Har en trappa hemma, med linoluemmatta på stegen och en trälist i fram- och bakkant. Mattan som ligger där nu är ganska tråkig och trappan är klassisk lackad furu, sammantaget ser det inte så kul ut. Vi funderar på att ta bort mattan från stegen, måla trappan och sedan lägga ny golvmatta, typ plast eller linoleum. Någon som har några goda råd vad gäller detta? Är det ens en bra idé, eller bör vi tänka om? Blir plastmatta för halt?
 
Vi har haft målat och plastmatta, men bytte alldeles nyligen till en "nålfilt" och jag tycker att det är stor skillnad nu. Ljusgrå vangstycken och en svart matta med lite får inslag av grått.
 
Håller själv precis på med trapp-renovering.
Har målat vagnstyckena, trappnos och bakstycke antikvita (furu/ek innan)
Har tidigare haft linoluematta i stegen + senare monterad heltäckningsmatta över detta (lim+spik vilket har förstört träets fina yta).
Dom hantverkare/mattläggare som jag rådfrågat har alla rekommenderat nålfiltsmatta (stickad på ett annat sätt och håller väldigt länge jämnfört med traditionell heltäckningsmatta)
Nålfiltsmattan är väldigt lik heltäckningsmatta men ska vara lite lättare att hålla rent.
Själva har vi ett antal katter i huset och dom har en förkärlek till att lägga spyor/hårbollar i just trappen, därför har vi valt en plastmatta istället.
Plastmattan håller ju samma tjocklek som linoluemmatta och således stämmer ju trappnosen efteråt med.
Plastmattan blir ju lite halare än nålfilt men det får man ta.
 
Finns det nålfiltsmatta som är (ungefär) lika tjock som standardlinoleum? Eller är den tjockare? För att få bort mattan som ligger där nu måste väl trappnosarna ändå bort, men det är ju alltid trevligt att kunna återanvända dem.
 
Ännu en som vill bli av med 70-talsutseendet.
Har en trapp i furu med spaljeer och hela köret med nålfiltsmatta, brun, nedsänkt, en bit i varje trappsteg.
Har trappnos och bakkant som är i nivå med nålfiltsmattan.

I min tanke är det bara riva ur de bruna mattbitarna, måla trappen vit och sedan limma fast ny grå/svart nålfilt med kontaktlim.

Då borde man väl kunna behålla befintliga trappnosar och bakkanter?
Är det så enkelt eller missar jag något?

Finns det enkla tips för hur man skär till nålfilten? Är det skära först och limma sedan eller lima först och finskära på plats? Det är skjukt snirkliga vinklar och 30 steg som skall bytas.
 
  • Gilla
Idahope
  • Laddar…
" I min tanke är det bara riva ur de bruna mattbitarna,"

Det brukar vara ett hel*'*e att få bort den gamla mattan och limmet under. Risken är stor att bakkanten och framkanten på trappstegen blir lite skadat i samband med detta :wow: när du slinter med kniven/stämjärnet/slipmaskinen......

Jag körde med en elektisk multicut på en trappa med heltäckningsmatta som bara legat limmad på plats i 2år och det funkade ganska bra utan skador på omgivningen d^_^b men det tog en massa timmar :(
 
Är det multicutter som gäller, eller finns det annat bra tips på hur man får bort heltäckningsmatta i trappor?
 
På en trapp som har fabriksmonterad linoleum på stegen är detv ett hästjobb att få bort linoleumen. Enklare är att sätta en ny nos utanpå den gamla och lägga den nya beläggningen i. Ett ännu elegantare val är de nya trappreniveringsstegen i trä som kommit ut på marknaden under senare år.
 
Trappstegskitten är ju så j*vla dyra, inte bara dyra uten orimligt dyra. =( Jag har 30 steg.

Samma 30 steg gör att jag drar mig för att börja slita i nålfilten. Tänk om jag efter ett par timmar får loss en, det går inte direkt att sätta tillbaka den biten igen. Nu ser det 1977 ut men är ändå i nyskick. Hur noga måste jag få rent då om jag ändå skall limma dit ny nålfilt över de gamla limresterna?

