Försökte montera fönsteröppnare i det nya växthuset igår men tycker inte att det känns helt bra. Kolla gärna på bilden och se om jag tänkt fel nånstans. Växthuset är ett Oas senior från skånska byggvaror (samma finns hos flera andra återförsäljare, det är tillverkat av Jansens) och fönsteröppnaren är Optivent Storm. I bruksanvisningen står det att fönsteröppnaren ska monteras parallellt med glaset, men jag lyckas inte med det utan den hänger ner ett par cm för långt för att kunna anses vara parallellt. Då har jag ändå satt ett par brickor som distans under det undre fästet. Just nu är jag inne på att skaffa längre skruv och tjockare distanser. Men samtidigt funderar jag om jag är rätt ute eller gör nåt fel.
Monterad fönsteröppnare i ett växthus som inte är helt parallell med glaset, för långt nedhängande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser det ut hos er? Lägg gärna upp bilder.
 
Ta en bild på längre avstånd. Har en storm själv.
Fönsteröppnare med fjädrar på takfönster mot grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här på lite längre avstånd
Gasfjädrar av metall installerade i en glasöverbyggnad med utsikt över träd och en kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S s97danl skrev:
Ta en bild på längre avstånd. Har en storm själv.
[bild]
Du har mycket mer karm att skruva i för det övre fästet. På mitt växthus ligger karmarna nästan på varandra vilket ger väldigt lite utrymme att borra och skruva i, därför provade jag att fästa i kanten där det finns möjlighet att sticka in skruv men då kommer det fästet för långt ut...
 
Du behöver inte vara orolig. Detdär kommer funka bra. Du får vänta på värmen lite bara
Ditt montage ser bra ut. Ta bort brickorna så det sitter ordentligt. Bilden där man ser öppnaren sitta rakt upp är överdriven.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Du behöver inte vara orolig. Detdär kommer funka bra. Du får vänta på värmen lite bara
Ditt montage ser bra ut.
Låter bra, får hoppas på några soliga dagar då :cool:
 
D Dublin skrev:
Låter bra, får hoppas på några soliga dagar då :cool:
Blev det någon sol idag?
Här i skåne var takfönsterna vidöppna
 
S s97danl skrev:
Blev det någon sol idag?
Här i skåne var takfönsterna vidöppna
Jepp, den öppnade upp lite grann. Jag hade inte möjlighet att vara ute i växthuset mer än en liten stund men det kändes ganska varmt så jag ska nog justera den så att den öppnar tidigare. Sen har jag två till som ska monteras...
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.