RACS RACS skrev:
Fast i ett avgörande i HD om reklamation för köp i samband med installation har visat på nåt annat; där en vara, i detta fall en värmepanna som vid konsumentköp, omklassades i ett blandavtal till KtjL.

NJA 2001 s. 138: Frågan gällde om ett avtal om leverans och installation av en värmepanna hos en privatperson skulle anses som ett konsumentköp eller en konsumenttjänst.
Att det klassades som konsumenttjänst i detta samband får bäring även framgent. Man ska inte dra för snabba slutsatser så där lite slarvigt.

Det har senare diskuterats om att det där avgörandet skulle ha varit påverkat av kommande nya regler, alltså det faktum, att en ny lag redan var var på gång (och således innebär det att detta avgörande fortsatt får viss betydelse i praktik även senare).
Domen innebär att det är skillnad om en viss vara försäljs i butik till skillnad om den kommer tillsammans med en tjänst. I domen står bl.a. följande,
Avtal om arbete på egendom som typiskt sett går ut på att näringsidkaren skall tillhandahålla såväl gods som arbete omfattas allmänt sett av konsumenttjänstlagen, medan köpeavtal typiskt sett går ut på endast tillhandahållande av gods. När ett arbetsåtagande framstår som ett väsentligt moment i avtalet torde detta normalt böra betraktas som ett avtal om en tjänst och inte som ett köp.

Dessutom ska rekvisit om kvalificerat arbete vara uppfyllt, så att
arbete framstår som kvalificerat därför att det kräver fackmans sakkunskap, skicklighet eller särskild utrustning.

I detta mål, gällde avtal om "gods" samt leverans och installation till ett gemensamt pris och man uttalade, att det bör behandlas som en enhet. Då arbetet gick ut på att värmepannan skulle fästas som fast inredning i byggnaden och anslutas till byggnadens värmesystem sägs vidare, att installationen är därmed att anse som arbete på byggnad och avtalet omfattas av den längre preskriptionstiden.

Under dessa villkor kom avgörandet att innebära, att förutsättningar vid "blandavtal" kan ge utfall, så att 10 års gränsen tillämpas för en vara som entreprenören levererar och fäster i fast byggnad.

Så.. säger bara, varför uttala sig så självklart segervisst och tipsa andra.. Inte helt bombsäkert på förhand hur en sån sak räknas i motsvarande ärende, eller liknande, och i vart fall, om det går till faktisk prövning..
Nya konsumenttjänstlagen gör ingen större skillnad på den saken.
Ska man vara kaxig gäller det att hålla rätt på faktan. Domen du hänvisade till... Läs den igen...
 
B Byggdjuret skrev:
Ska man vara kaxig gäller det att hålla rätt på faktan. Domen du hänvisade till... Läs den igen...
Det borde även du kunna begripa, alltså att man aldrig kan ta sakfrågor för något för givet... Saken på tal ändras inte ens av nya konsumentlagen. :crysmile:

Rätt tröttsamma kommentarer de där allmänt förekommande här om att läsa igen, allt som oftast när man inte har något annat att komma med.. Och helst då i den mer infantila formen, utan angivelse om vad som liksom skulle tarva läsning.
Tar ingen notis alls härmed, då kommentarer av det slaget är fullständigt osakliga och irrelevanta för den sak som diskuteras. Undermåliga argument. Punkt.


Vill du något så får du vänligen anstränga dig lite mer att specificera än att låtsas det se ut som om något du tycks ha något klart för dig.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hur menar du att ROT avdraget påverkas av vart i landet man bor?
Tjänar du 25”/ mån i Danderyd betalar du mindre skatt än ifall du bor i tex Dorotea. Således kommer invånare i Dorotea snabbare kunna få Max rotavdrag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Det borde även du kunna begripa, alltså att man aldrig kan ta sakfrågor för något för givet... Saken på tal ändras inte ens av nya konsumentlagen. :crysmile:

Rätt tröttsamma kommentarer de där allmänt förekommande här om att läsa igen, allt som oftast när man inte har något annat att komma med.. Och helst då i den mer infantila formen, utan angivelse om vad som liksom skulle tarva läsning.
Tar ingen notis alls härmed, då kommentarer av det slaget är fullständigt osakliga och irrelevanta för den sak som diskuteras. Undermåliga argument. Punkt.


