Med hopp om att de hjälper nån annan, så här gjorde jag, och med lyckat resultat vill jag nog påstå så här i efterhand. Det började med att jag hotade min då 7-åriga dotter att om inte hon städar och håller efter sin lekstuga så lägger jag beslag på den och bygger bastu, varpå hon svarar -"Ja pappa jag har alltid velat ha en bastu". Vad gör man inte för sina barn :)

En grävmaskin flyttar en liten lekstuga över en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi började med att flytta in den en bit på tomten så grannarna slipper utsikten med en massa halvnakna karlar.

Ombyggnad av en lekstuga till en bastu, med isolerat golv och tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De va dock inte jättemycket kvar av den gamla lekstugan när jag rensat den från allt som va dåligt. Med facit i hand kunde jag lika gärna byggt nytt, men dottern är lyckligare så här.

Renoveringsprojekt av en bastu med isolering mellan golvreglarna och väggstomme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La 50 mm cellplast mellan golvreglarna för att få lite isolering neråt.

Innertak av bastu under konstruktion med synlig isolering och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

95 mm stenull i taket. Ingen plast eller folie, jag tror inte på att det är en bra idé på en stuga som står kall större delen av tiden.

Inre konstruktion av lekstuga under omvandling till bastu med isolering och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

45 mm stenull i väggarna.

Renoveringsprojekt av lekstuga till bastu med ny ändspontad granpanel och isolering synlig på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte ändspontad gran som panel, Ville ha nåt annorlunda och billigt blev det också.

Interiör av hembyggd bastu med träbänkar och mjuk belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två st. billiga bastulampor under laven, funkar lika bra som vilken dyr led-list som helst.

Inredning av en hembyggd bastu med träbänkar, hink, stenar på bastuaggregat och bastulampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8 kW elaggregat. Hade jag gjort om den idag skulle jag lagt till pengarna för extern kontrollpanel med termometer så man får lite jämnare värme. Fukar som den ska annars, inga problem att basta vid -15, tar lite drygt en timme att värma då, ca 45 minuter på sommarhalvåret. Golvbrunnen är en vanlig som jag dränerat med ett 12 mm hål i botten, tätade upp vattenlåset med fogmassa då de blev lite dragigt på golvet om de blåste mycket ute, har även haft lite problem med att det blev ispropp i den i vintras så nån ny lösning måste till.

Renoverad lekstuga omgjord till bastu med röd dörr och träpanel utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiga resultatet utvändigt. Hittills har jag lagt ut en vattenslang till duschen, men kommer gräva ner en på frostfritt djup i år så man alltid har vatten där ute, vattenslangen va ju inte helt optimal i minusgrader.

Man halvnaken i bastu med termometer och hygrometer på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Premiären förra sommaren..
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 74 till
  • Laddar…
Stiligt!
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Vart ju riktigt snyggt
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Älskar såna projekt - blev jo rigtigt bra
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Bra jobbat ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Kul grej och ganska snyggt också.
Vad gick kalaset på?
 
Blev ju hur bra som helst(y) ser på tempen att ni badar "riktig" bastu oxå å inte "svensk"... ;);):crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Chast18 och 2 till
  • Laddar…
Tjudö Boy Tjudö Boy skrev:
Blev ju hur bra som helst(y) ser på tempen att ni badar "riktig" bastu oxå å inte "svensk"... ;);):crysmile::crysmile:
Knappt 80 grader? Vad är svenskt och vad är riktig?
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för golv i bastun?
 
  • Gilla
Carina201410
  • Laddar…
C Christougher skrev:
Kul grej och ganska snyggt också.
Vad gick kalaset på?
Jag hade ytterdörr, fönster och bastudörr sen innan. Av den gamla lekstugan återstod de panel så de räckte till baksidan bara. Bygget gick loss på ganska exakt 35', inkl elektriker (matarkabeln va inte billig) och takpapp lagd av proffs. Sen har jag väl lagt nån tusenlapp till under året, uppgraderat duschen, brandsläckare m.m. Användes lite begagnade prylar, t.ex. elcentralen kom från ett bygge elektrikern varit på och skruvat ner. Tycker jag kom billigt undan.
 
  • Gilla
Christougher och 4 till
  • Laddar…
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Vad har du för golv i bastun?
Golvspån och plastmatta.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Golvspån och plastmatta.
Du hade fackman där som gjorde eller gjorde du själv? Följer även hur du gör med brunnen?!
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Du hade fackman där som gjorde eller gjorde du själv? Följer även hur du gör med brunnen?!
Stuvbit som byttes mot ett flak öl, är bara tejpad. Nedersta två brädorna på väggen klöv jag bort sponten på så det är lätt att göra om ifall de behövs i framtiden. Mattan är bara skuren runt brunnen, blir inte så mycket vatten ändå, de lilla torkar snabbt.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Ang golv: bekanta har byggt golv av trall med glipa så att vatten &svett rinner rakt igenom. fungerar mkt bra, enkelt hålla rent. värmen stiger :) Dagar då det blåser kan man lägga en matta på golvet.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Med hopp om att de hjälper nån annan, så här gjorde jag, och med lyckat resultat vill jag nog påstå så här i efterhand. Det började med att jag hotade min då 7-åriga dotter att om inte hon städar och håller efter sin lekstuga så lägger jag beslag på den och bygger bastu, varpå hon svarar -"Ja pappa jag har alltid velat ha en bastu". Vad gör man inte för sina barn :)

[bild]
Vi började med att flytta in den en bit på tomten så grannarna slipper utsikten med en massa halvnakna karlar.

[bild]
De va dock inte jättemycket kvar av den gamla lekstugan när jag rensat den från allt som va dåligt. Med facit i hand kunde jag lika gärna byggt nytt, men dottern är lyckligare så här.

[bild]
La 50 mm cellplast mellan golvreglarna för att få lite isolering neråt.

[bild]
95 mm stenull i taket. Ingen plast eller folie, jag tror inte på att det är en bra idé på en stuga som står kall större delen av tiden.

[bild]
45 mm stenull i väggarna.

[bild]
Satte ändspontad gran som panel, Ville ha nåt annorlunda och billigt blev det också.

[bild]
Två st. billiga bastulampor under laven, funkar lika bra som vilken dyr led-list som helst.

[bild]
8 kW elaggregat. Hade jag gjort om den idag skulle jag lagt till pengarna för extern kontrollpanel med termometer så man får lite jämnare värme. Fukar som den ska annars, inga problem att basta vid -15, tar lite drygt en timme att värma då, ca 45 minuter på sommarhalvåret. Golvbrunnen är en vanlig som jag dränerat med ett 12 mm hål i botten, tätade upp vattenlåset med fogmassa då de blev lite dragigt på golvet om de blåste mycket ute, har även haft lite problem med att det blev ispropp i den i vintras så nån ny lösning måste till.

[bild]
Färdiga resultatet utvändigt. Hittills har jag lagt ut en vattenslang till duschen, men kommer gräva ner en på frostfritt djup i år så man alltid har vatten där ute, vattenslangen va ju inte helt optimal i minusgrader.

[bild]
Premiären förra sommaren..
Vad har du lagt för golv i bastun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.