Behöver råd från någon som är mer kunnig. Jag ska göra en renovering i sommar och ska anlita en firma som gör hela jobbet. Använde mig av offerta.se och fick då en preliminär offert på 60 000kr för arbetet (efter ROT).

För en vecka sedan var hantverkaren här för att gå igenom frågetecken och för att få en bättre bild av hur det ser ut. Efter besöket skulle han komplettera offerten och igår fick jag den nya offerten som nu liger på 100 000kr.

Vi la till tre nya moment som totalt uppgår till 15 000 kr. I övrig har inget ändrats i arbetsbeskrivningen sedan första offerten. När jag läser igenom den nya offerten kan jag se att de "strösslat" ut extra timmar på varje post, från 1 timme upp till 10 timmar extra samt ökat materialet med ca 60% även fast ytan inte ändrats (60kvm).

Är detta rimligt? När han var här kommenterade han hur fint skick väggarna var och att det bara skulle vara för de att måla på, ändå har han ökat denna post med fem timmar. I ursprungsofferten ingick även monteringen av en bänkskiva i materialet kompositsten som nu ändrats till laminat, ändå har han lagt till två timmar på detta arbete. Frågade även om de kunde hjälpa med att byta en fog vid handfatet i badrummet som gulnat, handlar om ca 50 cm, för detta jobb har han räknat två timmar. För nedmonteringen av ett överskåp i köket - två timmar etc.

Valde att köra på rörligt pris och då sa han att han kan räkna lägre än om han kör fast pris, men jag upplever det som att han ändå lagt sig väldigt högt, framförallt i jämförelse med sin egna tidigare offert. Offerten har alltså totalt ökat med 67% (40 000 kr), vara 15 000 är för nya moment, resten är oförändrat. Känner mig orolig att de försöker lura mig.
 
Tillägg: Har svarat på offerten med alla frågetecken jag har och inväntar svar från hantverkaren. Är dock orolig att han ändå inte kommer vara helt ärlig med mig och söker därför tips här.
 
Om du är tveksam till den ökade kostnaden i fastpris offerten, skulle du verkligen vilja köra rörligt med samma hantverkare?

Som alla andra skulle säga, ta in fler offerter och jämför dem med varandra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Fråga runt på jobb o bland vänner efter rekommendationer på byggare. Sällan du hittar rätt i webbens hantverkaresökmotorer.
Låter som ett recept för missnöje det du nu har.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Ta in fler offerter. Men inte via offerta och liknande. Bra hantverkare går inte via förmedlingstjänster. Kolla med kolleger, släktingar och grannar. Ser du att hantverkare gör något i området, kolla med den som beställt om firman kan rekommenderas.
 
  • Gilla
MPinje och 2 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Om du är tveksam till den ökade kostnaden i fastpris offerten, skulle du verkligen vilja köra rörligt med samma hantverkare?

Som alla andra skulle säga, ta in fler offerter och jämför dem med varandra.
Det här var alltså offerten för rörligt pris, det är det som skrämmer mig.

Känner ingen som har nyttjat en hantverkare så blir svårt att höra mig för. Denna firma jag nu har kontakt med har bra betyg ändå, därför jag valde de. Men nu känns det som att de försöker utnyttja min okunskap. Har som tur är inte skrivit på något ännu, kanske ska leta mig vidare ändå då.
 
H hempularen skrev:
Ta in fler offerter. Men inte via offerta och liknande. Bra hantverkare går inte via förmedlingstjänster. Kolla med kolleger, släktingar och grannar. Ser du att hantverkare gör något i området, kolla med den som beställt om firman kan rekommenderas.
Känner ingen som använt hantverkare så har tyvärr svårt att höra mig för :( Något annat tips på hur jag ska gå tillväga? Bor i Västerås om det är någon i denna tråd som har tips på hantverkare.
 
BirgitS
Du bör be hantverkaren om referenser som du kan ringa och fråga ut.
 
I IzabellaS skrev:
Känner ingen som använt hantverkare så har tyvärr svårt att höra mig för :( Något annat tips på hur jag ska gå tillväga?
Prata med grannarna om vilka bra hantverkare de anlitar! Passa på i dessa corona-tider när de är ute och pysslar, det är väl knappast socialt acceptabelt att knacka på och träffas inomhus just nu.
Offerttjänster av olika slag används tyvärr mest av hantverkare som har svårt att få jobb på rekommendationer och sitt goda rykte.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Kolla med den lokala bygghandlaren om de har någon de kan rekommendera.
 
