Kaminrör genom trävägg
Kaminen har 120 mm eldrör, ska det vara min 50mm sten ull runt röret genom väggen, behöver det vara ett till rör genom väggen runt eldröret plus 50mm sten ull igen, sen sist täck plåt inne och ute, var behöver det vara luftspalt bara mellan eldrör och stenullen?
Ska kaminen stå 50cm från innervägg, om väggen är isolerad med stenulls skiva hur nära kan kaminen stå då, måste det vara plåt på stenullen?
 
Vad säger montageanvisningarna?

Exakt vilken kamin och vilken skorsten är det?



När sotaren besiktade vår nymonterade skorsten fick vi lite backning.
Det var en helisolerad skorsten (rökrör-isolering-yttermantel), vi hade lagt vanlig gullfiberisolering mot yttermanteln, det skulle vara minst 50mm stenullsisolering.
 
Bygger du bastu?
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänkt isolera röret. Titta på anvisningar från skorstenstillverkare.

Angående avstånd till vägg är det tillverkarens anslutning som gäller om det är en ny och typgodkänd eldstad. Är det en gammal eldstad gäller 500 mm från brännbart. Skall det vara närmare måste det vara en brandvägg. Jag tror att det aldrig får vara närmare än 50 mm. Här finns lite att läsa: https://www.cembrit.se/Downloads/Downloads/SSE/guide_cembrit_multiforce_brand_eldstad.pdf
 
Gäller dessa regler oavsett vilken typ av byggnad det handlar om, ex fristående bastu med bra avstånd till kringliggande byggnader?
 
En 13 mm mineritskiva bakom kaminen och på sidan om en vägg är där , går ut ca 30 cm utanför kaminens ytterkant, samt 500 mm upp ovanför. Blir då 50 mm från vägg, skulle själv ta 75 mm .Är det bara uttag bakåt eller går det att ha rakt upp med, har man rakt upp så ska rörröret vara oisolerat första halvmetern , mycket värme extra där, röret blir säkert 100 C och minerit upp till tak , sen blir det som sägs isolering enligt regelboken på rör och ut genom vägg eller tak.
 
E EliasF skrev:
Gäller dessa regler oavsett vilken typ av byggnad det handlar om, ex fristående bastu med bra avstånd till kringliggande byggnader?
Reglerna om avstånd till brännbart förutsätter jag är lika oavsett byggnad. Allt annat verkar orimligt. Det är inte ok när en fristående bastu börjar brinna heller.
 
K
Hur är det med anmälning och sotare i små komplementbyggnader som denna?
 
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 5 §
”Även om det inte krävs någon anmälan för att uppföra friggeboden kan det krävas anmälan för att göra invändiga ändringar. Det kan till exempel vara om byggnadens bärande konstruktion berörs. Det kan även krävas anmälan för exempelvis installation av vatten, avlopp, eldstad eller ventilation.”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/

Edit:
9. Är det tillåtet att ha eldstad i en friggebod?

Svar: Installation av eldstad kräver bygganmälan hos byggnadsnämnden. Samma säkerhetsregler gäller som för bostadshuset. Sotaren måste godkänna installationen innan den får tas i bruk.”
https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/lusthus--friggebodar-1/11-fragor-och-svar-om-friggebodar/
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.