Om du inte är med i styrelsen se till att du blir det.
Anlita sedan professionella besiktningsmän.
Kontakta sedan ett företag som är proffs på underhållsplaner.
Åtgärda det akuta och se sedan vad som är mest angeläget enligt underhållsplanen.
Var beredda på att gå igenom och revidera underhållsplanen varje år.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Nja. Vi har varit helt inställda på komplett stambyte men vid fördjupade undersökningar, filmningar och kompletterande besiktning av (andra) experter får vi en annan bild. Det var det jag försökte beskriva.
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om besiktningar på rörstammar. Efter att rören uppnått en viss ålder så höjer de premien och självrisken. Det brukar hjälpa Brf:en att inse att det är läge att byta rören...
 
B b8q skrev:
Om ni nu ska byta avloppsstammarna till köket, fundera allvarligt på att även byta vattenledningsstammar också, så ni inte behöver riva kök igen om tio år eller så!
Jo, det skulle vara skönt att slippa det. Får se om de tar upp vattnet på något informationsmöte. Vem vet, det kanske byttes på 90-talet?!
 
Nissens Nissens skrev:
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om besiktningar på rörstammar. Efter att rören uppnått en viss ålder så höjer de premien och självrisken. Det brukar hjälpa Brf:en att inse att det är läge att byta rören...
OMG! Tänk om styrelserna sagt till försäkringsbolagen att stammarna byttes -92. De senaste åren har det varit flera vattenskador o de kanske vi fick ersättning för genom försäkringen. Lär inte försäkringsbolagen nu vilja ha tillbaka självriskmellanskillnaden?
 
Nissens Nissens skrev:
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om besiktningar på rörstammar. Efter att rören uppnått en viss ålder så höjer de premien och självrisken. Det brukar hjälpa Brf:en att inse att det är läge att byta rören...
Våra stammar har ca 20 års ”försäkringsbar” livslängd kvar. Därav situationen och att ett delvis byte, delvis relining kan vara ett alternativ. Men det här har jag ju redan skrivit tidigare förstås. Om du hade bemödat dig med att läsa ordentligt innan du kommenterade.
 
oshu oshu skrev:
OMG! Tänk om styrelserna sagt till försäkringsbolagen att stammarna byttes -92. De senaste åren har det varit flera vattenskador o de kanske vi fick ersättning för genom försäkringen. Lär inte försäkringsbolagen nu vilja ha tillbaka självriskmellanskillnaden?
Försäkringsbolagen brukar räkna på 50 år som schablon för livslängd på stammar.
 
  • Älska
oshu
  • Laddar…
Nissens
oshu oshu skrev:
OMG! Tänk om styrelserna sagt till försäkringsbolagen att stammarna byttes -92. De senaste åren har det varit flera vattenskador o de kanske vi fick ersättning för genom försäkringen. Lär inte försäkringsbolagen nu vilja ha tillbaka självriskmellanskillnaden?
Jag vet ju inte hur det fungerar om man lurat försäkringsbolagen....
Men jag var ordförande i en Brf när vi tog beslut om att byta rörstammarna, och det var just pga kommande premie höjningar, men också att självrisken skulle höjas kraftigt ifall man fick en vattenskada...
Kommer inte ihåg vilken ålder det var på stammarna faktiskt, kanske 25-30 år eller nåt...
 
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Våra stammar har ca 20 års ”försäkringsbar” livslängd kvar. Därav situationen och att ett delvis byte, delvis relining kan vara ett alternativ. Men det här har jag ju redan skrivit tidigare förstås. Om du hade bemödat dig med att läsa ordentligt innan du kommenterade.
Våra stammar??
Jag kommenterar TS inlägg. Har du samma stammar som TS?
Det handlar inte om försäkringsbara stammar. Om du hade bemödat dig att läsa mitt inlägg så skrev jag att försäkringsbolagen höjer premier OCH självrisker kraftigt när rörstammarna överstiger en viss ålder. De är ju fortfarande försäkringsbara... men det blir DYRT för Brf om man får en vattenskada och har gamla rörstammar...
 
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Försäkringsbolagen brukar räkna på 50 år som schablon för livslängd på stammar.
Men långt innan dess höjer de alltså premier och självrisker.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
-92 är ju nästan trettio år sedan. Hade ni sagt att stammarna varit bytta för fem år sedan hade det väl varit en sak, men -92!? Har svårt att se att styrelsen gjort något större fel även om den haft fel i sak.
Är det bytt till plast(HTA) lär de inte behöva bytas.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är det bytt till plast(HTA) lär de inte behöva bytas.
Ytterst tveksam till att de är i plast.
 
