Hej,
Håller på och beställer material till vårens terrassprojekt och har nu stött på ett litet frågetecken.
Tanken är att trallen ska gå så som på bilden, förutom de två första trallbrädorna närmast huset som kommer att gå längst med för att underlätta framtida målning av fasaden.

Hur bör jag utforma bjäklaget, om jag gör ett kryssbjälklag med bärlinor längst med huset så kommer jag att behöva kapa till en massa kottlingar mellan golvreglarna för att ha något att fästa trallen på. Hur blir det även med bärigheten?
Om jag istället gör ett nedsänkt bjälklag så kommer jag även där behöva kottlingar och en massa balkskor, vilket jag gärna undviker.
Kan man sätta bärlinorna så som på bilden nedan? Eller har ni annat tips?

Hoppas att ni förstår min fråga, inte så lätt att förklara känner jag :)
 
  • Översiktsplan av en terrass intill ett hus med trallbrädor och planerad riktning för bjälklaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av terrasskonstruktion med trall, golvreglar och bärlinor nära en fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du gör som på din skiss så kan du inte ha trallbrädor längs med huset om jag förstår din idé korrekt.

Du ska alltså ha två brädor längs med huset och resten vinkelrätt från huset?
Då behöver du sätta 2 golvreglar längst in som du har ca 170mm mellan och sen sätta kortlingar cc-600 mellan dom.

Om du även vill ha en fris längst ut så du slipper avsluta med synligt ändträ så gör du likadant där.
 
Stämmer. Min ritning gäller inte de två första brädorna.
 
Gör som på din bild men med två golvreglar längst in så blir det bra. Det är precis så man måste göra om man ska ha en fris med två brädor.
 
Ändrade "ritningen" nu, och stirra er inte blinda kring hur golvreglarna är placerade, jag vill bara visa på principen
 
Såhär fast där inne vid huset då.
regel2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.