Jag ska precis dra igång altanbygget men känner mig osäker på dimensioneringen av altantaket. Har ett hus med en taklutning på 47 grader så det kommer att komma en hel del snö på altantaket då jag bor i Västernorrland.

Tanken är att altanen skall stå på trädgårdsplattor/lecablock och alla reglar och bärlinor är i dimensionen 195x45. Vad tror ni, funkar det här?
Altan ovanifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan underifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där blir nog starkt och bra. Lägg en 45x45 emot bärlinan som kommer på husväggen såga ur och låt takbalkarna vila på den så blir det snyggare. Tycker jag.
tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där blir nog starkt och bra. Lägg en 45x45 emot bärlinan som kommer på husväggen såga ur och låt takbalkarna vila på den så blir det snyggare. Tycker jag.
[bild]
Gammal tråd... Men om man gör en sån ursågning. Blir det inte en försvagning? Tänker att bjälken spjälkas vid sågsnittet.
Men det kanske är så att dimensionen är bara väl tilltagen för att minska böjning och kommer därför inte påverkas av en ursågning.
 
imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Gammal tråd... Men om man gör en sån ursågning. Blir det inte en försvagning? Tänker att bjälken spjälkas vid sågsnittet.
Men det kanske är så att dimensionen är bara väl tilltagen för att minska böjning och kommer därför inte påverkas av en ursågning.
Blir bara en marginell skillnad. Urtagningen är i ändan av bjälken, det är nästan ingen vertikal last uppefter husväggen överhuvudtaget. Att det skulle spjälkas är ingen risk.
 
  • Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Blir bara en marginell skillnad. Urtagningen är i ändan av bjälken, det är nästan ingen vertikal last uppefter husväggen överhuvudtaget. Att det skulle spjälkas är ingen risk.
Det där är väl ändå ett helt felaktigt uttalande. Det blir ju en rejäl vertikal last som ska ner där om det samlas mycket snö på taket.

Det blir precis som påpekas en försvagning att göra på detta viset och jag tycker nog att det ändå är bäst att räkna på detta eller välja en annan lösning.
 
  • Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Det där är väl ändå ett helt felaktigt uttalande. Det blir ju en rejäl vertikal last som ska ner där om det samlas mycket snö på taket.

Det blir precis som påpekas en försvagning att göra på detta viset och jag tycker nog att det ändå är bäst att räkna på detta eller välja en annan lösning.
Om taket är platt. Eftersom du har en taklutning så blir den minsta vertikala lasten vid takets högsta punkt..
Och eftersom ändträt hela vägen ligger dikt an emot regeln uppefter väggen så kommer urtagningen endast försvaga marginellt.
 
F Finndjävel skrev:
Om taket är platt. Eftersom du har en taklutning så blir den minsta vertikala lasten vid takets högsta punkt..
Och eftersom ändträt hela vägen ligger dikt an emot regeln uppefter väggen så kommer urtagningen endast försvaga marginellt.
Kan du förklara varför du menar att det blir mindre vertikal last vid högsta punkten. I detta fallet kommer det givetvis gå ner mest vertikal last i mittupplaget, men det blir inte mindre vertikal last pga att taket lutar.

Och hur menar du att det spelar någon roll att ändträet ligger mot övre bärlinan? Pelarna under den yttersta bärlinan är inte momentstyva i sin infästning. Man kan inte räkna med att de "håller emot" så att säga. Och även om de gjorde det med hjälp av skivverkan eller stagning så vill jag mena att det inte påverkar risken för spjälkning vid det inre upplaget.

Vad jag menar är bara att den här typen av "urjackning" av balkelement är ett skolboksexempel på hur man inte ska göra. Sen kan jag hålla med om att det estetiskt ser bättre ut, men då får man ju kontrollera att det faktiskt håller enligt de regler för dimensionering som finns.
 
Konstruktionen är olämplig av flera skäl. Risken för sprickor i urjackningen är betydande. Det hade blivit bättre om reglarna på väggen suttit ett snäpp längre ner så att hela bjälken hade fått stöd. Sedan måste man tänka på att det kan bli ganska höga tvärkrafter vid upplaget, inte minst i Västerbotten, vilket kräver en tillräcklig materialmängd på bjälken. En 45x145 C 24 bjälke tål en tvärkraft på högst ca 8 kN (Träguiden) vilket är en fullt möjlig siffra för en takbjälke i Västerbotten. Jackar man ur så reduceras kapaciteten i motsvarande grad.
 
  • Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.