Ska snart ge mig på att bygga förråd och sitter nu och funderar lite på el till det.
Nej, jag kommer inte koppla det själv, vill bara ha koll på alternativen.

Ca 30m från skåpet i huset till där förrådet ska vara (15m i hus/krypgrund - 15m i rör under mark)
Vill ha ut 3x10A och helst bara en kabel så liten som möjligt (tanken är N1XV 5g2.5)
Förrådet ska ligga på egen JFB/PSA.

Vilka alternativ finns?
PSA i huvudskåpet (hittar dock bara PSA 3 - 3X1P+N 6kA C-10A 30mA i Hagers QC sortiment)
3x10A dvärgbrytare i huvudskåpet och sen litet skåp med JFB/dvärgbrytare i förråd (kaka på kaka)?
Kör Hager QC i resten av huset och garaget så vill hålla mig till det.
 
Vad är det "skåp" du talar om? En elcentral i huset eller mätarskåpet? Kabeln kan dras ifrån vilken som är lämpligast så om mätarskåpet är närmare så är det ett alternativ.

All ledningsdimensionering börjar med önskad belastning. Du nämner trefas och högst 10 A vilket bara ger en fingervisning. Ska du ha trefasuttag, enfasuttag och kanske lite fast installerad belysning i förrådet? Ska du köra flera olika maskiner samtidigt? Vad är den totala effekten och strömmen per fas? För att stödja alla eventualiteter rekommenderas en liten elcentral i förrådet - det räcker med kanske en JFB, en trepolig plus 2-3 st enpoliga dvärgar.

Belastningen ska ju ligga en bit under säkringarnas märkström. Ledningsdimensionering handlar även om spänningsfall, och där är det önskad belastning som styr, inte säkringarnas storlek.

Nästa steg i dimensioneringen är förimpedansen i matande punkt. 30 meter 2.5 mm² ska fungera tumregelmässigt men det finns inga skäl till att dra från höften, utan ta reda på förimpedansen, fråga nätägaren eller sök på vattenkokarmetoden.

Förimpedansen beror som sagt på var kabeln ansluts, elcentralen eller mätarskåpet. Innan man väljer behöver man se på möjligheten att smita in en kabel till. Den ska helst ligga utanför grupperna i denna central så att förrådet inte blir beroende av huset, tvärtom att jordfel i förrådet inte släcker hela huset.

2.5 mm² kräver en avsäkring i matande punkt, ett extra säkringsled som enbart är av ondo. Därför förespråkas ofta att fundera på 6 mm² istället så slipper man detta. Den kabeln ska då få plats att anslutas före huvudbrytaren i elcentralen.
 
Lite mer info.

"Skåpet" är elcentralen i huset. Det var ju logiskt i mitt huvud när jag skrev det :D
Inget 3-fasuttag utan tanken är att dela upp de tre faserna till olika förbrukare.
1: Vår/sommar/höst poolpump och VP på totalt 1.2kW
2: Uttag utomhus till framförallt högtryckstvätt, elektrisk häcksax e.t.c.
3: Uttag inne samt lampor. Vintertid ett element på runt 1kW.

Så inga större förbrukare den mesta tiden men vill kunna köra HT-tvätten (2.1kW) samtidigt som poolen är igång därav att jag vill ha ut mer än 1x10A

Att dra 6mm² blir inte helt smidigt så underviker det gärna om det går.
Var en elektrikerkompis som pratade om PSA i elcentralen i förbifarten och det lät ju smidigt.

Förimpedansen ska jag genast försöka komma fram till vad den är så nu får mätaren och vattenkokaren fram

Uppdatering
Förimpedans mätt till 0,56 så kör på 0,6 i Eldim
 
Redigerat:
Med bara enfaslaster kan du komma undan en elcentral i boden, utan det räcker med en kopplingsdosa som fördelar. Om det blir ett trefasuttag i framtiden så kan man montera en liten elcentral där.

Jag tolkar det som att elcentralen alltså är smidigaste platsen att utgå ifrån. Då kan man koppla in den som du tänkt, under centralens HB men separat JFB + dvärg (om du har plats). Du kan kolla priser på PSA kontra JFB+dvärg och välja därefter. Om man fördelar trefasledningen i en kopplingsdosa och därefter håller isär faserna så är det inte helt nödvändigt med trepoliga skydd utan 3x1-poliga går bra - man kan se det som tre separata grupper.

Förimpedansen är bra så 2.5 mm² går bra, speciellt med 10 A säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.