Jag har alltid gillat att måla med traditionella alkydfärger när det gäller invändiga snickerier. Dvs lösningsmedelburen oljefärg. Som hemmapulare kan man ju ventilera ordentligt när man målar, och man gör det ganska sällan.

Men! Oljefärgerna verkar ha vissa nackdelar. De gulnar med tiden. Det är ibland svårt att avgöra om gulnandet beror på att själva färgen gulnar, eller om det blir genomslag från träet. Och det verkar vara svårt att hitta en bra grundfärg som fäster bra, som spärrar bra, och som är slipbar. Beträffnade vidhäftning så är ju förutsättningarna ofta en mix av gamla redan målade ytor och nya trärena ytor. Typexemplet är ju att man sätter nya foder på gamla karmar osv.

En specifik fråga. Är det någon som kan tipsa om en bra alkydgrund som fixar vidhäftning, spärrning och slipbarhet?

En mer generell fråga. Om man skulle konvertera sig själv och prova på vattenburet sytem. Vilka produkter föredrar ni? Finns det någon akrylatfärg som har lite öppentid så man kan stryka ut den ordentligt? Är olika tillverkares produkter likvärdiga? Flugger, Jotun .... osv?
 
Jag numera och ser om jag får någon intressant lördagsläsning.
 
Jag brukar använda caparol ISO trägrund, den spärrar fint och är doftlös. Sen målar jag över med caparols snickerifärg vattenburen. Blir jättefint och inte en tillstymmelse till genomslag. Kört Beckers förr men kommer inte gå tillbaka.
 
Hur är det med gulnandet om man jämför traditionella alkydfärger med vattenburna alkydfärger? Somliga påstår att de vattenburna faktiskt gulnar lika mycket.
 
Tekno har en bra aldydgrund likaså beckers nondropp.
Använder det uteslutande på bart/nytt trä som annars skulle svälla och bli dassigt.
Som toppfärg tycker jag att jotuns supreme finish är överlägsen och öppen länge.
 
Nu har jag testat att grunda med Jotuns spärrgrund. Så nu är frågan vad jag ska köra med för färdigfärg. Antingen blir det väl Jotuns Supreme Finish, eller så blir det en vanlig hederlig alkydfärg. Det enda som skulle få mig att välja bort en vanlig alkydfärg är gulnandet. Men frågan är hur mkt supreme finish gulnar. Den kanske gulnar ungefär på samma sätt som en vanlig alkyd?
 
Nu har jag provat att måla några sockellister. Jag grundade två varv med Jotuns spärrgrund. Det var en eländig färg. Svårt att få jämt. Omöjlig att mellanslipa.

Sedan strök jag två lager med Jonune supreme finish. Glans 80. Den färgen var ganska ok att jobba med. Nu blev inte slutresultatet på topp direkt. Men frågan är om inte det har att göra med spärrgrunden. Och min ovana att jobba med supreme finish.
 
Nu har jag målat lite till med jotuns spärrgrund. Det är ju för farao en helt oduglig färg. Det är möjligt att den spärrar bra. Men det blir inte slätt, och inte går den att slipa på något vettigt sätt. Just kombinationen att det är omöjligt att få den slät och att det inte går att slipa den är ju väldigt irriterande.

Kanske får man gå tillbaka till att använda kvistlack och sedan en bra grundfärg som fyller bra och är slipbar. Är det någon som har en sådan produkt att rekommendera. Gärna alkyd. Lösningsmedelbaserad alltså.
 
En bra, i mitt tycke, grundfärg dock inte en spärrgrund kör alltid med kvistlack, är Alcros V-slip, Har slutstrukit med både Alcro Servalac och Jotun supreme finnish med bra resultat.
https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...MI2NKHloDW7wIVhteyCh2lUATTEAQYAyABEgIAavD_BwE

Som spärrgrund och färdig färg för takpanel brukar jag köra med Alcro panellack, den behöver dock härda en 2 dygn innan nästa strykning.
https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...MI2_ePoIHW7wIVENGyCh0VXQzWEAAYASAAEgI9dfD_BwE
 
Om vi nu ändå kollar på vattenburna grundfärger så verkar ju många gilla Beckers Snickerislip.

Men är det ingen som kan rekommendera en oljegrundfärg? Flugger har ju en. Men den säljs endast i 3-litersburkar. Den är bra annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.