M -MH- skrev:
Vill se bilder på hur du löst kring dörrar, fönster mm!
Inga konstigheter där. Jag går upp med två slingor till övervån, sen avstick ner i varje rum på ett ställe. Jag har mesta stora gjutjärnsraddar och lite kallras (1 glas med tejpade innanfönster), så en del har jag inte ens vid fönster. Har höga golv socklar (sekelskifte) så drar generellt i eller på dem så att säga.
 
OK, det var värmerör, då är jag med.

Inte svårt att lufta systemet med alla upp och ner-dragningar?
 
Staffans2000
M -MH- skrev:
Snyggare om man gör det på raksträckorna tycker jag.
Själv föredrar jag att skarva rören vid vinklar, så blir det såväl praktiskt som snävt. Båda rören skarvas naturligtvis på samma ställe.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag trodde du bockade dom helst? Eller fattade jag fel?
 
Staffans2000
M -MH- skrev:
Jag trodde du bockade dom helst? Eller fattade jag fel?
Jag bockar naturligtvis helst. Men förr eller senare måste nan skarva, ifall rörlängan inte räcker till. Då skarvar jag helst i en vinkel.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nej, inga problem med luft. Man bygger i princip alltid så vad jag har sett, alltså en stam uppe eller nere o sen avstick neråt eller uppåt i rummen. Raddarna blir ju själva luftfällan om man nu har någon luft i systemet.
Finns riktigt snäva o fina lödvinklar!
 
M -MH- skrev:
OK, det var värmerör, då är jag med.

Inte svårt att lufta systemet med alla upp och ner-dragningar?
Jag har synliga kopparrör för tappvatten i badrummet också, men de hade jag tänkt måla fast alla andra projekt kom emellan :).
 
Staffans2000
G guggen skrev:
Nej, inga problem med luft. Man bygger i princip alltid så vad jag har sett, alltså en stam uppe eller nere o sen avstick neråt eller uppåt i rummen. Raddarna blir ju själva luftfällan om man nu har någon luft i systemet.
Finns riktigt snäva o fina lödvinklar!
Japp och de mjukare kallas för knän och de är naturligtvis att föredra, då de ser mer eleganta ut, men framförallt för att de ger mindre brus.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ingen superbild, men en bild i alla fall.
 
  • Vit list och rörgömme längs en vägg med gråmelerad textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut, är du nöjd med utseendet på plastklamrarna? Funderar på om man skulle använt rörsvep med skruvstift, det syns inte lika mycket.
 
M -MH- skrev:
Ser bra ut, är du nöjd med utseendet på plastklamrarna? Funderar på om man skulle använt rörsvep med skruvstift, det syns inte lika mycket.
Ja, Falusnap. Gör sitt jobb. Man kan givetvis göra det mer avancerat, men jag tycker det är acceptabelt.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.