Min sambo ska göra en renovering i en fjällstuga, hur många procent av stugan behöver jag äga för att få rätt till ROT-avdrag?
 
Redigerat:
SarB
Det räcker med att äga en andel, men däremot finns annat att ta hänsyn till. Skatteverket har tydlig info på sin hemsida dock.
 
SarB SarB skrev:
Det räcker med att äga en andel, men däremot finns annat att ta hänsyn till. Skatteverket har tydlig info på sin hemsida dock.
En andel? menar du att det räcker med 1 % 1/100 eller?
 
Tycks inte ha sett något krav på specifik andel så borde fungera oavsett 5/13/50/100%. Jag TROR också ROT-avdraget är per person oavsett andel så det är inte proportionerligt mot ägd andel. Kolla på skatteverkets hemsida eller ring och fråga
 
Man måste ändra på Lantmäteriet om man blivit änka eller änkling. Dvs om bouppteckningen ger att du ska äga hela huset =100%
 
SarB
L LBviking skrev:
En andel? menar du att det räcker med 1 % 1/100 eller?
Man är inte registrerad ägare i procent, utan tex 1/100 , och det är tillräckligt vad gäller just ägandet för att kunna göra rotavdrag.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Man är inte registrerad ägare i procent, utan tex 1/100 , och det är tillräckligt vad gäller just ägandet för att kunna göra rotavdrag.
Tackar s[ mycket
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.