Funkar naturligtvis strålande att göra så.
 
Enligt instruktion rekomenderas ett cc300 när man lägger klinker.
Om man har golvbjälkar cc600, räcker det att använda kortlingar cc300 mellan golvbjälkar?
Borde väl bli samma sak hållfastighetsmässigt?
 
Nja, det beror lite på hur konstruktionen ser ut. Men som sagt c/c 600 med golvspån plus flytspackel minst 12 millimeter funkar också för att styva upp, om spännvidden inte överstiger 420 cm och rummets totala yta inte är större än 10m2. I så fall ska man regla i så det blir c/c 300, och då funkar det inte med att kortla.
 
Beställde tätare CC på bjälklaget av vår hustillverkare där vi skall ha badrummet. Visade sig att de har CC 400 som standard vid badrum (hade inte en tanke på att kolla upp det innan). Någon som vet hur man applicerar branchreglerna på det? Måste jag utgå ifrån vad som gäller för CC 600 för att följa reglerna? Har inte sett något annat än CC 600 och CC 300 nämnas där.

Kommer att ha spån + Wirsbos system 12 + erforderligt flytspackel. Dock kommer rummet bli något större än 10 m2. Tror inte det skall bli några problem med hållfastheten men frågan är om jag följer regelverket eller inte.
 
Om man ska vara helt strikt så räknas det som att allt över 300 c/c ska förstärkas, och det kan förstärkas med hellimmade skivor eller flytspackel om spännvidden på reglarna är max 4,2 meter, c/c är 600 och rummet mindre än tio kvadrat, annars ska det reglas i till 300 c/c.

Men som du säger, hållfastheten blir säkerligen inte ett problem hos dig, det kan absolut inte vara någon fara att rummet är lite över 10 kvadrat i o m att du har c/c 400. Men det är gränsfall om man går by the book.
 
Hej
Jag sågade ner mitt bjälklag ca 4cm la på råspont 22mm armeringsmatta 6mm som jag fäste golvvärmeslangen i och gjöt på ca 6cm med rotbruk. Badrum på ca 4m2, har förstärkt det underifrån med en bärlina pga en glasbetongvägg

Jag personligen tror att detta är en av de bästa konstrutionerna, många gamla (30år eller mer) badrum är byggda på detta vis och när man river de är det inte mycket till skador och då har de oftast bara använt asfaltmatta som fuktspärr
 
Läste wirsbos manual för golvvärme med gles. Och ...
"Första brädan läggs 3cm från ytterväggen"
varför ?
 
ByggaNytt skrev:
Ingen aning, det har då i alla fall inte jag gjort....

[bild]

Index of /images/byggahus/vvs/golvvarme_gles
Nä jag har inte tänkt göra det heller. Dessutom tänkte jag ha första slingan under fönstren så närma fönstret som möjligt eventuellt klippa plåten lite (en 6-8cm från väggen skulle kanske vara bra att ha slingan på ) ?

sen andra frågor som jag glömt svaren på....
1.Hur lång 20mm slang per slinga ?
2.Hur många meter slang /kvm ?
3.Slang sträckan som inte ska ha någon värmande effekt (Transportstäckor) låter ni dom ligga löst mellan golvbjälkarna i isoleringen ?
 
Draven skrev:
Läste wirsbos manual för golvvärme med gles. Och ...
"Första brädan läggs 3cm från ytterväggen"
varför ?
Om du tex använder 120mm gles och har 30mm mellan plankorna så hamnar rören på cc30. Ett bra mått mao.

Börjar du med brädan dikt väggen får inte plåten plats för den är bredare än 2x120mm + 30mm.
 
Just dé, nu kommer jag ihåg - minnet är bra men kort :)

Nu la ju jag i en extrabit mot väggen ändå men det är sant, det beror ju på plåtens bredd!
 
MathiasS skrev:
Om du tex använder 120mm gles och har 30mm mellan plankorna så hamnar rören på cc30. Ett bra mått mao.

Börjar du med brädan dikt väggen får inte plåten plats för den är bredare än 2x120mm + 30mm.
Ok bra men jag hade tänkt att kapa plåten just i detta rum för jag har låga fönster och vill ha slingorna så närma som möjligt.
 
ByggaNytt skrev:
Just dé, nu kommer jag ihåg - minnet är bra men kort :)

Nu la ju jag i en extrabit mot väggen ändå men det är sant, det beror ju på plåtens bredd!
Tackar.
är bara plåten orsaken så är det ju lugnt för jag tänkte kapa min lite...

Kommer du ihåg något av detta då ?

1.Hur lång 20mm slang per slinga ?
2.Hur många meter slang /kvm ?
3.Slang sträckan som inte ska ha någon värmande effekt (Transportstäckor) låter ni dom ligga löst mellan golvbjälkarna i isoleringen ?
 
1.)
Slingriktningen bestäms av den valda golvtypen och
beläggningen. Slingans tillopp bör om möjligt börja
utmed yttervägg och gå parallellt fram och tillbaka mot
innerväggen. Normala slinglängder är 50 - 90 m för dimension
20x2 mm. I stora anläggningar kan man utnyttja
större slinglängder, 100 - 160 m, eftersom man där kan
använda cirkulationspumpar med högre kapacitet. Vid
stora slinglängder måste detta beräknas med största noggrannhet.
För dimension 17x2 mm är normal slinglängd
30 - 80 m och för dimension 12x2 mm är slinglängden
10 - 50 m.
http://www.uponor.se/upload/documen...roschyrer/5031 022007 Rörläggning 070131B.pdf

2.)
? Kommer inte ihåg men det står säkert i nåt av dessa dokument :)
Golvvärmesystem - Uponor

3.)
Mina transportsträckor låg endast mellan glespanelen utan plåt!
 
Draven skrev:
Tackar.
är bara plåten orsaken så är det ju lugnt för jag tänkte kapa min lite...

Kommer du ihåg något av detta då ?

1.Hur lång 20mm slang per slinga ?
2.Hur många meter slang /kvm ?
3.Slang sträckan som inte ska ha någon värmande effekt (Transportstäckor) låter ni dom ligga löst mellan golvbjälkarna i isoleringen ?
25kvm per slinga ungefär, men det går att lägga mycket längre om man verkligen vill (prata isåfall med Wirsbo om cirkpumpar etc.

4m slang per kvm med 20mm slang.

Transportsträckor gör du hur du vill med. Det är väl dock klokt att använda transportsträckorna på den varma sidan ("början på slangen") på ett smart sätt. Går det inte är det bara lägga ner i bjälklaget eller i glespanelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.