Y Ycb62 skrev:
Varifrån är detta uterum samt hur många kvm är det?
Denna bild är från maj 20 hur har det klarat vintern? Nyfiken ska bygga något liknande snart.
´HEJ
Det är ett Classicum Serralux300 och det har fungerat utan problem. Den har klarat av både storm och ett julfirande utan problem. På julafton satt vi in en värmefläkt och hade sen 23 grader när det var dags för julmiddag.
 
julmiddag.[/QUOTELåter ju helt underbart! Vilken typ av glas samt tak har du och isf hur många mm om du har kanalplast i taket. Vad ska man tänka på när man beställer samt bygger. Har du takfönster? Är det en eller flera dörrar in i uterummet? Hur många tid tog det att bygga? Jag utgår från att du inte isolerat under trallen; eller? Ja där kom ett antal nyfikna frågor har du lust o svara skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Hur stort är det? Bredden och djupet samt höjden? Ser att detta har olika mått hos Classicum
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Oj! Många frågor blev det. Den är 5x 3 m och höjden minns jag inte men jag tog den minsta taklutningen med två takfönster.
Den har standardglas dvs ingen kanalplast som om man vill spara energi och vill behålla värmen och ha ett uterum med isolerat tak mm så är detta inte ett alternativ , men vi prioriterade att kunna se himlen ( och stjärnorna) samt förlänga säsongen. Golvet är isolerat underifrån något som verkligen gjorde skillnad och som gjorde att vi kan använda den även på julafton . Då det är enkelglas så blir det rätt fuktigt på glaset när man sitter där på vintern men med en bra,tyst fläkt och som på julafton eldar i kaminen inne i huset så tycker vi inte att det är ett problem. Funderar även på att sätta en liten vedkamin inne i vårt ”orangeri ”. Den har bara ingång på kortsidan och den byggdes på två dagar. En miss vi gjorde var att vi inte uppmärksammade att dörrarna inte går hela vägen ner men efter en dag så tänkte vi inte mer på det. Två saker som är superviktig är att trallen tål vikten, jag förstärkte under med flera plintar ( better safe ....). Dessutom så måste det vara plant.
 
Redigerat:
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
1000 tack för alla dina svar, gör att jag vet vad jag ger mig in på. Vad menar du att dörrarna inte går hela vägen ner? Du menar att man måste kliva över plåtsockeln? En sista fråga :) Nu ser din altan ut att ligga ovan mark på stolpar men kan ha fel, min ligger i marknivå. Men hur och med vad isolerade du golvet underifrån.
Bra tänk ang trallen, den hade jag missat, men inte så svårt att förstärka när den ligger på mark. Jag tror den är plan, annars får det fixax innan jag bygger. Kamin låter härligt, men hur ska du få ut röret genom glaset?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Y Ycb62 skrev:
1000 tack för alla dina svar, gör att jag vet vad jag ger mig in på. Vad menar du att dörrarna inte går hela vägen ner? Du menar att man måste kliva över plåtsockeln? En sista fråga :) Nu ser din altan ut att ligga ovan mark på stolpar men kan ha fel, min ligger i marknivå. Men hur och med vad isolerade du golvet underifrån.
Bra tänk ang trallen, den hade jag missat, men inte så svårt att förstärka när den ligger på mark. Jag tror den är plan, annars får det fixax innan jag bygger. Kamin låter härligt, men hur ska du få ut röret genom glaset?
Y Ycb62 skrev:
1000 tack för alla dina svar, gör att jag vet vad jag ger mig in på. Vad menar du att dörrarna inte går hela vägen ner? Du menar att man måste kliva över plåtsockeln? En sista fråga :) Nu ser din altan ut att ligga ovan mark på stolpar men kan ha fel, min ligger i marknivå. Men hur och med vad isolerade du golvet underifrån.
Bra tänk ang trallen, den hade jag missat, men inte så svårt att förstärka när den ligger på mark. Jag tror den är plan, annars får det fixax innan jag bygger. Kamin låter härligt, men hur ska du få ut röret genom glaset?
Ja min står på plintar som är höga pga sluttande berg så isoleringen var ”lätt” om man bortser från munskydd och 30 grader...... Jag isolerade med vanlig rockwool och plyfaskivor vilket inte blev helt bra i ytterkanterna för fukt rann in där närsnön smälte, får hitta på någon lösning som leder bort vatten och kommer jag byta till frigolit i sommar
Om jag ska skicka med vad som är viktigast så är det att trallen och underlaget är plant, stabilt och klarar av tyngden av inte bara glashuset men även alla glada människor som kommer att sitta där. Det är superviktigt.
Om man ska ha kamin så byter man bara ut ett av de mindre glasen i taket mot plåt från plåtslagaren. Kolla tex Pinterest för tips. Lycka till
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Hej! Väcker ett gammal tråd till liv..
Jag tänkte bygga ett växthus på vår altan! Den enda oron jag har är att glaset ska spricka, antingen för att jag förankrar växthuset i trallen och den rör sig - eller för att jag inte förankrar det och det vrider sig i första bästa höststorm…

Hur skulle ni gjort? Eller rättare sagt - hur har ni gjort? Tänkte köpa ett med säkerhetsglas men om risken att det ska gå sönder är för stor får jag kika på någon klar plast..
 
Hej! Jag byggde detta och satte ett classicum i glas, det har hållt i tre säsonger nu. Mitt tips är att när du förankrar (jag förankarade bara de två kortsidorna på växthuset) så gör det så att du sätter vinkelbeslag med möjlighet till rörlighet i den delen som du monterar i trallen. Använd t.ex. https://duab.se/el-bygg/infastning/...on-vinkelbeslag-forstarkt-med-avlangt-hal-fzv du hittar fler alternativ i ett välsorterat byggvaruhus. Förmodligen har du ett spår i den undre metallprofilen i växthuset så det kan röra sig även där. Kom ihåg, en bräda expanderar/kontraherar bara i sin bredd, inte på längden, tänk på detta när du sätter beslaget. Skruvarna i både däcket samt maskinskruven i metallprofilen behöver inte skruvas fast för kung och fosterland, lämna ett litet spel så saker kan röra sig. Växthuset i sig väger flera hundra kilo så det kommer inte gärna röra sig även om det blåser storm. Så i mitt fall, trots att det är fastskruvat så kan hela växthuset "flyta" om det vill, åtminstone i en led, den som expanderar med träet.
 
  • Gilla
tasman
  • Laddar…
Jag har nu haft det i flera år och inget har hänt. profilerna är skruvade rak ner i trallen .
 
  • Gilla
tasman
  • Laddar…
Ok, känns som jag vågar chansa på glas. Tror jag :) Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.