Hej vi flyttade in i vårt Hjältevadshus Spira 152 i januari 2017 och vi har vart nöjda fram tills för ett halvår sedan då började problemen med att golven i hallen köket och vardagsrummet har blivit svampiga. Har försökt att få en vettig kontakt med Hjältevads hus om detta men fick bara ett syrligt och drygt svar att eftersom vi valde att inte betala 15 000 kr för 2 års besiktningen så var det inte deras problem. Detta problem hade ju inte ens börjat vid tiden för 2 årsbesiktningen och hade inte upptäckts vid den eftersom problemet inte hade uppstått då. Tycker de är jävligt dryga som inte ens kan ta sig tid att svara vettigt via en personlig kontakt per telefon utan endast per mail. Jäkligt oprofessionellt tycker jag. Någon som har förslag på hur jag ska agera? Just nu vill jag bara spy galla över dem i alla sociala medier och varna andra för Hjältevadshus. De har en förbannat dålig kundservice som är oförskämd och otrevlig efter avslutad affär.
 
Claes Sörmland
Läs på i konsumenttjänstlagen. Småhusentreprenader regleras med särskilda extraregler i 51-61 §§:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

Jag ser spår av din trådstart i lagtexten. T ex det där med 2-årsbesiktning efter slutbesiktningen i 59 §. I 59 § ges du rätt att inom två år från slutbesiktningen att åberopa fel. Efter detta blir det svårare. Jag förstår det som att Hjältevadshus ville att du köpte en tjänst från en besiktningsman för att hitta eventuella fel vid den tidpunkten. Något krav på att en besiktningsman besiktigar huset två år efter slutbesiktningen finns inte i lagen.

Men du kan fortfarande reklamera vissa fel även efter två år efter slutbesiktningen. Svampiga golv som uppträder efter tre år låter allvarligt och är troligen av den typen. Titta på understrykningen:

Utsnitt av den svenska konsumenttjänstlagen med fokus på paragrafer om småhusentreprenader och besiktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Låter ju väldigt märkligt. Hur kan de ha blivit svampiga? Vad säger försäkringsbolaget? Är det inte platta på mark? Vad har ni för golvbeläggning?
 
Vi har oxå hjältevadshus och börjat märka detta nu efter tre år . Fick samma svar där att det skulle vi tagit ut vid 2 års besiktningen, men vi märkte inget då...
 
Det är inte betongplatta utan träbjälklag med krypgrund eftersom huset kommer i färdigbyggda moduler från fabriken. Viss svikt får man räkna med i ett träbjälklag om man t.ex. ställer sig och hoppar upp och ner.
 
När vårt barn på 2 år går i köket, så hör vi glasen i skåpen på väggen slår mot varandra. Om nån går med lite tyngre steg så känns det i flera rum bort. Vi känner tvättmaskinen i hela nerevåningen. det gjorde vi inte tidigare utan de är något som smygt sig på
 
Konstigt att det kommit smygande. Hur mår krypgrunden? Har ni någon temperaturmätning och fuktmätning där? Ja tvättmaskinen kan föra ett himla liv har jag också märkt. Har bytt fötterna till vibrationsdämpande dito: https://www.kuntze.se/produkt/vibrationsdämpare-typ-b/
 
K
J Josth skrev:
Det är inte betongplatta utan träbjälklag med krypgrund eftersom huset kommer i färdigbyggda moduler från fabriken. Viss svikt får man räkna med i ett träbjälklag om man t.ex. ställer sig och hoppar upp och ner.
Okej, jag trodde bara det var Älvsbyhus som fortfarande byggde på det sättet. Vet att Aneby, Myrensjöhus och Trivselhus har platta på mark. Alltid trott att Hjältevadhus var i nivå med dessa.

Vi har ju mellanbjälklag i trä och hoppar jag på vissa ställen så skallrar det i saker som står på borden i samma rum.. Man kommer nog inte i från det om det är trä i bjälklaget..
 
Hur långt är det mellan reglarna i golvbjälklaget? Sitter det golvspånskivor innan golvet?
 
Man ser på blindbottenskivorna att det är c/c 600 mm mellan golvreglarna. Kraftiga golvspånskivor ovanpå reglarna. Inte golvvärme utan radiatorer i hela huset. Fördelen med modulhus är ju att det går väldigt fort från beredning av marken på tomten tills inflyttningen på bottenvåningen som är helt klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.