Nissens Nissens skrev:
Våra stammar??
Jag kommenterar TS inlägg. Har du samma stammar som TS?
Det handlar inte om försäkringsbara stammar. Om du hade bemödat dig att läsa mitt inlägg så skrev jag att försäkringsbolagen höjer premier OCH självrisker kraftigt när rörstammarna överstiger en viss ålder. De är ju fortfarande försäkringsbara... men det blir DYRT för Brf om man får en vattenskada och har gamla rörstammar...
Ska du kommentera någon annans inlägg ska du nog inte citera mitt. Gör du det kommer jag att anta att du kommenterar det du valt att citera.

Försäkringsbolagen justerar självrisker baserat på skadehistorik och ålder upp till vanligtvis 50 år. Har du 48 år gamla stammar och ingen historik av vattenskador så kommer man som förening normalt sett inte ha förhöjd självrisk. Har du trettio år gamla stammar och historik av vattenskador har du mer troligt förhöjd självrisk pga historiken än av åldern på stammarna.

Sen gör såklart alla bolag sina egna bedömningar men de flesta går mycket mer på historiken än på uppgiven ålder på stammarna eftersom den är väldigt svår att verifiera.
 
Nissens
timmelstad timmelstad skrev:
Ska du kommentera någon annans inlägg ska du nog inte citera mitt. Gör du det kommer jag att anta att du kommenterar det du valt att citera.

Försäkringsbolagen justerar självrisker baserat på skadehistorik och ålder upp till vanligtvis 50 år. Har du 48 år gamla stammar och ingen historik av vattenskador så kommer man som förening normalt sett inte ha förhöjd självrisk. Har du trettio år gamla stammar och historik av vattenskador har du mer troligt förhöjd självrisk pga historiken än av åldern på stammarna.

Sen gör såklart alla bolag sina egna bedömningar men de flesta går mycket mer på historiken än på uppgiven ålder på stammarna eftersom den är väldigt svår att verifiera.
Nu var det ju du som citerade mig först... :)
Antar att du har egen erfarenhet av det? Det försäkringsbolaget vi hade i den föreningen gick på ålder, det var lätt att verifiera för rörstammarna var aldrig bytta, och byggnadsår är ju ofta välkänt.

Några vattenläckor hade det inte varit men de aviserade höjning ändå. Kommer tyvärr inte ihåg vilket bolag det var eller hur gamla rören var.

Jag bor inte kvar där så... men jag var ordförande i föreningen så jag är säker på hur diskussionerna gick. Så olika försäkringsbolag gör väl olika då, och de kanske ändrat sina regler?
 
P
C Currywurst skrev:
Nu är du ju faktiskt en sådan själv som inte vet vad du snackar om. De flesta firmor inom relining ger 10 års garanti. Rörläggare brukar endast ge 5. Om det nu vore så dåligt hur kan man då ge den garantin?
Och det anser du att du vet då? :) :) :) inte just nå partisk som dessutom verkar jobba med relining..

Nej man kanske inte får fler år med en tydlig garanti och ja rörläggare ger garanti som du säger men även om du anser att relining företagen är duktiga som ger 10 års "garanti" så brukar det vara hopplöst att få nåt på den garantin för det är ungefär som alla andra garantier så skyller man på allt runtomkring för att kunna ta betalat en gång till när det läcker och inget är någonsin backjobb eller reliningföretagets fel..
Det är ungefär som med tandläkaren eller veterinären. backjobb existerar knappt i verkligheten utan allt beror på alla tänkbara orsaker som kunden såklart ska stå för...

Till på det så brukar ett riktigt stambyte hålla allt från 30-40-50-60 år innan det är dags igen och jämför man då priserna på relining som jag fått in så är det helt ointressant metod som ger mer krångel än lösningar. Jag anser relining är ett sätt att fördröja stambyte inte att göra istället för stambyte på hela lägenhetshus.
Den är min fasta åsikt och övertygelse sen får du tro vad du vill..
 
Nissens Nissens skrev:
Nu var det ju du som citerade mig först... :)
[/QUOTE
Jaså? Jag tyckte det verkade som du började i inlägg 47?

Nissens Nissens skrev:
Antar att du har egen erfarenhet av det? Det försäkringsbolaget vi hade i den föreningen gick på ålder, det var lätt att verifiera för rörstammarna var aldrig bytta, och byggnadsår är ju ofta välkänt.

Några vattenläckor hade det inte varit men de aviserade höjning ändå. Kommer tyvärr inte ihåg vilket bolag det var eller hur gamla rören var.

Jag bor inte kvar där så... men jag var ordförande i föreningen så jag är säker på hur diskussionerna gick. Så olika försäkringsbolag gör väl olika då, och de kanske ändrat sina regler?
Ja, jag är ordförande här sen fyra år tillbaka. Vi hade Länsförsäkringar tidigare och de började höja sina premier och självrisker för vattenskador ganska rejält för ett par år sen. Vi hade då inga skador alls men Länsförsäkringar hade det tufft generellt och höjde sina premier överlag. Vi bytte då till Brandkontoret som inte har samma policy.
Försäkringsmäklarna har väldigt bra koll på det här så mitt tips är att använda en av dem för att jämföra premier och villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.