Huset från början 1800-tal fick "centralvärme" någon gång på 1950-talet misstänker jag, med utanpåliggande dragning till radiatorer från en kökspanna.

Samtidigt installerade man en varmbvattenberedare på vinden, och drog in varmvatten till köket (och ett "modernt", tillbyggt badrum). Bitvis dold i innertak (nyligen sänkt?) och bitvis liggande synligt. Av lite olika skäl vill jag nu byta ut rören mot kopparrör, både för varm- och kallvatten.

Funderar på att måla dessa och ha de synligt,är det någon som har motsvarande, och kan visa bilder? Att ha kromat som i moderna badrum tror jag skulle skära sig, men målat i samma vita som värmerören borde funka?
 
  • Gilla
traemannen
  • Laddar…
G
Går bra att måla kopparrör men grunda alltid innan slutstrykning med oljefärg annars blir gärna ytan lite grön av kopparärg
 
Har du någon trevlig bild på dina målade vattenrör?
 
G
Nä inte direkt, bara några rör i källartaket
 
Hos föräldrarna drog vi utanpåliggande vattenrör och värmerör då vi renoverade i slutet på 90-talet. Vi hade en duktig rörmokare och tänkte efter med placeringar och dragningar och målade rören efteråt. Det blev väldigt snyggt. Servicevänligt och garanterat fritt från dolda läckor.
Det var svartrör med gängade skarvar för radiatorerna och lödda kopparrör för varm och kallvatten.

I huset där jag bor nu har vi också utanpåliggande målade rör. Tyvärr ganska osnyggt dragna av en mindre noggrann rörmokare men det går bra endå.

Den dagen jag bygger eller renoverar någonting eget blir det samma system!
 
Du har inte händelsevis några bilder både på bra och dåliga dragningar? Tex förbi dörrar?
 
Själv använde jag fabrikslackade kopparrör vid senaste synliga dragningen, i S-0502Y. Fanns inga passande klämringskopplingar, men dessa målade jag med sprayfärg. Finns dock vita presskopplingar.
 
För övrigt är målade rör ett helvete om man ska klämma på någonting i framtiden.
 
Staffans2000
F Fluxor skrev:
För övrigt är målade rör ett helvete om man ska klämma på någonting i framtiden.
Nej då. Lite försiktigt skapande med en kniv och därefter putsa av med fin smärjelduk.
Är det bara ett tunnt spraylager, kan man strunta i färgen och dra på kopplingen utan skrapning och slipning.

Staffan
 
Min tanke är att löda och sedan måla med metallprimer och elementfärg. Synliga klämringskopplingar är inte så fint.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
M -MH- skrev:
Min tanke är att löda och sedan måla med metallprimer och elementfärg. Synliga klämringskopplingar är inte så fint.
Löda blir bra. Men snyggast är bockade rör.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag drog hela mitt hus med synliga 22mm kopparrör, lödning. Sen tog jag en lätt infettad duk och smorde dem. Då blir de snabbt riktigt djupt mörkbruna.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Löda blir bra. Men snyggast är bockade rör.
Helt rätt, men skarva måste man. Snyggare om man gör det på raksträckorna tycker jag. Kan vara svårt att bocka i flera riktningar också, och kopparrör vill man inte kassera allt för mycket.

Tänkte nöja mig med 15 mm rör, så det går ju ganska enkelt att kallbocka.

Bilder, @guggen...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Helt rätt, men skarva måste man. Snyggare om man gör det på raksträckorna tycker jag. Kan vara svårt att bocka i flera riktningar också, och kopparrör vill man inte kassera allt för mycket.

Tänkte nöja mig med 15 mm rör, så det går ju ganska enkelt att kallbocka.

Bilder, @guggen...
Skall ut till den kåken imorgon (där var det snart 10år sen jag drog systemet), kan ta några bilder då om jag kommer ihåg. Blev en jxxla massa meter rör Iaf, gjutjärnsraddarna målade jag med linolja.
 
Vill se bilder på hur du löst kring dörrar, fönster mm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.