G
V Vector skrev:
Har du bara kollektor till en fastighetspump så räcker ju bara en å tex nibe 1345/ 24 kw säljs ju på nätet för just över 100 lakan. Då har du bara en vp att sköta ....
Ja för annars måste jag väl ändå gräva egna slingor för ännu en till vp? Eller går det ha en slav efter kulverten?

J jonaserik skrev:
Ett tunt rör mellan rören ( dom som kommer från VP ) ( du har säkert en pump som försörjer kulverten.) om det finns så ska det vara samma temp på det som det som kommer från VP, kan även sitta en ventil på röret för att strypa flödet, lite som går runt. ( det ska bara pysa lite lätt ) Detta för att ha rätt temp fram i kulverten och på det som ska shuntas., finnas det ingen kulvertcirk så kommer kulverten att kallna när shunten stänger och stopp blir på värmen. Shunten för huset får liksom hicka och öppnar/stänger som en vinkarkrabba och ojämn värme i huset kan det bli.
Okej ja det har jag inte. Men jag har golvvärme och radiatorer i det huset, så jag borde ju inte behöva en bypass då?

J Josth skrev:
Räknade lite uppskattningsvis och en F1345-24 vill ha en kollektorslang på ca 1324 m för att värma båda husen plus tillbyggnad på totalt 500 kvm. Specifikt effektuttag 13 W/m.
Okej ja då kommer jag behöva gräva mer slang. Men som jag skrev innan så kommer jag väl ändå behöva gräva mer om jag skulle koppla på ännu en till vp till andra huset? Den går väl inte driva som slav genom kulverten?
 
G Gunnar92 skrev:
Okej ja det har jag inte. Men jag har golvvärme och radiatorer i det huset, så jag borde ju inte behöva en bypass då?
En baypass är för att säkerställa att värmen kommer fram, sen om man har GV eller raddar har ingen betydelse. Raddarna behöver lite mer värme ( flöde ) så det kanske klara sig utan baypass, men vår och höst kanske shuntar stänger och då går kanske en pump från VP mot stängda ventiler och det mår dom inte bra av, kan börja koka i sig och bli för varm. Men svårt på distans att säga hur det ser ut och vad som behövs
 
G
J jonaserik skrev:
En baypass är för att säkerställa att värmen kommer fram, sen om man har GV eller raddar har ingen betydelse. Raddarna behöver lite mer värme ( flöde ) så det kanske klara sig utan baypass, men vår och höst kanske shuntar stänger och då går kanske en pump från VP mot stängda ventiler och det mår dom inte bra av, kan börja koka i sig och bli för varm. Men svårt på distans att säga hur det ser ut och vad som behövs
Okej det kan förklara saken varför det känns som det är dålig cirkulation, isåfall får jag nog gräva en ny kulvert direkt.. För det är isolering i befintlig, så det finns väl ingen annan lösning?
 
Dålig cirk säger du. för en baypass så ska det finna s ett litet ör mellan tur/retur på kulverten, finns det inte så går det att sätta dit en, den sätts in på rören strax innan shunten som reglerar värmen i huset. Så för att få en cirk så behövs det ingen mer kulvert till det huset. Det ska då vara en pump i VP som pumpar mot kulverten med ett litet flöde så kulverten hålls varm och inreglerad på en kurva ett par snäpp högre än det som behövs i huset. Baypassen ska då ha en strypventil så det går att ha ett miniflöde över kulverten. Som en sådan på bild
 
  • En strypventil av rostfritt stål markerad med "15 INVÄNDIG" för användning i VVS-system.
useless useless skrev:
Jag skulle snarare säga att ca 40 grader är nog varmt för golvvärme.
Ta dit någon firma som får komma med förslag på lösning och en offert.
När vi satte in golvvärme stod det i manualen för rören att parkett/trägolv inte skulle ha mer än 27 C.
 
27-28 grader brukar vara max yttemperatur på golvet. För att nå den temperaturen behöver vattnet vara varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.