Vill du något så får du vänligen anstränga dig lite mer att specificera än att låtsas det se ut som om något du tycks ha något klart för dig.
Ett sista tips i all välmening, nästa gång du tröttnar på någon som inte ens skrivit till dig
Att ska du lägga dig i håll en bättre ton en den du klagar på. Att bete dig som ett barn försvårar bara för dig själv, din trovärdighet hamnar på samma nivå.
Och sist men inte minst. Tänk på att citera rätt. Och dra inte överdrivna slutsatser. Risken är att du själv faller.
 
Den diskussionen som uppstått huruvida vilken lag som ska tolkas så handlade mitt inlägg om marginaler med tanke på garanti.
Jag blev rättad och pudlade. Garantin är inte tvingande. Däremot är reklamations rätten lagstadgad och kan gälla upp till 10år beroende på vilken lag som ska tolkas.
Men oavsett så innebär det ändå att det finns en risk för hantverkaren att ta hänsyn till vid prissättning. Om den gäller i 3 eller 10år spelar ingen roll i sakfrågan
 
B Byggdjuret skrev:
Ett sista tips i all välmening, nästa gång du tröttnar på någon som inte ens skrivit till dig
Att ska du lägga dig i håll en bättre ton en den du klagar på. Att bete dig som ett barn försvårar bara för dig själv, din trovärdighet hamnar på samma nivå.
Och sist men inte minst. Tänk på att citera rätt. Och dra inte överdrivna slutsatser. Risken är att du själv faller.
Tråkigt att du uppfattar det så, om ton. Klagan är något annat än att blotta sätt som uppfattas som osakliga sätt att underminera argumentation i diskuterade sakfrågor, i detta fall frågan om att en sakprövning kan landa i oväntade avgöranden.

Nog om det. Svaret här, mest för att säga att du gärna får nämna vilken citering som inte var rätt. Givetvis ska en sån sak vara rätt.
 
Och nu har jag kontrollerat citaten, dvs den text som är kursiverad och alltså står som citeringar. Finns inget felaktigt i något alls av dessa citat.

I ljuset av din kommentar i form av uppmaningen "Tänk på att citera rätt", så ska det då tydliggöras klart och tydligt: Den kontroll jag nu gjort visar att allt är ordagrant citerat.

Då kan man med rätta undra vad du är ute efter och vad du talar om.

Vidare, så säger du.. "Och dra inte överdrivna slutsatser."
Otydligt vad som avses med det också, förvisso kan det ibland vara något svårt att tyda andras inlägg, det håller jag med om.

Men den dragna slutsatsen.. i den mån någon slutsats alls kan sägas ha dragits.. då det istället återfinns ett rätt så modest konstaterade.. men faktiskt redan två gånger sagda.. är:
en sakprövning kan landa i oväntade avgöranden.
 
RACS RACS skrev:
Och nu har jag kontrollerat citaten, dvs den text som är kursiverad och alltså står som citeringar. Finns inget felaktigt i något alls av dessa citat.

I ljuset av din kommentar i form av uppmaningen "Tänk på att citera rätt", så ska det då tydliggöras klart och tydligt: Den kontroll jag nu gjort visar att allt är ordagrant citerat.

Då kan man med rätta undra vad du är ute efter och vad du talar om.

Vidare, så säger du.. "Och dra inte överdrivna slutsatser."
Otydligt vad som avses med det också, förvisso kan det ibland vara något svårt att tyda andras inlägg, det håller jag med om.

Men den dragna slutsatsen.. i den mån någon slutsats alls kan sägas ha dragits.. då det istället återfinns ett rätt så modest konstaterade.. men faktiskt redan två gånger sagda.. är:
en sakprövning kan landa i oväntade avgöranden.
Det jag syftade på var den om domen från hd.
 
P pmd skrev:
OK, då avfärdar vi momssänkning. Som jag skrev tidigare så tror jag att moms är en bra skatt som vi ska behålla överlag. Att fippla med differentierad moms tror jag inte är så lyckat.

(Den här rapporten tycks dock visa att det inte blev sämre med moms-sänkningen).
Nu har jag ögnat igenom rapport och det var inga super siffror. Så jag står fast vid min tidigare åsikt. Men det var intressant att läsa rapporten.
Jag tror ändå att rot är upplagt på det bästa sättet.
 
