Hej!

Jag har dålig koll på el och jag har ringt elektriker men dom kan komma först efter påsk (dom ska byta elcentral också). Vill bara försäkra mig om att felet enbart är diskmaskinen.

Jordfelsbrytaren löser ut och det gör den så fort diskmaskinen går. Drog ur proppen för diskmaskinen och då löser jordfelsbrytaren inte ut. Kontrollerar diskmaskin, det läcker vatten från den, den verkar inte pumpa ut vatten. Tur vi har droppskydd. Jag kopplar ur diskmaskinen och hittar inget stopp i avloppet. Är det nån pump i diskmaskinen som pajat tror ni?

Sen hittade jag denna lösning för uttaget bakom diskmaskinen (se bild), det sitter med vanlig kontorstejp... Elektriker ska fixa det också och flytta uttaget till diskbänksskåpet.

Eluttag bakom diskmaskin fäst med kontorstejp till en söndrig vägg, visar bristande elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir nojig nu för all el i köket om man gjort en sån skitlösning bakom diskmaskinen... Flyttade hit för bara nån månad sen... Vill göra en total elrenovering men tänkte göra det först då vi renoverar kök.

Min fråga är egentligen, är det diskmaskinen som var boven eller kan vi ha elfel nån annanstans? Bör vi be elektriker göra en större kontroll då dom byter central?

Mvh / David
 
S
Enklaste testet är att dra en förlägningssladd till diskmaskinen från ett annat uttag. Går jordfelsbrytaren då med så är det diskmaskinen och inte uttaget.
 
  • Gilla
lemk och 2 till
  • Laddar…
Då fungerar den. Enligt elektrikern är det kanske diskmaskinen iaf då elementet i den kanske inte var igång. Skulle testa att köra en hårtork i det uttaget dom diskmaskinen satt i (alternativt köra diskmaskinen tills den löser ut igen och då byta uttag lite snabbt). Hårtorkstestet pekar på att det inte är nåt fel i uttaget utan i diskmaskinen.
 
Ja det är bra test att köra något drar mycket el via samma uttag som maskinen var kopplad till.
Jordfelsbrytaren löser antingen ut för att det är fel i DM (det troligaste). Men det kan också vara fel någon annanstans som triggas av stor ström i returledningen (nollan) från diskmaskinen. Om ett isolationsfel på nollan ”läcker” ut 5% av strömmen, så fungerar det tills något lägger ut stor ström på nollan. Jordfelsbrytaren triggar om ca. 30mA går fel väg.
Men som sagt det troligaste låter som du har en läcka i diskmaskinen som gör att vatten rinner på något elektriskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.