Ska byta krokar, dammsugarhållarem.m i mitt städskåp från okänt årtal (60-80-tsl?) men vettetusan hur man skruvar bort dem. Kolla bild, vad är det för konstig skruv och hur får man bort den utan att ta sönder allt för mycket?
 
  • Detaljbild av ett gammalt städskåps gröna krok med en ovanlig skruv i fokus mot en texturerad grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det snarare ser ut som en poppnit än en skruv. Är det plåt bakom hållaren? Är det poppnit så måste du nog borra bort den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Tycker det snarare ser ut som en poppnit än en skruv. Är det plåt bakom hållaren? Är det poppnit så måste du nog borra bort den.
Aha! Tror inte att det är någon plåt. Ser inte ut som det iaf. Men man bara borrar och så lossnar popniten?
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Aha! Tror inte att det är någon plåt. Ser inte ut som det iaf. Men man bara borrar och så lossnar popniten?
Känns inte troligt att det är poppnit om det inte är plåt bakom. Poppnit används endast (iaf oftast) för att sammanfoga 2 plåtar med varandra. Den fungerar inte i skivor som gips, spånskiva eller liknande.
 
M Marsman80 skrev:
Den fungerar inte i skivor som gips, spånskiva eller liknande
Kan fungera på hård "masonite", så jag tror nog att det är någon form av pop-nit och då kan den borras bort med en borr, som är lite större än det visuella hålet.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Vi har nitade krokar i vårat städskåp i masonite från 60-talet. Problemet med att borra är att niten kan börja snurra. Då får man försöka såga av den från baksidan (efter att ha tillbringat en halv dag med att få lös garderobshelvetet från väggen).
 
useless useless skrev:
Vi har nitade krokar i vårat städskåp i masonite från 60-talet. Problemet med att borra är att niten kan börja snurra. Då får man försöka såga av den från baksidan (efter att ha tillbringat en halv dag med att få lös garderobshelvetet från väggen).
Kan ju gå att såga av den från sidan med ett bågfilsblad också. Då kanske man kan hålla den still med en tång samtidigt om den börjar snurra,
 
useless useless skrev:
Vi har nitade krokar i vårat städskåp i masonite från 60-talet. Problemet med att borra är att niten kan börja snurra. Då får man försöka såga av den från baksidan (efter att ha tillbringat en halv dag med att få lös garderobshelvetet från väggen).
Aj då, jag kommer inte bakom där eftersom det är en betongvägg på sidan och allt är inmålat och hela faderullan . Får hoppas att den går att ta bort med borren :sweat:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Kan ju gå att såga av den från sidan med ett bågfilsblad också. Då kanske man kan hålla den still med en tång samtidigt om den börjar snurra,
Tror inte att jag kommer in där bakom, men nu känns det som att vi går händelserna i förväg här :crysmile: Har ju inte ens försökt med borren än :p
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Tror inte att jag kommer in där bakom, men nu känns det som att vi går händelserna i förväg här :crysmile: Har ju inte ens försökt med borren än :p
Otydligt av mig. Tänkte att du kunde såga av från framsidan. Risk för repor dock...
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Otydligt av mig. Tänkte att du kunde såga av från framsidan. Risk för repor dock...
Jaha :rofl: Ja men det ska nog gå och repor är inga problem, ska ändå måla där!
 
H
Om det snurrar när man borrar tar man en avbitare och håller med.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Slipa bort skallen med en Dremel eller vinkelslip kanske?
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om det snurrar när man borrar tar man en avbitare och håller med.
Det ska jag ha i åtanke! (y)
 
Håll borrmaskinen snett med ett vasst borr, då brukar även snurrande nit ge med sig.
 
  • Gilla
Disneygrisen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.