E elmont skrev:
Och har man då låg inkomst så kan man inte utnyttja avdraget till fullo och inte har råd med jobbet utan fullt avdrag, medans man som höginkomsttagare dels har råd med jobbet utan avdrag, samt att man kan utnyttja hela skatteavdraget. Så lite orättvist kan man ju tycka att det är.
Fördelen med rot är att de som tidigare inte haft råd får råd. Så det är inte bara väl bärgade som tjänar på det.
Frågan är om någon med mindre årsinkomst en lägsta idag skulle haft råd med hantverkare? Sen klagar en del på att det inte gäller om man bor i hr. Det är inte konstigt att dessa inte får vara med. I teorin
Så ska man inte behöva göra något på din lgh. Och en sak tyvärr även fungerar praktiskt det är att har ingenting för en renovering
 
B Byggdjuret skrev:
Den diskussionen som uppstått huruvida vilken lag som ska tolkas så handlade mitt inlägg om marginaler med tanke på garanti.
Jag blev rättad och pudlade. Garantin är inte tvingande. Däremot är reklamations rätten lagstadgad och kan gälla upp till 10år beroende på vilken lag som ska tolkas.
Men oavsett så innebär det ändå att det finns en risk för hantverkaren att ta hänsyn till vid prissättning. Om den gäller i 3 eller 10år spelar ingen roll i sakfrågan
Hantverkaren för konsumentens garantianspråk vidare på sin leverantör . Ingen ytterligare kostnad för
hantverkaren.
 
B Byggdjuret skrev:
Du läste min länk om kkl? Den nämner inte tillverkaren. Utan enbart säljaren vilket är självklart. Jag förstår inte vad du yrar om blandar du ihop lagarna nu? Det är två olika saker. Kkl ger 3års
Reklamationsrätt. Sen börjar du prata om
Kk och andra jobbigheter. Det lär troligtvis inte vara en kk som blir ekonomiskt jobbigt.
Där blandar du nog ihop med kktjl?
Där har du större risk ekonomiska katastrofer. Ett tips är att du läser kkl.
Framför allt $23
Jag tror inte att frågan om vem som yrar behöver utredas , svaret har redan givits.
Det går alltid att reklamera till tillverkaren/grossisten om inte entreprenören behagar svara , är på
obestånd , i KK eller att konsumenten inte anser att entreprenören kan åtgärda skadan . Då
övertar konsumenten entreprenörens reklamationsrätt/ garantianspråk gentemot tidigare led.
Läs KkL § 46 som även gäller analogt för KtjL .
Har tidigare vid överskriden reklamationsrätt ställt reklamationen till tillverkaren som ersatt mig
efter frågan " varför håller inte denna del längre än 4 år ?" Detta vid 2 tillfällen.
 
S Spikin skrev:
Hantverkaren för konsumentens garantianspråk vidare på sin leverantör . Ingen ytterligare kostnad för
hantverkaren.
Tja så enkelt man kan göra det för sig. Synd att det inte är så enkelt. Hantverkaren får en kostnad som troligtvis inte tillverkaren dtår för. Det är att byta ut delen. Sen ligga ute med pengarna. Så det är inte så enkelt som du vill tro. Detta gäller oavsett vilken lag som det syftas till. Att köparen själv måste reklamera hör inte till frågan.
Så, jo hantverkaren har en kostnad att ta hänsyn till. Dessutom är det inte säkert att tillverkaren är lika snäll som hantverkaren.

Men varför är det så svårt att acceptera att det finns kostnader för en produkt som man inte tänker på själv? Eller är det bara så att fin åsikt är att hantverkare inte ska ta betalt?
 
E
Heja privatkonsumenter - bu för hantverkare!
Skam!
 
E El-Löken66 skrev:
Heja privatkonsumenter - bu för hantverkare!
Skam!
Det är för j......gt att de har mage att sätta såna priser det borde regleras i lag att man inte får ta mer betalt än ved kunden tycker den har råd med. Borde vara förbjudet med fri prissättning.

Eller så accepterar man att företagare vill tjäna pengar. Att de tar betalt för bil att de vill tjäna pengar även på material. Man kam fråga hur prissätter inköp. Man frågar om timkostnaden, men inte priset på material.
Eget ansvar...

Man läser inga trådar om vilka priser den lilla närlivs har. De flesta begriper att de kostar mer. De har inte samma ekonomiska muskler. Willys säljer varor med minus marginal. Det handlar om ordinarie pris.lock varor.
Det skulle inte din lokala närlivs klara av ekonomiskt.
En hantverkare skulle inte överleva på att ha minus marginaler. De flesta hantverkare är ensam eller bara några få anställda.

Om folk frågade först så skulle man slippa många trådar om att det var dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.