Hej! Jag och min fru har kollat på villor ett tag och vi har nu hittat ett hus byggt på 40-talet som vi är intresserade av. Huset har fått nytt tak, ny fasad, bytta avloppsstammar och ny el senaste åren. Men det är en del sprickor i källargolvet. Huset är på en annan ort än där vi bor nu så tyvärr har vi inte haft möjlighet att åka och kolla själva utan fått digitala visningar via mäklaren och svärföräldrarna (Där av den dåliga kvaliten på bilderna som är tagna från filmer).
Vi hade tänkt åka nu till påsk men tyvärr blev vi sjuka och budgivningen har redan dragit igång, så frågan är om man ska våga sig på att lägga ett bud ändå.

Lite bakgrundsfakta:
Huset byggt 1940 talet.
Dränerades på 90-talet.
Det buktar upp där sprickorna är i källaren.
Golvet på övriga våningar tycks inte ha påverkats av förskjutningen/sprickorna i källaren eftersom de är vågräta även direkt ovanför sprickorna.
Enligt nuvarande ägare så har inte sprickorna rört sig under de 8 åren de har ägt huset.

Kan det vara så att huset har satt sig och att bottenplattan är för klen så att stora stenar under huset tränger sig genom bottenplattan?
Eller kan det vara för att källaren används som garage? den största sprickan är i det rummet.

Har någon egen erfarenhet av liknande problem i sin källare och hur åtgärdade ni det?
Vi skulle vilja använda något av rummen i källaren till arbetsrum så någorlunda bra klimat vill man ju ha nere i källaren.

Här är lite bilder.

uxjYqSlm.jpg s7Uawbdm.jpg
Spricka som bänder upp tröskel, ingång till garaget.
C1lvp4um.jpg 0dcc4xNm.jpg
Spricka i tvättrum
gc0vtAPm.jpg
Spricka i pannrum

Så vitt jag vet så är det bara en spricka på en vägg och inga sprickor i taket.

Vad säger ni ska man gå vidare med huset eller är det för stora ingrepp som behöver göras?
 
Ett hus från den tiden har ingen "bottenplatta" utan sulor under väggarna. Huset står alltså på väggarna kan man säga.
Golvet är bara en tunn kaka av (ofta dålig) betong ditgjuten efteråt.
Att dränera sådana hus är ett ingrepp med tveksamt värde. Eftersom det oftast inte finns kapilärbrytande skikt under väggsulan (eller golvkakan)så blir det knappast fuktfritt i alla fall.
Möjligen har det blivit lite sättningar efter grävningen, fast dom sprickorna på bilden skulle inte oroa mig speciellt mycket. Kan också vara att garagedelen blir särskilt utsatt då det är en ganska stor port där.
 
En sak som fångar mitt intresse är de fina avloppsstammarna i plast... Som sen ser ut att precis ovanför golvet övergå i en betydligt äldre installation?
Är det så bör man nog kalkylera in ett byte av det som ligger i golvet. Har gjort det själv i mitt hus.
 
M MagHam skrev:
En sak som fångar mitt intresse är de fina avloppsstammarna i plast... Som sen ser ut att precis ovanför golvet övergå i en betydligt äldre installation?
Är det så bör man nog kalkylera in ett byte av det som ligger i golvet. Har gjort det själv i mitt hus.
Exakt det har jag också funderat på. Då kanske man ska bila upp hela golvet ändå och passa på att byta stammarna.
 
Köper du huset skulle jag göra det om jag var du. Det brukar gå ganska enkelt. Kanske vill du flytspackla och lägga på klinker eller något, och då är det ju synd att "gömma" rör som är 70+ år gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.