Ska byta kök och lägga nytt parkettgolv (klickgolv). Köket kommer jag ta in hantverkare som bygger men golvet tänkte jag lägga själv. Är det smartast att lägga in golvet innan köket eller att göra det efter att det står på plats? Borde väl funka bra att dom bygger köket 13mm (det nya golvets tjocklek) högre än standard så lägger jag golvet in mot benen på köket och sätter sen dit sockeln? Kyl+frys ska väl också stå på det nya golvet? Hur skulle ni göra? Vad är att föredra?
 
BirgitS
Det beror delvis på kökstillverkaren. Om det är underskåp som i huvudsak hänger på väggen och endast har ben för extra stöd kan man lägga parkettgolvet ända in till väggen. Om det är underskåp som i huvudsak står på benen eller en sockel och endast sitter fast i väggen för stabilitetens skull eller om det är en köksö, som ju inte har någon vägg att hänga skåpen på, så brukar parkettgolvstillverkarna skriva att man inte får lägga golvet under de skåpen eftersom golvet då blir fastlåst av skåpen och inte kan röra sig när luftfuktigheten ändrar sig.

Man ska alltid lägga parkettgolvet in under vitvaror som står direkt på golvet så att man kan skjuta in och dra ut dem utan att det finns någon höjdskillnad på golvet som stoppar upp.
 
Det är ett ikea kök så det står på ben. Så med tanke på det kan jag göra som jag vill?
 
BirgitS
Ikea-kök hänger framför allt på väggen så länge det inte är fråga om en köksö och det är väl då som du kan göra hur du vill med golvet.

Men Ikea-kök och hantverkare?
Monterar du ihop skåpen mm. åt dem för annars brukar det bli billigare att köpa ett kök där skåpen kommer hopmonterade. Det är dyrt att låta hantverkare sitta och montera ihop delarna, dyrare än när det görs i en fabrik.
 
Japp stommarna skruvar vi själva (y)
 
A
Jag har lagt golvet i hela köket, även under köksön. Jag har aldrig hört att problemet uppstår i verkligheten, men vet att golvtillverkarna resonerar som redan sagts tidigare. Snyggt att göra hål för benen i golvet i salongen, där flygeln står?
 
BirgitS
mowatom skrev:
Jag har lagt golvet i hela köket, även under köksön. Jag har aldrig hört att problemet uppstår i verkligheten, men vet att golvtillverkarna resonerar som redan sagts tidigare.
Det finns trådar i forumet med parkettgolv som går isär eller reser sig och där det troligen beror på att golvet inte kan röra sig som det ska.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns trådar i forumet med parkettgolv som går isär eller reser sig och där det troligen beror på att golvet inte kan röra sig som det ska.
Det må vara hänt, jag har fortfarande aldrig sett det.
 
Hur blir det om man har en täcksida mellan skåpen och kyl/frys? Täcksidan ska väl gå ända ner till golvet eller funkar det att sätta den i höjd med bänkskåpen dvs att den slutar vid sockeln? Ska den gå ner mot golvet blir det ju lite svårt om inte golvet är lagt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.