Det sitter trappnos i fram och bakkant på varje steg, funderade på om dessa gick att ta bort innan jag ger mig på mattan men det ser ut att vara omöjligt eftersom den följer stegen in i vagnstyckena på sidorna.

Det går ju inte måla den fula furun vit och behålla nålfilten heller eftersomm det skulle vara omöjligt att maskera mot nålfilten när man målar.

Suck.
 
Jag gjorde en trappkompass, måttade och sågade ut laminatgolv som vi limmade på trappan. Sen på med en ny trappnos. Blev skitbra för en billig peng.

Nej, det blev inte halt. :)

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Kunde inte sova innan jag testat....så jag drog loss nålfilten på ett steg. :)

Den satt inte hårdare än typ...silvertejp. Allt lim sitter dock kvar på steget. Det blev slätt och inte gropigt eller så. Är det bara limma dit ny filt på det gamla limmet tro?

Hela trappstegen inkl. Nålfilten måste ha gjorts innan montering för nålfilten följer även den med in i vagnstyckena.
 
Ja det brukar se ut så. Jag slipade i vårt förra hus nålfiltsmattatrappa för sedan och lackade stegen och målade vangstyckena vita det blev väl ok. I vårt nya hus hade vi en trappa med brun heltäckningsmatta. Den rev vi bort med våld och la dit en ny ljus matta i stället. Efter mindre än 2år då katten använt den som klösbräda var det dax att släppa tanken med matta i trappan.

Vi la en tunn parkett matt ek, för att matcha köksgolvet, tror den var 8mm men en extremt tunn trä yta, ser väl ut som laminat men ändå inte. Sågade/Slipade ner nos brädan ihöjd med trappsteget, och lackade den. La en guldfärgad list i framkant på stegen för att få ett snyggare avslut och dölja kanten på parketten. Det var lite klurit med vinklarna men det tog inte mer än 5 timmar att göra den, Endast 13 steg dock ;), Tror det var ca 3kvm parkett som gick åt a 350kr, , 1300kr lister, lite färg och lack. Om jag inte minns fel så kom vi under 3000kr i kostnad för hela trappan.
 
  • CIMG0206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sanella och 1 till
  • Laddar…
MickeK - Riktigt snyggt blev det.
Funderade på parkett jag med men vill inte ha metallkant.
Undrar om det är ogörligt att kapa 45grader och lägga ihop trappnosen med stegets skiva gerat. Risk att det flisar upp sig med tiden antagligen.

När ni rev ut den gamla mattan och ersatte den med en ny, va det ok om det gamla limmet satt kvar under? Eller måste man slipa ner allt helt?
 
Holpers skrev:
Ännu en som vill bli av med 70-talsutseendet.
Har en trapp i furu med spaljeer och hela köret med nålfiltsmatta, brun, nedsänkt, en bit i varje trappsteg.
Har trappnos och bakkant som är i nivå med nålfiltsmattan.

I min tanke är det bara riva ur de bruna mattbitarna, måla trappen vit och sedan limma fast ny grå/svart nålfilt med kontaktlim.

Då borde man väl kunna behålla befintliga trappnosar och bakkanter?
Är det så enkelt eller missar jag något?

Finns det enkla tips för hur man skär till nålfilten? Är det skära först och limma sedan eller lima först och finskära på plats? Det är skjukt snirkliga vinklar och 30 steg som skall bytas.
Precis så gjorde vi för 5 år sedan i vår trapp som ser ut precis som du beskriver er, och ja, det var precis så enkelt, men det tog tid.... Vi har dessutom två trappor (Källare och övervåning).
Valde en matta likande denna:
http://www.golvabia.se/Produkter1/Textilgolv/Corduroy/
Vi använde de gamla mattbitarna som mall för att skära ut de nya stegen. Fungerade bra!
 
Holpers skrev:
MickeK - Riktigt snyggt blev det.
Funderade på parkett jag med men vill inte ha metallkant.
Undrar om det är ogörligt att kapa 45grader och lägga ihop trappnosen med stegets skiva gerat. Risk att det flisar upp sig med tiden antagligen.

När ni rev ut den gamla mattan och ersatte den med en ny, va det ok om det gamla limmet satt kvar under? Eller måste man slipa ner allt helt?

Det finns även trappnosar med klick till en del parkettgolv. Vet tyvärr inte priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.