rekommenderat att fästa golvbrunn och rör innan man börjar gjuta runtom.

Finns lite bilder i min tråd om in badrumsrenovering om du vill kika hur det såg ut hos mig.
 
  • Gilla
TheGame och 2 till
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Jag körde också på med EPS-betong för att komma upp i nivå. Väger ju som sagt inte så mycket så det är väldigt lätt att hantera. Och en schysst textur som gör att man lätt kan applicera det.

Jag blandade EPS:en i sopsäckar. Skar upp toppen på EPS-säcken, trädde över en sopsäck och vände allt uppochner. Sedan skar jag upp "botten" på EPS-säcken och hällde i vattnet och drog sedan bort EPS-säcken ut sopsäcken. Sedan maserade jag sopsäcken med handkraft tills alls "kulor" var gråa istället för vita. Sedan var det bara att bära in allt i säcken, väldigt smidigt.

På så vis så flyger det inte runt tre miljoner frigolitkulor när man ska blanda EPS.

Jag satte plyfan innan jag lade i EPS:en (med plast mot plyfan som "nino" säger för att förhindra att den suger vätskan ut EPS:en). Sedan satte jag gips och flytspacklade sedan mot detta. Jag "flöt" i 2 omgångar, först en grovflytning helt plant, sedan en gång till för fallet. Lokala fallet i duchen handspacklade jag.

Det är alltid rekommenderat att fästa golvbrunn och rör innan man börjar gjuta runtom.

Finns lite bilder i min tråd om in badrumsrenovering om du vill kika hur det såg ut hos mig.
Nice, kollade din tråd och fick lite mod att själv ge mig på även flytspackling.
Men jag undrar om jag flytspacklar plant själv och sen låter golvläggaren spackla resten, finns det nå krav på tid eller är det bara efter EPS det finns ett tidskrav på nått dygn?
Jag har en fixtur till golvbrunnen som ska skruvas fast i betongen den står på, tror du det räcker med det och EPS för att fixera ?
Det där med att blanda i säck som en bagare lät väldigt smidigt :)
 
Fixturen duger nog bra

Flytspacklet ska klara sig men läs på säcken om det står nåt om det
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nice, kollade din tråd och fick lite mod att själv ge mig på även flytspackling.
Men jag undrar om jag flytspacklar plant själv och sen låter golvläggaren spackla resten, finns det nå krav på tid eller är det bara efter EPS det finns ett tidskrav på nått dygn?
Jag har en fixtur till golvbrunnen som ska skruvas fast i betongen den står på, tror du det räcker med det och EPS för att fixera ?
Det där med att blanda i säck som en bagare lät väldigt smidigt :)
EPS:en kan du lägga en plast över eller en primer efter något dygn för att förhindra för snabb härdning om det dröjer lite med flytspackling.

En fixtur och EPS håller brunnen garanterat på plats.

Jag använde mig av kiiltos flytspackel. Instruktionen säger bara att man ska belägga flytspacklet så snart man kan för att förhindra "övertorkning". Men det funkar nog samma här att lägga en plast eller primer på om det dröjer med nästa lager.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.