Du skriver att de har bra betyg. Var? Omdömen hos förmedlingssidorna är mycket ofta falska. Samma sak med renodlade omdömessidor. .
Här på byggahus jobbar vi hårt med hålla borta falska omdömen om firmor, men vi lyckas inte alltid.
När jag läser på omdömessidor brukar jag först titta på tiden för inlägg. Ofta ser man inget på 6 månader eller mer, sedan 4-5 inom ett par dagar, eller t.o.m. inom en timme. Misstänkt. Om man läser flera omdömen om en firma ser man att lite udda ordval upprepas i många positiva inlägg.
När vi granskar omdömen här på byggahus, googlar jag ibland med fraser ur omdömet, och hittar samma omdöme på flera andra sidor, men med lite variation.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
När du är ute försök notera vad du ser för firmabilarar. Säkert nån du känner igen som funnits länge på orten. Brukar vara ett tecken att dom gör ett bra jobb iaf när dom syns och funnits ett tag :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
KristinaRT
Du har fått bra tips här, prata m grannar, kolla vilka firmabilar som är parkerade etc.

Mitt råd är att lyssna på din magkänska, du resonerar väldigt sunt rörande påslag och oro att bli lurad. Jag hade definitivt också blivit fundersam i en liknande situation.

Vi har haft en del hantverkare hos oss och gjort en del själv. Det jag kan säga är att förtroendet man känner för att hantverkaren kan sina saker och inte lurar en är oerhört värdefullt. En seriös firma vet detta och är mån om att behålla ett gott rykte.
Beteendet hos hantverkaren som var hos dig är inte förtroendeskapande, och om någon skulle fråga dig om ditt intryck av firman hur skulle du då svara?
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skriver att de har bra betyg. Var? Omdömen hos förmedlingssidorna är mycket ofta falska. Samma sak med renodlade omdömessidor. .
Här på byggahus jobbar vi hårt med hålla borta falska omdömen om firmor, men vi lyckas inte alltid.
När jag läser på omdömessidor brukar jag först titta på tiden för inlägg. Ofta ser man inget på 6 månader eller mer, sedan 4-5 inom ett par dagar, eller t.o.m. inom en timme. Misstänkt. Om man läser flera omdömen om en firma ser man att lite udda ordval upprepas i många positiva inlägg.
När vi granskar omdömen här på byggahus, googlar jag ibland med fraser ur omdömet, och hittar samma omdöme på flera andra sidor, men med lite variation.
H hempularen skrev:
Du skriver att de har bra betyg. Var? Omdömen hos förmedlingssidorna är mycket ofta falska. Samma sak med renodlade omdömessidor. .
Här på byggahus jobbar vi hårt med hålla borta falska omdömen om firmor, men vi lyckas inte alltid.
När jag läser på omdömessidor brukar jag först titta på tiden för inlägg. Ofta ser man inget på 6 månader eller mer, sedan 4-5 inom ett par dagar, eller t.o.m. inom en timme. Misstänkt. Om man läser flera omdömen om en firma ser man att lite udda ordval upprepas i många positiva inlägg.
När vi granskar omdömen här på byggahus, googlar jag ibland med fraser ur omdömet, och hittar samma omdöme på flera andra sidor, men med lite variation.
Det är på offerta de har bra omdöme, 20 st sen augusti förra året, några per månad och inga skumma intervall vad jag kan se. De ser äkta ut med hänsyn till formulering, alla unika, olika omfattning och med god svenska. De har endast ett negativt omdöme som bl.a handlar om att de blev dyrare än räknat.

Har nu valt att höra mig för här direkt på Byggahus för att se om någon kan tipsa om någon annan hantverkare, men inväntar också svar från den firma jag tidigare pratat med för att se om de har någon rimlig förklaring. Men vill tacka er alla för era tips och råd, nu har jag lite mer kött på benen och känner mig mer trygg i att ifrågasätta offerten.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du har fått bra tips här, prata m grannar, kolla vilka firmabilar som är parkerade etc.

Mitt råd är att lyssna på din magkänska, du resonerar väldigt sunt rörande påslag och oro att bli lurad. Jag hade definitivt också blivit fundersam i en liknande situation.

Vi har haft en del hantverkare hos oss och gjort en del själv. Det jag kan säga är att förtroendet man känner för att hantverkaren kan sina saker och inte lurar en är oerhört värdefullt. En seriös firma vet detta och är mån om att behålla ett gott rykte.
Beteendet hos hantverkaren som var hos dig är inte förtroendeskapande, och om någon skulle fråga dig om ditt intryck av firman hur skulle du då svara?
Tack för ditt svar. Känner också att det är tråkigt att min tillit för de tagit sig en törn, och har nu hört mig för här på Byggahus för att se om jag kan få något tips på en annan hantverkare. Det kändes så bra när han var här och fick en varm och trygg känsla, men är orolig att de väljer att utnyttja min okunskap.

Får se vad som händer framöver, inväntar svar från firman för att se om de har någon bra motivering. Annars blir det nog att släppa de och gå vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.