Skärmbild av en offerförfrågan med priser på solpaneler och installationstjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!!!
Finns här någon tekniskt kunnig som kan utvärdera följande två offerter jag nu ska välja mellan?
Se bilderna.
Jag håller företagen utanför, det är likvärdiga garantier och pris.
Så det kommer mest ned till vilka komponenter som anses bäst....


Tack på förhand,

Hjalle

Skärmdump av en offerförfrågan med poster för solpaneler, installation och kostnader i en byggprojektdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte dåligt med 44 paneler. Jag monterar endast solcellspaket från Nibe hos mina kunder. Har bara gött o säga om dom.
Hade tittat efter vilka som har längst garantitid samt va du själv har för magkänsla.

Tekniken är såpass bra nu att du lär inte ha några som helst problem med din anläggning oavsett vilken du monterar.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
K
Utan någon specialkunskap låter alternativ ett bäst. Högre effekt och du slipper Huawei i ditt system...
 
  • Gilla
KalleHarEttHus och 1 till
  • Laddar…
Förutsatt att första företaget har rätt om att gå in 44 paneler så har du där ett 10% lägre pris per kWp (kostnad per installerad effekt). Det är det närmaste man kommer jämförpris på solceller.

Kan i övrigt väldigt lite om fabrikaten på cellerna men de verkar båda ha goda betyg på solarquotes.com.au som är en bra sajt med för den som letar referenser på de flesta tillverkare (y) Och Huawei, tja det är väl ungefär som en robotdammsugare från Xiaomi; den är bra men man får räkna med att kinesiska staten mappar ens hem :giggle:
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Den översta verkar inte ha en växelriktare som är anpassad om du har alla paneler söderut. Men om du har några paneler öst och några väst så funkar väl den.

Annars är de prisvärda solcellspaket. För t.ex. Vattenfall och EONs tror jag blir mycket dyrare. Har du kollat in IKEAs solcells erbjudande?
 
  • Gilla
hjalle74 och 1 till
  • Laddar…
B burger skrev:
Den översta verkar inte ha en växelriktare som är anpassad om du har alla paneler söderut. Men om du har några paneler öst och några väst så funkar väl den.
Min installatör sade att växelriktaren mår bra av att överbelastas 10-15 % (och det är ju sällan man når upp i kWp), men här är installerad effekt över 50 % mer än växelriktarens märkning, så ja...
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Om du kan få ett pris med en Huawei 10k kan det vara ett alternativ. Den är klar för batterilager om du vill ha det i framtiden.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag var snabb och valde alternativ ett, eller den med 44 celler.
Är lite skeptisk mot Huwaei också efter Big brother fasonerna man hört om men där hade jag säkert kunnat bytt växelriktare.
Gällande cellerna så kär ju Vattenfall med Suntech så de lär ju fungera kan man tro, även om det är tjing tjong grejer....(vilket iofs allt är...)
Schletter krokar känns bättre än van der valk då de är helt i rostfritt.
Annars var garantier osv samma...
Helt enkelt två mycket bra offerter som bägge gett mig rabatter...
Tack!!!
 
E Embridioum skrev:
Min installatör sade att växelriktaren mår bra av att överbelastas 10-15 % (och det är ju sällan man når upp i kWp), men här är installerad effekt över 50 % mer än växelriktarens märkning, så ja...
Det är 22 paneler åt sydväst och 22 paneler mot nordost...så de kommer inte att ladda samtidigt...
Morronsol, och kvällsol typ...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Det är 22 paneler åt sydväst och 22 paneler mot nordost...så de kommer inte att ladda samtidigt...
Morronsol, och kvällsol typ...
Bra offerter! Nyfiken på vad du har för yttertak?
 
E evalottaz skrev:
Bra offerter! Nyfiken på vad du har för yttertak?
2 år gammalt betongpannetak
 
  • Gilla
evalottaz
  • Laddar…
O Onyxalis skrev:
Energiföretagen har tagit fram en tjänst som heter Rikta rätt - där kan man se vilka växelriktare som uppfyller branschens krav.
[länk]
Nja, den kan uppfylla kraven utan att vara med på listan.

Det underlättar föranmälan om den är med på listan då installatören inte behöver leta upp och fylla i alla data för den.
 
H hjalle74 skrev:
Det är 22 paneler åt sydväst och 22 paneler mot nordost...så de kommer inte att ladda samtidigt...
Morronsol, och kvällsol typ...
Det förklarar saken! Bra balanserat. Jag har bara västerut så solcellerna gillar eftermiddagssolen. Den har väl gett som mest 1000W från morgonsolen som är då på fel sida taket =) Så lite får man ändå fast solen ligger fel.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Först alternativet ser ju bra o billigt ut.

Själv kollar jag också på offerter där jag fått en billigare och en dyrare panel. För mig spelar garantitid och effekt efter 25år roll men ingen av dessa offerter jag fått tyckte jag var prisvärda.
 
  • Offert för solcellsanläggning med tekniska specifikationer, prissammanställning och garantier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för solcellsanläggning med tekniska uppgifter, prissammanställning och garantier, inklusive Grönt Avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.